Hej,

Jag undrar om det här prisförslaget vi fått från elektrikern är rimligt.

Han sa såhär:

Arbete 46 000 efter ROT
Material cirka 66 000
Resor 3500
Prisddifferans som högst 15 %

Han flyttar ut mätaran och sätter det i ett nytt fasadmätarskåp, nya central, ny el överallt i huset samt armatur i garage samt nergång till källare.

Vad tycker ni?
 
Helt omöjligt att säga utan att se huset. Utan förutsättningarna så kan vi inte gissa.
 
Bra pris.
 
Hur stor e kåken, och hur omfattande är elinstallationen??
 
J Jabadabadoo skrev:
Han flyttar ut mätaran och sätter det i ett nytt fasadmätarskåp
Det skulle jag aldrig göra. Fult som fan, ingen nytta, du måste gå ut för att avläsa mätaren. Det finns dom som skrika: Föreskrift frän nätägare men det gäller bara nyinstallation.
Vägra och slipp denna kostnad.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Mja, lite beroende på hur det ser ut så skulle jag också behålla mätarn inne. Mätarna är numer fjärravlästa och det finns ingen rikigt anledning, egentligen, att flytta ut den. Om den nu ninte sitter j-ligt fult till inne, tex mitt på hallväggen(Jag har min i en specialbyggd nich i hallen och den åker aldrig ut.)
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hur stor e kåken, och hur omfattande är elinstallationen??
Cirka 120 kvadrat.
 
Lite bilder mest från källaren. Sista bilden från plan 1
 
  • Elektriskt säkringsskåp och mätare på en vägg med flerfärgad mosaikmönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med synliga rör längs taket och vägg med mörkt blommönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källarvägg med synliga kablar och flagande färg i hörnet nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning längs ett källartak med isolerad gul vägg och vitmålade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal gul strömbrytare på vägg med tapeter, kabel och rattar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på källartak med ommålade ytor och synlig elinstallation inklusive en naken glödlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag på tapetserad vägg med synlig fuktfläck runt uttaget och en inkopplad kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt vägguttag på tapetserad vägg med bladmotiv i en bostads källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, lite beroende på hur det ser ut så skulle jag också behålla mätarn inne. Mätarna är numer fjärravlästa och det finns ingen rikigt anledning, egentligen, att flytta ut den. Om den nu ninte sitter j-ligt fult till inne, tex mitt på hallväggen(Jag har min i en specialbyggd nich i hallen och den åker aldrig ut.)
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, lite beroende på hur det ser ut så skulle jag också behålla mätarn inne. Mätarna är numer fjärravlästa och det finns ingen rikigt anledning, egentligen, att flytta ut den. Om den nu ninte sitter j-ligt fult till inne, tex mitt på hallväggen(Jag har min i en specialbyggd nich i hallen och den åker aldrig ut.)
Den sitter i källaren under trappan.
 
Första bild: Det är för få grupper för ett modernt hushåll. Borde uppgraderas.
Första bild: Rubba inte mätaren inomhus!!!
Andra bild: Lite ful kabeldragning, oklart vilka kabeltyper som används. Kan vara rätt eller fel. Den lilla kabel är extra spännande, det verkar vara någon signalkabel till kanske en tempgivare.
Femte bild: En fin arbetsbrytare. Du får aldrig samma kvalite idag. Va rädd om den!!
Sjätte bild: Porslinsarmatur är det säkraste det finns. Köp en glasglob (Finns på loppis) och va glad!
Sjunde bild: En liten söt strömställare. Om den känns distinkt i lägen skulle jag inte byta den. Den har riktigt kraftiga klämanslutningar istället för moderna billigare strömställare från din byggmarknad. Behåll!!
Åttonde bild: Oj vad söt!! Många skulle betala multum för att ha en sådan tidstypisk tillbehör till våningen! Släng ej, skänk bort om ni inte vill ha det själv!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
J Jabadabadoo skrev:
Den sitter i källaren under trappan.
Låt den sitta kvar där.
 
Elektriker verkar inte gilla porslinskulodosor, men det är en väldig skillnad i klumpighet på dosor och strömbrytare. Ta en elektriker som kan använda mer tidstypisk design /material om elen fortsättningsvis ska vara delvis utanpåliggande. Kolla också vilken kabeltyp de spikar och vilken klammer de använder. Gör stor skillnad på det estetiska slutresultatet. Värt lite extra tycker jag...
 
Inte många svar på TS fråga....
Svårt att säga om priset är rimligt, ta in flera offerter tycker jag. Vet inte om allt ska vara utanpåliggande eller infällt, bara för centralen på en våning är "infälld" så kan det vara över spikad kulo i väggarna..... Vi vet inte fabrikat på materiel eller mängder.

Det här jobbet bör inte vara några problem att få in offerter på.

I mina ögon är det en installation som har passerat sin tekniska livslängd och med all säkerhet är underdim. för dagens behov. Metallmantlad kulo, gammal brytare i mätartavlan. Lapptäcke med elcentraler....
Säkert mycket som endast är klassat för 6amper.

Personliga åsikter nedan
Visst fina gamla grejer att se på. Men de hör hemma hos samlare. Inte i ett mordernt hem med dagens krav.
Skulle jag bo i din fastighet så skulle jag byta ut elinstallationen, beroende på hur resterande ska renoveras så väljer man en serie produkter som passar den nya miljön.
TS kanske inte alls vill att det ska se gammalt ut.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Självklart ska man välja design själv, men många vet inte att det finns olika produkter och för utanpåliggande montering är (tycker jag) skillnaden enorm mellan olika produkter. Är det infällda rör, vilket inte vore konstigt på ett hus efter 1925, så är det inte lika stor skillnad. Har svårt tro att de fräser in och återställer väggar för det priset. Dessutom vill man kanske utöka den befintliga infällda installationen, hur många uttag, dras detta utapå eller infällt? På 40talet kunde ett uttag och en lampa per rum vara normal.

Just utanpåliggande verkar variationen enorm mellan olika elektriker, från hängande ekk med plast klammer, billiga klumpga dosor och uttag till snyggt lettiklammad ekrk, porslinsdosor, slanka brytare. Enorm skillnad.
 
Då bör man börja med att speca hur elen ska se ut framöver. Infällt/utanpå? Antal och placering av uttag i de olika rummen? Grad av hemautomation? Utebelysning? Spottar? Många uttag i köket? Prisläge på uttag/brytare? mm mm
Baserat på detta kan TS ta in några offerter.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.