Ok vad ska jag använda?
Cat ska gå mellan ett förråd med inkommande fiber och ut till vardagsrum och till sovrum ifall man vill ha någon tv lösning via fiber
 
T
Har du "snöre" i fibern så kan du dra i den. Då kan du troligen ta i hur mkt som helst. Har själv dragit fiber en hel del och knyter man fast "snöret" i dragtråden så kan man ta i riktigt ordentligt. Drog en gång ca 100m fiberkabel i 16 slang som var misshandlad ordentligt i mark. Fick ta i för kung och fosterland och då rörde den sig max några decimeter i taget. Fick samma mätvärden på den som vilken annan kabel som helst.
 
nino nino skrev:
Ok vad ska jag använda?
Cat ska gå mellan ett förråd med inkommande fiber och ut till vardagsrum och till sovrum ifall man vill ha någon tv lösning via fiber
Cat5 räcker långt i mångt och mycket idag, men jag hade kört på minst Cat6 för att framtidssäkra mig någorlunda. Tänk på att du då även behöver Cat6-uttag om du ska sätta uttag. Det utvecklas väldigt på den fronten, speciellt här i Sverige.
En oskyddad sådan i och med att den dras i väggarna(?). Vilken sträcka handlar det om?
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
C
Cat6 är generellt sett billigast, använd inget sämre än det.
 
Det är max 10m kanske 15 på sin höjd.
Har en murad hjärtvägg på ca 40cm mitt i lgh så jag litar inte på bra wifi täckning...
 
Aldrig sämre än Cat 6.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Aldrig sämre än Cat 6.
Det var längesedan Cat5 ersattes med Cat5e,
och den klarar GB hastighet utan problem.

Men för nyinstallation använd Cat6.
 
Jag tänkte köra 6a i huset, men elektrikern hade slang med fördragen 6. Så nöjde mig med det
 
Det har ingen praktisk betydelse, men i dag är ju 6 standard och därmed billigast. Så kör på det.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tänkte köra 6a i huset, men elektrikern hade slang med fördragen 6. Så nöjde mig med det
Har funderat på att köpa slang med fördragen cat 6. Dock funderar jag på om den är fördragen med 1 eller 2 kablar? Kanske en dum fråga. Jag vill ju ha 2 kablar till ett nätverksuttag. Då är det lite kasst om där bara en kabel i slangen. :thinking:
 
Finns olika, 2xcat6 är en vanlig kombi i 20-slang.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
2xCat6 i 20mm var det vi använde
 
Såklart. Hittade efter en snabb googling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.