Hejsan!
Tänkte att det kanske finns insatta personer här på forumet som kan lagboken.
Jag har bara en ren fundering kring kommuner som "inkluderar" fjärrvärmeanslutningar i sina kommunala tomter. Kommuner har vad jag förstått vissa regler att följa och får inte primera vissa företag framför andra osv osv ..  :-/

Personligen tycker jag att fjärrvärme är jättebra, men jag bara undrar om kommuner har rätt att tvinga på folk som köper deras tomter en anslutningsavgift för fjärrvärme.
Det roliga är också att det är 2 olika fakturor t.o.m. En för fjärrvärmen och en för själva tomten.... men som dom själva säger så "ingår" fjärrvärmen i tomtpriset.

Som sagt... jag hade säkert tagit fjärrvärme även om jag fick välja.... men rena principen att kommunen kan göra så tycker jag är konstigt.
Fjärrvärmelev. är ju såklart också kommunägd...
Det känns ju lite som kommunen säljer fjärrvärmeanslutningar åt sitt helägda fjärrvärmebolag ?

/V
 
Kommunen har vissa styrmöjligheter utöver att inkludera det i priset. Jag har hört om varianter där dom i detaljplanen (eller miljöplan eller vad det nu heter) specat att värmeanläggningar som bygger på förbränning måste ha samma klass på rökgasrening som fjärrvärmeverket. Och dom kan även i samma anda vägra en abbonennt att ha huvudsäkring som är stor nog för elvärme.

Allt för att tvinga fram anslutningen till fjärrvärmen.

Oavsett vad kommunallagen säger så tycker jag att det är ganska rimligt att kommunen med olika styrmedel får folk att ansluta sig till fjärrvärme där det är framdraget. Själv är jag tveksam till om fjärrvärme verkligen är så bra för naturen eller samhällekonomin. Men på de ställen där man valt att dra fram den så vore det väldigt illa både för miljön och ekonomin om alltför få ansluter sig.

De miljömässiga tveksamheterna med fjärrvärme är ju dels förlusterna i ledningarna, dels den stora resursmässiga investeringen i att bygga ledningsnätet (går åt mycket energi till bygget). Men om sedan ingen ansluter sig så blir ju energi förlusterna i ledningarna i princip ännu större, och investeringen i bygget ger ju ingen nytta alls.
 
Ok!
Jo, för i mitt fall är det ett helt nytt bostadsområde. All fjärrvärme är alltså nydragen.
Dom har inte skrivit in värmeanläggningar eller begränsningar i säkringar i detaljplanen utan helt sonika sagt rakt ut att priset på tomten är inklusive fjärrvärmeanslutning och den är obligatorisk. Sedan när tomten skall betalas skickas 2 st fakturor ut, 1 lite mindre summa för fjärrvärmen och sedan resten för tomten. :surprised:

Så i detta fall är det ju ganska glasklart att kommunen inte "lirkar" in sina kunder via begränsningar i detaljplan utan snarare "tvingar" kunden till fjärrvärme.
Jag sa till min fjärrvärmelev. att jag faktiskt inte hade något val att få köra fjärrvärme eller frånluftvärmepump och då menade han att de hade jag visst. Jag kunde låta anslutningen vila 10 år om jag ville köra frånluftsvärmepump..... men jag fick såklart inte tillbaks några pengar, hehe ::)
 
_Valle_ skrev:
Så i detta fall är det ju ganska glasklart att kommunen inte "lirkar" in sina kunder via begränsningar i detaljplan utan snarare "tvingar" kunden till fjärrvärme.
Fjärrvärmekravet är något som kommunen endast kan villkora i tomtköpet, inte i detaljplanen. Ingen tvingar dig att köpa tomten.......

_Valle_ skrev:
Jag sa till min fjärrvärmelev. att jag faktiskt inte hade något val att få köra fjärrvärme eller frånluftvärmepump och då menade han att de hade jag visst. Jag kunde låta anslutningen vila 10 år om jag ville köra frånluftsvärmepump..... men jag fick såklart inte tillbaks några pengar, hehe  ::)
Det finns värmeväxlare som man tillskottsmatar med fjärrvärme istället för el. En sådan lösning borde bli det billigaste alternativet just nu. Om 10 år kan det vara dags att byta ut växlaren och då kan man överväga andra alternativ.
 
volvo skrev:
Fjärrvärmekravet är något som kommunen endast kan villkora i tomtköpet, inte i detaljplanen. Ingen tvingar dig att köpa tomten.......
Nä, givetvis har jag ju valet att inte köpa tomten. Men det är ändå inte svaret på om kommunen har rätt att inkludera andra företags tjänster i sina kommuntomtpriser.
Isåntfall skulle ju kommunerna kunna sälja massor av saker via sina tomter åt andra företag, typ buskar ... äppelträd ... storbildsTV ... en ny bil osv osv... Och sedan hävdar dom att ALLT detta ingår i tomtpriset. Sen när du ska betala tomten får du en faktura för bilen, en för buskarna, en för TV'n osv osv ...
Klart jag har ju möjlighet att inte köpa tomten om jag redan har en fin bil och TV.... :)

volvo skrev:
Det finns värmeväxlare som man tillskottsmatar med fjärrvärme istället för el. En sådan lösning borde bli det billigaste alternativet just nu. Om 10 år kan det vara dags att byta ut växlaren och då kan man överväga andra alternativ.
Jo, fast i det här fallet går fjärrvärmebolaget in och säger att dom inte tillåter att köra kombination av frånluftvärmepump och fjärrvärme. Antingen kör man fjärrvärme eller frånluftvärmepump enligt deras mening. Dom vill inte att folk ska använda nätet för att spetsvärme med fjärrvärme... osv osv ....
Så fjärrvärmelev. kräver att man kör mek. frånluft alternativt återvinning med FTX.

/Marcus
 
Det måste rimligen strida mot kommunallagen att en kommun aktivt agerar för att snedvrida konkurrensen mellan olika företag på orten genom att gå fjärrvärmebolagets ärenden och tvinga fastighetsägare att ansluta sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.