Vi skall bygga ett Myresjöhus med fasad av puts på cellplast. Ursprungligen hade vi planerat att ha aluminiumbeklädda fönster för att få ett modernt utseende samt mindre underhåll. Nu säger Myresjöhus att dom inte rekommenderar aluminiumfönster (Elit) tillsammans med putsfasad eftersom man kan få fuktproblem. Tydligen så kan slagregn lättare ta sig in till yttergipsskivan om man har aluminiumklädda fönster istället för rena träfönster. Detta på grund av att det tydligen skall vara svårt att täta mellan plåten i smygen och plåten på fönstret. Har man tegel- eller träfasad så är detta inget problem eftersom fukten då bara går ut i luftspalten.

Är det någon som har hört något liknande? Man ser jätte många putsade hus med aluminiumfönster i nybyggda områden, borde inte dom också blivit varnade i så fall?
 
Vi har precis gått från träfasad med träfönster till STO- putsad fasad med aluminium fönster. Vi satte självklart först fönstren och sen putsade in fönstren i smygen ???, och fönsterbläcken kom också innanför putsen. Jag frågade fasadföretaget och dem garanterar att det inte skall bli problem. Vi har Tanums aluminiumfönster och fönsterföretaget har också lovat fritt från bekymmer.

Jag hade gått på aluminiumfönster, du slipper ju underhållet ;D
 
Tack för ditt svar, men som jag förstod det så gäller problematiken bara nybyggnation med puts på cellplast och Elit fönster. Tydligen så måste man ha en plåt utanför putsen i smygen som fönsterkarmen skall tätas mot och det är där problemet ligger. Slagregn kan under årens lopp tränga in och skada yttergipsskivan...
 
En kompis till mig byggde nytt i våras och har puts på leca och precis som du säger en plåt mellan smyg och fönster. Även han köpte Tanums fönster. Nu vet jag inte om han får problem men byggarna OCH fönster leverantören lovade fritt från problem.
Däremot förstår jag inte riktigt varför man skall ha plått och inte kan smyga in smygen? Men jag är ju ingen byggare iofs.
 
Jag noterade på ett nytt hus att man först hade satt i aluminiumklädda fönster och sedan Sto-putsat, dock låg putsen över aluminiumen lite så att det förvisso blev tätt, men frågan är om man kan ta bort aluminiumramen i fall man behöver laga ett fönster, utan att förstöra putsen? Det såg inte ut så.

Vi har förresten elitfönster i trä på vårt nuvarande hus, dom är tjugo år gamla och får nog målas om nästa sommar, men bara på södersidan. Med andra ord inte speciellt betungande underhåll. Jag tvivlar på att målade aluminiumfönster håller längre. Vita möjligen, men färgade är jag skeptisk till.
 
Framerate skrev:
Vi har förresten elitfönster i trä på vårt nuvarande hus, dom är tjugo år gamla och får nog målas om nästa sommar, men bara på södersidan. Med andra ord inte speciellt betungande underhåll. Jag tvivlar på att målade aluminiumfönster håller längre. Vita möjligen, men färgade är jag skeptisk till.
Håller fullständigt med... Vi valde bort alu-fönster och spara många sköna tusenlappar... ;D
Alu-fönster=Underhållsfritt... HA!!.. ::)... Hur ofta i historien har inte tillverkarna sagt att deras nya revolutionerande material är underhålls fritt och kommer hålla i tusen år... ;).. Kampai... Det visar dock alltid efter 20-30 år att de hade som vanligt helt fel.. *fniss*.. :'(
 
Strixx skrev:
Håller fullständigt med... Vi valde bort alu-fönster och spara många sköna tusenlappar... ;D
Alu-fönster=Underhållsfritt... HA!!..  ::)... Hur ofta i historien har inte tillverkarna sagt att deras nya revolutionerande material är underhålls fritt och kommer hålla i tusen år... ;).. Kampai... Det visar dock alltid efter 20-30 år att de hade som vanligt helt fel.. *fniss*..  :'(
Vet inte hur ni har det men på västkusten där solen skiner förjämnan ;),så chansar inte jag på träfönster..

Det är skitfult med gula fönster efter 5 år..

Vi har det på stugan,och vill inte ha det på vårt hus...
Men smaken är som baken och tur är väl det!!!
 
fredstu skrev:
Vet inte hur ni har det men på västkusten där solen skiner förjämnan ;),så chansar inte jag på träfönster..

Det är skitfult med gula fönster efter 5 år..

Vi har det på stugan,och vill inte ha det på vårt hus...
Men smaken är som baken och tur är väl det!!!
Det tror jag mer beror på kvalitén på fönstren. Jag har också lagt märke till att även relativt nybyggda hus har gulnade fönster. Inte snyggt! Men våra tjugo år gamla Elitfönster har inte gulnat, bara börjat flagna en aning på södersidan, i de andra väderstrecken är fönstren vackert vita fortfarande.

Frågan är om det är Elitfönstren som var och är bra, eller om färgerna var bättre förr?
 
Framerate skrev:
Frågan är om det är Elitfönstren som var och är bra, eller om färgerna var bättre förr?
Färger är nog annorlunda idag ;)
gaia
 
fredstu skrev:
Vet inte hur ni har det men på västkusten där solen skiner förjämnan ;),så chansar inte jag på träfönster..

Det är skitfult med gula fönster efter 5 år..

Vi har det på stugan,och vill inte ha det på vårt hus...
Men smaken är som baken och tur är väl det!!!
Jag räknar givetvis med att det krävs en ommålning vart 5:e år... Inget konstigt med det... förebyggande underhåll.. ;D

Men jag har efter 25 år antagligen inte lagt ner så mycket på pengar på färg som det skulle kostat extra med alu-fönster...

Om jag inte minns fel, så skulle det kostat ca. 30 000:- för att få fönsterna två-färgade (röd utsida, vit insida) om vi valde alu-fönsterna, pluss att vi fick 8000:- avdrag för att välja bort alu-fönster... summa.. nästan 40 000:-... det räcker till ganska många ommålningar... Kan till och med anlita målare vart 5 år för att göra målningen för dom pengarna... ;D
 
Ska man ha spröjsar i aluminium och dessutom har lite specialformat på vissa fönster (runda?), så kostar aluminium multum.

Fönsterblecken under våra originalmålade tjugo år gamla fönster är i avsevärt sämre skick än träet, så jag förbehåller mig rätten att vara fortsatt skeptisk till huruvida det är så makalöst bra med alu i förhållande till priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.