Vi ska bygga om vår lilla stuga från 65 m2 till 240 m2. Helt nytt tak, ny fasad, nya fönster+totalrenovering invändigt.

Kan man söka dipsen för att få räkna byggåret till 2006 istället för den ursprungliga stugans byggår (1936) och på det sättet bli befriad från fastighestskatt de närmsta åren?

Omfattande renovering/tillbyggnad borde ju vara samma som nybyggnad eller måste man riva allt gammalt fast det inte är nåt fel på det?

Nån som har några erfarenheter kring detta?
 
Ring skattemyndigheten och diskutera problemet! Min erfarenhet säger att skattemyndigheten är ytterst restriktiva - om inte omöjliga - när det gäller dispens i sådana här frågor.

I vissa fall kan det vara ekonomiskt lönsamt för er att riva befintlig byggnad för att få utnyttja den tioåriga fastighetsskattenedsättningen. Ni får räkna igenom vad ni vinner/förlorar. En (marginell) framtidsskillnad med äldre/nytt är att det nya huset kan få lägre försäkringspremie. Men kan ni bo i befintligt hus under byggnationsperioden hämtar detta in en hel del kostnader som äter upp rivning.

Har ni funderat på möjligheten att bygga separat, nytt hus vid sidan av det gamla istället?
 
dels vill vi som sagt bo kvar under byggperiod men även behålla den befintliga delan som är i bra skick och innehåller bla kaklat badrum, kök, öppen spis och elcentral. Allt detta skulle ju kosta en del att bygga upp igen. Dessutom så tycker jag att det känns som idioti att jag ska vara tvungen att riva mitt fullt fungerande hus bara för att sossarna bestämt så. Det finns liksom ingen logik.

Rent ekonomiskt skulle vi förmodligen tjäna på att riva och bygga helt nytt. Kulturarvet försvinner och kataloghusen tar över. Tack Göran!
 
Vi har byggt ut vårt gamla -36 hus från 90 till 160 kvm samt ändrat nästan all planlösning oi det befintliga huset. Icke sa nicke att skattemyndigheten godkänner detta som nybygge! Taxeringsvärdet tredubblades! Till mig sa skatemyndigheten att du måset riva allt och i princip bara spara på murstocken och grunden om det ska räknas som nybygge! Men alla beslut i livet kan inte tillåtas handla om pengar - vi bor i det hus vi och barnen älskar och vill bo i! Ekonomiskt hade det varit en bättre affär att riva och bygga nytt men då hade ju vi också förlorat mycket av charmen med det gamla!
 
det är ungefär som jag resonerar. Vill inte riva bort allt gammalt bara pga ekonomiska incitament som är helt fel utformade. Bara sveriges husägare minns den här typen av vansinniga straffskatter när det är dags att rösta nästa gång. Då kanske vi slipper ens fundera i dessa banor om ett år.

 
Handlar det här om husbygge eller om partipolitik? Kan för övrigt inte minnas att den borgerliga regeringen gjorde nån större skillnad....
 
I erat fall är det nog tyvärr solklart att ni inte kommer att bli befriade från fastighetsskatten.

Om 65 kvm är från 1936 innebär det att 27% av huset är 70 år gammalt, medan 73% av huset är från 2006 dvs 0 år gammalt.

Värdeåret, som fastighetsskatten baseras på, blir då 2006-(0.27 x 70) = 1987. De 10 åren har därmed redan passerats.

Om ni bygger "Helt nytt tak, ny fasad, nya fönster+totalrenovering invändigt", blir det så mycket kvar att spara på av det gamla huset att det är värt det?

En tanke: Kan man plocka ner det gamla huset och hävda att det är rivet, för att sedan montera upp det igen tillsammans med tillbyggnaden och då hävda att det är ett helt nytt hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.