M
Vad kan skilja i pris på berg och luft/vatten?
 
tommib
Kan bara instämma ang bergvärme vs LVVP. Att installera luft/vattenpump är ett reservalternativ när man av någon anledning inte kan borra/gräva. En BVP är mer förutsägbar och klarar också av frikyla. Det som tekniskt skiljer en BVP och en LVVP är mediet man hämtar värme från, alla andra saker är lika. Pga utedelen så skulle jag säga att en LVVP är mindre driftsäker än en BVP, det är fler rörliga delar.

Hur mycket det skiljer är svårt att svara på, det beror på just dina förutsättningar. Om man har nära till lämpligt berg så blir inte kostnaden så hög. Om man bor på en grusås där man behöver långa foderrör så blir det dyrare.

När vi borrade kostade extra borrning 300 kr/m. Vet inte hur de hade räknat i övrigt men de hade offererat 180 m borrhål och vi ville ha 200 m pga risken för att grannar installerar bergvärme nära och kyler av berget (bor i kedjehus). Vi ville under inga omständigheter ha en bullrande utedel som några av grannarna har, det är fult, tar plats och låter. Dessutom är effektiviteten sämre och det kyler lokalt vid huset (på utsidan). Vi ville inte heller ha FLVP som är väldigt vanligt i nybyggen av andra skäl.

I sommar är planen att installera sista delen av frikylelösningen som jag planerat. Då hoppas jag att allt fungerar som det ska och att vi får det svalt och skönt i huset med hjälp av borrhålet.
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
För mig kostade bergvärme 30 000kr mer än luftvatten.
Så vi tog luftvatten och en kamin istället för bergvärme blev samma kostnad.

Bor man dessutom i Skåne så är kylan inget att bekymra sig för.
Var finns TS?
 
tommib
Västeråstrakten var det väl.

Intressant att man kan komma till så olika slutsatser. För oss skiljde det ca 40 kkr om jag minns rätt och vi valde utan tvekan bergvärmen.
 
Ni får tycka vad ni vill angående luft/vatten värmepump men att påstå att det är en "nödlösning" kontra bergvärme är det dummaste jag har hört.

Givetvis är bergvärme bäst sett till energiförbrukningen men väger man installationskostnaderna mot varandra så tar det väldigt många år innan en bergvärmepump går om en luft/vatten värmepump.

Jag är certifierad kyltekniker och installerar både Daikin och Panasonic luft/vatten värmepumpar om dagarna. Dagens pumpar, framförallt med R32, har oerhört fina COP.
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
...och det kyler lokalt vid huset (på utsidan)
Det här måste väl ändå vara ett ickeproblem?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det här måste väl ändå vara ett ickeproblem?
Ja det är ett icke problem. Klarar inte husisoleringen det passiva luftflödet en LVP skapar så bör man nog fundera över sitt renoveringsbehov.
 
tommib
Visst, det är ett väldigt litet problem i sammanhanget. Som sagt, de andra problemen väger mycket tyngre (tar plats, är ful, låter).

Det var inte primärt huset jag tänkte på utan t.ex. uppfarten eller entrégången som kan bli mer isig på vintern, speciellt med intermittent flöde av kondensvatten om det inte leds bort ordentligt.

Du får tycka vad du vill men jag fortsätter betrakta LVVP som en nödlösning om BVP är orimligt att få till. Det har fler nackdelar som i mitt tycke inte kompenseras av det något lägre priset.
 
  • Gilla
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Visst, det är ett väldigt litet problem i sammanhanget. Som sagt, de andra problemen väger mycket tyngre (tar plats, är ful, låter).

Det var inte primärt huset jag tänkte på utan t.ex. uppfarten eller entrégången som kan bli mer isig på vintern, speciellt med intermittent flöde av kondensvatten om det inte leds bort ordentligt.

Du får tycka vad du vill men jag fortsätter betrakta LVVP som en nödlösning om BVP är orimligt att få till. Det har fler nackdelar som i mitt tycke inte kompenseras av det något lägre priset.
Okej. Ja jag säger inte att dina problem är icke existerande för absolut, kondensvatten blir det och du har en utedel som låter lite och kanske inte är världens vackraste. Jag såg enbart till den ekonomiska biten. Tyvärr är jag så yrkesskadad att jag tycker om värmepumparnas utdelar :geek:
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.