Hej!

Alldeles ny på forumet, och innan jag själv hinner bidra måste jag såklart ställa en första fråga själv...

Bor i en bostadsrätt. Sedan en tid tillbaka (någon vecka) har jag uppfattat oljud likt en centrifugerande tvättmaskin. Först misstänkte jag att tvättmaskinen i källaren två våningar ner på något sätt slog emot rören, men efter ett besök har detta uteslutits. För några dagar sedan när ljudet uppstod gick jag ner i källaren och fick då se ett flertal rör "vibrera". Jag har även noterat att när ljudet låter, och jag öppnar min köksblandare så "pulserar" varmvattnet i samma takt.

Jag har läst runt lite och läst att det dels skulle kunna vara fjärrvärmecentralen som har någon trasig komponent, alternativt att någon blandares backventil kan vara trasig. Ljudet finns inte konstant utan startar ganska abrupt och avslutas lika abrupt. Det kan även ändra lite karaktär. Detta får mig att misstänka att det är någon grannes backventil/blandare som inte fungerar som den ska - och när denna person då spolar vatten genom denna så ändras trycket konstant för varmvattnet och "slagen" uppstår.

Håller min teori och ska jag därmed kontakta grannarna eller ska jag kontakta styrelsen och försöka få hit en VVS-person för undersökning av fjärrvärmecentralen?
 
Krilleman
Kontakta i första hand styrelsen och meddela att du upplever problem med befintlig anläggning!

Ofta är det en strulande backventil som ställer till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.