Tolkar det som du bor i en bostadsrätt.

1. Din grannes försäkring gäller och skall ersätta dig i det fall skadan kan hänvisas till en skada hos grannen. Krav kommer dock finnas på att påvisa när skadan skedde. Om skadan är äldre än den skadan du berättar om att grannen hade blir de svårt. Det är dock så att i en BRF ansvarar var och en för "sitt" vilket gör att det inte är självklart att du får ersättning för detta utan att du snällt får bekosta det själv. (Hade du tex haft vatteninträngning från utsidan/fasad då hade föreningens försäkring gällt. Hade det kommit genom väggen från grannen är det grannens eller din).

2. Om dörrbiten skulle behöva göras tack vare det arbete som skulle ske i och med offerten med fast pris är det solklart. Om det finns saker som hantverkarna gjort som i sin tur leder till att dörren måst åtgärdas och därmed kosta dig pengar så måste dom först fråga annars inga pengar.

3. Skjutdörren. Det kan antas att du förstår att det kostar extra att montera dörren. Du har i detta fall skyldighet att ta reda på vad denna ÄTA (så kallas extra arbeten inom bygg) skulle kosta dig. Gör du inte det så går det på det pris för ÄTA ni har eller löpande. Om du kan påvisa att kostnaden är oskälig så skall du göra det.

Oavsett ovan hade jag försökt att pruta ned fakturan. Killarna vill inte ha bråk, de vill fokusera på nya kunder och glömma det gamla.
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Meekael skrev:
Du har i detta fall skyldighet att ta reda på vad denna ÄTA (så kallas extra arbeten inom bygg) skulle kosta dig. Gör du inte det så går det på det pris för ÄTA ni har eller löpande. Om du kan påvisa att kostnaden är oskälig så skall du göra det.

Oavsett ovan hade jag försökt att pruta ned fakturan. Killarna vill inte ha bråk, de vill fokusera på nya kunder och glömma det gamla.
Njae. Det som det handlar om här är tillkommande arbete som utförts utan avtal om ett pris (konsumentjänstlagen). Det finns ingen skyldighet för konsument att ta reda på det ska kosta henne. Konsument ska i sådana fall betala vad som är skäligt. Hela bevisbördan ligger på näringsidkaren att visa vad som är skäligt.

Konsumenttjänstlagen gäller inte mellan företag och då används ÄTA och liknande. Det finns naturligtvis inget som hindrar att konsument avtalar med entreprenören om priset för tillkommande arbete men det har inte framkommit att det har gjorts här.
 
W
Lol! 10h på en duschvägg! Vilken skojare!
Hämta väggen, öppna förpackningen, titta på ritningen, montera skena, montera vägg, slänga sopor och slutligen stå och titta på väggen i 8 timmar! Eller hur gick det till!
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vad menar du med glasvägg?
Är det uppmurade glasblock kan tiden vara rimlig.
 
Försök se det från företagets håll.

1. Företaget kan ju inte avbryta sitt jobb och avlöna 2 gubbar medans du löser detta med grannarnas försäkringsbolag, det kan ta hur lång tid som helst, alternativen skulle vara att du betalar löpande till deras gubbar medans dom väntar på att du klarar upp detta eller att dom skickar sina gubbar till nästa jobb medans du löser det och då får dom återkomma till dig när nästa jobb är klart vilket innebär att du kanske får vänta någon vecka på att dom sätter igång hos dig igen.
När det gäller en summa på 2000 antar dom väl att det rimligaste är att dom fixar det och fakturerar dig för det sen får du fixa med försäkring i efterhand. Hade dom ringt dig och frågat vilket av dessa alternativen du hade velat välja hade du förmodligen valt att dom gjorde som dom gjorde ändå?

2. Om det stämmer som du säger tycker jag du har rätt på denna punkten.

3. Här har du bett företaget att göra ett jobb som inte ingår i offerten, självklart gör företag inte saker gratis det tycker jag att du borde förstå? Varför skulle ett tillkommande jobb vara gratis bara för att det utförs i samma rum som dom utfört en massa andra jobb i, hade du trott att det skulle vara gratis om du bad dom sätta upp en garderob i sovrummet också för dom var ju endå hemma hos dig och jobbade? Sen tycker även jag att 10h låter orimligt för en glasdörr, men jag har ju heller inte en aning om vad det var för dörr, det kanske var nån specialare som tar 10h att montera det vet du bättre än vi.

Det här med att företaget ska kontakta kunden för varenda liten detalj som uppstår pga dolda fel osv är ju helt orimligt, kolla av med kunden varje gång man måste köpa någon liten koppling för några kronor går ju så klart inte då kan man inte göra mycket annat än att sitta i telefon och det blir dyrare för kunden än att man bara köper det man behöver speciellt om det rör sig om saker som måste köpas/göras för att kunna fortsätta med arbetet och att allt ska bli utfört på ett korrekt sätt. Självklart får man ta kontakt med kunden om det rör sig om större kostnader men det har inte hänt i detta fall. 10% av totalpriset låter väl som en rimlig gräns att dom ska kontakta dig för, du vill väl inte bli störd för varenda småskit som dyker upp hela tiden endå du har väl själv ett jobb att sköta. Tänk om dom skulle ringa upp dig varje gång dom går och köper en skruv då hade du skrivit här och klagat över det istället.
 
L Leifur skrev:
1/2/3
...
1. Nu gick det ett par månader när mina byggare inte fick göra något alls pga vattenskadan ovanför, och de som skulle fixa den i lägenheten ovanför hade tillgång till min del av lägenheten som var vattenskadad när de behövde. Så för mig som inte visste hur det brukar skötas kändes det lättast om de ovanför tog de få timmarna som krävdes för att fixa i min del när de ändå höll på med allt kring vattenskadan i månaders tid. Men nu är jag med hur det fungerar med ersättning vid vattenskador.

2. Yes, ska kolla med dem på måndag.

3. Nu var det inte jag som bad dem fixa skjutdörren, men det kom fram som en lösning/förändring längs vägen via försäkringsbolaget och vi valde att göra så. Flera saker ändrades som inte var planerat från början. Då de sa till om vissa andra extrakostnader som uppkom längs vägen tänkte jag att de skulle säga till om alla större extrakostnader. Så när de tar ca 6000 kr extra för att sätta upp glas skjutdörren som jag redan hade monterat ihop blev jag rätt förvånad. Jag hade gärna gjort det själv istället då.

Den enda sak som inte blev bra är också just skjutdörren. Skruvarna till fästet den är satt upp med är sönderdragna så den är svår att justera nu i efterhand, och de har satt den för lågt på en sorts gummilist vilket gör den väldigt trög och svår att stänga. Men om jag ska fixa det måste jag i princip göra om hela monteringen som tog dem 10 h tydligen att göra. De behöver inte kontakta för varenda liten detalj som du skriver, men för mig är en extrakostnad på 6k något man bör berätta innan. Du och de flesta kanske inte tycker det är värt att nämna för kunden, men jag ska iaf säga vad jag tycker när jag pratar med dem.
 
  • Gilla
Tomasoanna och 1 till
  • Laddar…
W wangefors skrev:
Lol! 10h på en duschvägg! Vilken skojare!
Hämta väggen, öppna förpackningen, titta på ritningen, montera skena, montera vägg, slänga sopor och slutligen stå och titta på väggen i 8 timmar! Eller hur gick det till!
Vet du exakt vad det är för duschvägg?
Många väggar som jag monterat måste man vara två man på så då är vi nere på 5 timmar och det är inte ovanligt med 4-5 timmar i montering av vissa duschväggar/skjutdörrar.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vet du exakt vad det är för duschvägg?
Många väggar som jag monterat måste man vara två man på så då är vi nere på 5 timmar och det är inte ovanligt med 4-5 timmar i montering av vissa duschväggar/skjutdörrar.
Det är en skjutdörr i glas. Man skruvar fast en sorts skena ovanför dörröppningen och sätter dit glasdörren som rullar på hjul där uppe.
 
W
T twoody skrev:
Vet du exakt vad det är för duschvägg?
Många väggar som jag monterat måste man vara två man på så då är vi nere på 5 timmar och det är inte ovanligt med 4-5 timmar i montering av vissa duschväggar/skjutdörrar.
Okej, ja och det är ju halva tiden.
Under mina 14 år av byggande så har det aldrig tagit mer än 2 och aldrig har vi varit 2 personer på en duschvägg rentav att det inte finns plats för 2 gubbar på 2 kvm. Men klart nån kan hålla i i 10 min medans man drar i en skruv.

Full förståelse för att nån gång är det första gången man gör det och att det är bra att vara två personer för att få lära sig lite knep och trix eller nå. Men fan 10h låter som utfyllnad av att det blev mycket timmar och dom inte vet var dom ska placera dom så då blev det på duschväggen.

Givetvis kan jag ha fel med det med.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
W wangefors skrev:
Okej, ja och det är ju halva tiden.
Under mina 14 år av byggande så har det aldrig tagit mer än 2 och aldrig har vi varit 2 personer på en duschvägg rentav att det inte finns plats för 2 gubbar på 2 kvm. Men klart nån kan hålla i i 10 min medans man drar i en skruv.

Full förståelse för att nån gång är det första gången man gör det och att det är bra att vara två personer för att få lära sig lite knep och trix eller nå. Men fan 10h låter som utfyllnad av att det blev mycket timmar och dom inte vet var dom ska placera dom så då blev det på duschväggen.

Givetvis kan jag ha fel med det med.
Många dusch dörrar/väggar måste du vara 2 personer för montage, oftast bara då stora glaspartier ska lyftas på plats.
Men om vi ska montera dusch partier åt kunder så är vi alltid två. Men det går oftast bra mycket fortare än 5timmar men vissa saker har nog tagit 8 timmar
 
elpaco elpaco skrev:
Ajaj. Det var slarvigt av mig. Ja den preciserar ju att allt utom montering av VVS inte ingår. Tex montering badrumsskåp, duschvägg, dörr osv. Dock skall man säga till innan sådant arbete utförs. Att du köper en vägg och monterar ihop med avsikt att de sedan sätter upp den är väl verkligen att betrakta som en beställning på löpande av dig?
Fast det står ju i offerten: "Montering av inredning på vägg ingår." Det som inte ingår är "Ihopmontering av inredning".

På samma sätt som montering av blandare (VVS) ingår bör väl montering av annan "inredning på vägg" ingå. TS byggde ju ihop duschväggen själv.

Eller jag kanske tolkar för brett - att det bara är inredningen i offerten som ingår? Men då borde ju detsamma gälla VVS-produkter - att även montering av blandare man köper själv blir extra timmar?

Edit: Enligt TS beskrivning av skena för duschväggen så kanske det blir "Montering i tak". Om det nu skulle vara skillnad mot vägg...
 
Var det förberett för montering i tak?
Att skruva en skena i tex. ett gipstak och hänga upp en glasvägg funkar inte.
Det kan bli komplicerat och tidsödande om man kommer på i efterhand att man vill ha en takhängd glasdörr.
 
A Attimannen skrev:
Var det förberett för montering i tak?
Att skruva en skena i tex. ett gipstak och hänga upp en glasvägg funkar inte.
Det kan bli komplicerat och tidsödande om man kommer på i efterhand att man vill ha en takhängd glasdörr.
Den är monterad i väggen ovanför dörröppningen och väggen är gjord av lättbetong såg det ut som.


Uppdatering:
Jag har skickat ett mejl till dem nu kring detta. Hoppade över småsaker som att vissa här på forumet tyckte att ett byggföretag bör ha en tigersåg och inte behöva hyra osv.
- 10h monteringen av glas skjutdörren (de borde frågat först, samt 10h är länge)
- sågning i duschväggen (det behövdes enbart pga att de inte satte toaletten så som var tänkt från start)
- infällning av värmerör i vägg (detta blev en ändring, men bör ha tagit kortare tid än grundplanen i offerten så de sparade tid och bör inte fakturera extra).

Vi får se vad de svarar, jag skrev att de gärna får ringa upp och att jag annars ringer på onsdag. Då har de lite tid att fundera.
Som andra tipsat om här i tråden så bör jag kunna få tillbaka pengar för extrajobbet de behövde göra kring vattenskadan. Jag ringde LF i morse och de sa att det bör gå bra och att jag ska skicka en kopia av fakturan till ordförande i bostadsrättsföreningen och att han sedan kan skicka in till LF då det rör sig om inuti en vägg och det då tillhör föreningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skumpe
P perlundstrom skrev:
Den är monterad i väggen ovanför dörröppningen och väggen är gjord av lättbetong såg det ut som.


Uppdatering:
Jag har skickat ett mejl till dem nu kring detta. Hoppade över småsaker som att vissa här på forumet tyckte att ett byggföretag bör ha en tigersåg och inte behöva hyra osv.
- 10h monteringen av glas skjutdörren (de borde frågat först, samt 10h är länge)
- sågning i duschväggen (det behövdes enbart pga att de inte satte toaletten så som var tänkt från start)
- infällning av värmerör i vägg (detta blev en ändring, men bör ha tagit kortare tid än grundplanen i offerten så de sparade tid och bör inte fakturera extra).

Vi får se vad de svarar, jag skrev att de gärna får ringa upp och att jag annars ringer på onsdag. Då har de lite tid att fundera.
Som andra tipsat om här i tråden så bör jag kunna få tillbaka pengar för extrajobbet de behövde göra kring vattenskadan. Jag ringde LF i morse och de sa att det bör gå bra och att jag ska skicka en kopia av fakturan till ordförande i bostadsrättsföreningen och att han sedan kan skicka in till LF då det rör sig om inuti en vägg och det då tillhör föreningen.
Betala aldrig innan du är överens om vad du ska betala. Det finns dessvärre hantverkare som blir "svåra att nå" så fort du betalt. Betalar du istället vad du uppfattar som skäligt och förklarar det i ett mail så är det extremt osannolikt att hantverkaren försöker få mer pengar av dig. Det finns såklart många bra och ärliga hantverkare också, men såhär funkar branschen dessvärre.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Betala aldrig innan du är överens om vad du ska betala. Det finns dessvärre hantverkare som blir "svåra att nå" så fort du betalt. Betalar du istället vad du uppfattar som skäligt och förklarar det i ett mail så är det extremt osannolikt att hantverkaren försöker få mer pengar av dig. Det finns såklart många bra och ärliga hantverkare också, men såhär funkar branschen dessvärre.
Bra tips. Jag har inte betalat än men ska göra det nu. Jag fick svar på mina tre funderingar och även om han inte höll med mig så kom vi överens med ett avdrag på ett par tusenlappar. Just kring dörren som fakturerats 10h att montera tror jag att det kan ha tagit lång tid då det blev lite strul med den, och nu efter alla svar på forumet är jag med på att jag borde ha förstått att det skulle bli en extra kostnad. Delen av fakturan som berör vattenskadan uppifrån på ett par tusenlappar har jag pratat med försäkringsbolaget och det verkar som att jag kommer få tillbaka pengar för det.

Så då är det två saker jag och snickarna inte är överens om varav de låter mig slippa betala för en av dem. Kompromiss som fungerar för båda parter alltså.

- Sågning i duschvägg som jag tycker är deras ansvar då de inte monterade toaletten enligt plan vilket orsakade att sågningen behövdes. Toalettens placering var inte med i hans plan/skiss som han själv hade ritat fick jag som svar. Det är möjligen så att jag har fått se hans skiss, och om det är så är det mer ansvar på mig.
- Infällning av värmerör i vägg som jag inte tycker bör ha tagit mer tid än andra alternativ som ingick i offerten. Jag minns inte hur de hade tänkt lösa det först, kanske låta rören sticka ut. Men då måste de täta kring tätskiktet vid rören och såga ut i kaklet för rören så det tar fort någon timme med vilken lösning man än väljer.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.