Vi har nyligen köpt en andel i en nystartad bostadsrättförening bestående av några 2-plans parhus med 2 lägenheter i varje byggnad. I mäklarens prospekt samt i objektsbeskrivning står byggnadsår 2004 och som rubrik i prospektet står det att det är frågan om ett nytt hus . Nu när alla flyttat in och börjat komma till rätta så framkommer att den som köpte den första lägenheten fått information om att nedervåning består av ett 15 år gammalt Älvsbyhus. Ingen av oss andra köpare har fått någon som helst inforrmation om detta från mäklaren trots dennes vetskap och funderar nu på att vidta rättsliga åtgärder mot mäklaren och kräva en nedsättning av köpesumman. Är detta ett skäligt krav och hur stor procentuellt nedsättning kan man i så fall begära?
En tanke är att kostnaden för att bygga ett Älvsbyhus motsvarande nedervåningen kostar 700 000 kr och bankerna räknar med en livslängd på ca 50 år för ett hus, således funderar jag om det är skäligt att kräva ersättning med 15/50 av denna summa.
 
Det där tror jag blir svårt. Frågan är hur marknadspriset skulle ha påverkats om informationen var känd. Dessutom så är det mycket möjligt att huset i juridisk mening är nytt, om man gör tillräckligt storta ombyggnader så kan huset anses som nytt i ex. skattehänseende.

Av vad du skriver så förutsätter jag att alla ytskikt i den "gamla delen" är nya, då betyder det att allt som du har underhållsansvar för är nytt. Stommen som föreningen har ansvar för är gammal. Du har visserligen ett indirekt ansvar även för den delen via ditt medlemskap i föreningen. Det man möjligen skulle kunna gå på är att 15 år gammal väggstandard sannolikt har sämre isolation än om det varit byggt 2004. Och att du alltså kan får en lite högre driftskostnad än du förutsatt.

Det du möjligen kan göra är att försöka få mäklaren prickad för den missvisande infomationen.

Lägg inte för mycket energi på detta, utgången går sannolikt inte med dig.
 
T
Kan ge en del problem framöver på taxeringsunderlag, ytor, garantier m.m.
Eftersom flera är inblandade bör ni kontakta era försäkringsbolags jurister innan
ni drar igång en ev process, jag tyder detta som en 50% tillbyggnad på befintlig fastighet så då bör byggnadsåret vara 15 år tillbaka och inte räknas som nybygge.
 
Grunden till huset är en ny s.k värmegrund, första våningen är moduler från Älvsbyhus, resterande del av huset är lösvirke. I modulerna från Ä-hus så sitter de ursprungliga fönstrena, element samt dragen el och tele.
 
Kan ge en del problem framöver på taxeringsunderlag, ytor, garantier m.m.
Det där är ju frågor som gäller mellan fastighetsägaren och den som har byggt eller sålt fastigheten. Fastighetsägaren i det här fallet är bostadsrättsföreningen, inte den enskilda bostadsrättsinnehavaren.

Om man skall kunna få ersättning för det här så måste man ju lyckas utreda 2 saker. Dels om mäklaren britfälliga information i formell mening är bristfällig, jag tvekar.

Dels om denna bristfälliga information, om den varit korrekt skulle inneburit ett lägre marknadspris på lägenheten, jag tvekar ännu mer.
 
JohnRoss skrev:
Grunden till huset är en ny s.k värmegrund, första våningen är moduler från Älvsbyhus, resterande del av huset är lösvirke. I modulerna från Ä-hus så sitter de ursprungliga fönstrena, element samt dragen el och tele.
En liten fråga bara, har dessa moduler varit sas. 'i bruk'... eller hur kommer det sig annars att de kan vara 15 år gamla, har de stått förvarade oanvända inomhus under alla dessa år..??

Om de nu inte 'förvarats' utan fungerat som bostad eller annat, hur ser då tex. de 15 år gamla fönstren och radiatorerna ut... min tanke är den att, såg Ni inga spår av åren som gått på sådana detaljer... eller :-/

mvh/christina.  
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.