Jag har ingen värme i elementet och försökt lufta ut lite luft men ingen luft alls , vad ska jag göra? Har ni något tips på hur fixa man det ?
 
  • Närbild på ett element med ventil och avstängningskran, ingen synlig luftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorens övre hörn med en stängd luftningsventil mot en texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat trycket i systemet?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du kollat trycket i systemet?
Vilket system, jag fjärrvärme pump
 
Har du fjärrvärme eller värmepump? Hursomhelst så ska det sitta en manometer någonstans.

5532643.jpg
 
useless useless skrev:
Har du fjärrvärme eller värmepump? Hursomhelst så ska det sitta en manometer någonstans.

[bild]
Det systemet som jag har

Är det så ska fylla på vatten
 
  • Värmesystem med kopparledningar, manometer, pump och ventil för att fylla på vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Och mätaren visar ju nästan noll. Dåligt tryck i systemet helt klart. Vet inget om fjärrvärme men bör ju kunna gå att fylla på vatten ändå? Som till en bergvärmepump.
 
G Ganescha skrev:
Och mätaren visar ju nästan noll. Dåligt tryck i systemet helt klart. Vet inget om fjärrvärme men bör ju kunna gå att fylla på vatten ändå? Som till en bergvärmepump.
Nu har jag fyllt på vattnet tror jag
 
  • Värmesystem med mätare visande tryck, kopparledningar och ventil med röd markering nära en etikett och Honeywell-box.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det någon luft ur elementet nu när du har fyllt på? Eller t om vatten?
 
G Ganescha skrev:
Kommer det någon luft ur elementet nu när du har fyllt på? Eller t om vatten?
Nu kommer luft och vatten efteråt , men ingen värme än
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
N Nashshi skrev:
Nu har jag fyllt på vattnet tror jag
Fortfarande lite lågt tryck. Fyll på vatten tills mätaren visar nånstans mellan 0,5 och 1 bar.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fortfarande lite lågt tryck. Fyll på vatten tills mätaren visar nånstans mellan 0,5 och 1 bar.
Så ska det vara ? Ska det vara med röda pilen 0.5 eller under pilen alltså mer än 1 bar?
 
  • Manometer på värmeväxlare visar tryck nära 1 bar, fråga om rätt tryck med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel från mitt hus ( enplanshus)nu:
Manometer som visar tryck i bar på en vattenledning ovanför en Danfoss termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör vara minst 0,5 bar om huset bara har en våning. Annars behöver det vara mer. Det är bättre att ligga lite över minimitrycket, så jag tycker du kan fylla upp till 1 bar. Det kommer att sjunka lite när du luftar.
 
  • Gilla
Nashshi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det bör vara minst 0,5 bar om huset bara har en våning. Annars behöver det vara mer. Det är bättre att ligga lite över minimitrycket, så jag tycker du kan fylla upp till 1 bar. Det kommer att sjunka lite när du luftar.
Nu har jag fyllt på till 1bar, men röd pilen vad är detta för ?
 
  • Manometer visar 1 bar tryck med en röd markör på en VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
C
N Nashshi skrev:
röd pilen vad är detta för ?
Tanken med den röda pilen är att installatören skall vrida in den (med hjälp av skruven i mitten) till rekommenderat tryck så att användaren lätt skall kunna se om trycket är rätt.
 
  • Gilla
Nashshi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.