H Holmspel skrev:
En klassisk ord mot ord-situation.

Spänn upp ett murarsnöre mellan gräns-pinnarna/rören så ser ni båda två vems häcken är.

Mest troligt tillhör den både två då den säkerligen planterades där då husen byggdes?

Hur länge har grannen bott där? Sen husen byggdes?
Mitt hus har byggt häck, granen är gammal. Han vill också fälla träd från min tomte för han säger det är farligt.
 
N Nerre skrev:
Precis som Holmspel säger så är första steget att ta reda på var häcken står.

Förr tenderade man att plantera en häck precis i tomtgränsen, och då var det en överenskommelse mellan de dåvarande fastighetsägarna. Idag är det betydligt vanligare att man blir tvungen att plantera häcken en meter in på sin tomt för att kunna klippa den utan att behöva beträda grannens tomt.

Har häcken funnits länge och grannen också bott där länge så får man fråga varför grannen inte tagit upp det tidigare (med tidigare ägare).

Formellt sett är det ju dock så att om häcken står på din tomt och hänger in på grannens tomt så får grannen till slut klippa av det som går över tomtgränsen (men du ska få chansen att göra det själv först och grannen måste ta hänsyn till om häcken kan skadas allvarligt).

Man kan ju också fråga grannen vad problemet är. Är det för att grannen tycker att häcken stjäl utrymme? Eller är det bara för att grannen vill jävlas? Blir grannen nöjd om du gräver upp häcken och flyttar in den en meter på din tomt?
Han är inte så snäll det är vad jag tror
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det skulle vara intressant att veta vilken typ av häck det är. Är det tex en gammal vanskött thuja är det förståeligt att grannen vill ha bort den och den går verkligen inte att föryngra. Är det en gammal bokhäck kan man föryngra den och göra den mycket smal. Samma sak med en förvuxen spireahäck. Står häcken precis i tomtgränsen finns ändå en vettig lösning.
Således: Var går tomtgränsen och fixa lite bilder på vinterhäcken!
Jag tror den hetar rhodondron
 
Talvan Talvan skrev:
Jag tror den hetar rhodondron
Den har litet, kompakt rotsystem och är lätt att flytta, även när den är äldre. Flytta de plantor som växer på grannens mark in på din tomt.
 
  • Gilla
Talvan och 1 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Den svingar mellan tomten
Min gissning är att grannen då kan ta bort de delar som står på grannens tomt, kanske ni då kan komma överens om att du kan få de delarna och plantera dem på din tomt?
 
yonna yonna skrev:
Den har litet, kompakt rotsystem och är lätt att flytta, även när den är äldre. Flytta de plantor som växer på grannens mark in på din tomt.
Men han vill ta bort den nu!
 
Du kan inte lägga upp en bild på häcken?
 
  • Gilla
Rubicon och 1 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Men han vill ta bort den nu!
Om nu grannen är så dum i huvudet så säg att du gärna flyttar den om grannen hjälper till att gräva (i den frusna marken).

Grannen kan ju inte räkna med att få bara kapa av den, det tar ju inte bort den, då kommer den växa upp igen. Enda sättet att ta bort den är att gräva upp den och det lär vara svårt när marken är frusen.

Om du meddelar grannen att du kommer flytta häcken i vår, så snart det går att gräva i marken, så tror jag grannen får väldigt svårt att göra mer. Om grannen efter det bestämmer sig för att såga ner häcken så lär du kunna kräva skadestånd. Grannen måste ge dig chansen att flytta på den och lär får väldigt svårt att motivera att det skulle behöva ske mitt under vintern (särskilt om häcken fanns där när ni flyttade in).
 
Köp grannes hus så är problemet löst!
 
Villa vista Villa vista skrev:
Köp grannes hus så är problemet löst!
Swisha pengar så gör jag det!
 
  • Gilla
  • Haha
Gavialen och 2 till
  • Laddar…
Hur har det gått med tomten och granen?
 
Hur har det gått?
 
M MangeH skrev:
Hur har det gått?
Inget har hänt... det är typ stand still och allt verkar vara glada just nu
 
OBYGD, det där var lite onödigt. Som väl är verkar resten vara hjälpsamma och trevliga.
Tyvärr kan möjligheten vara att grannen har samma åsikter som OBYGD och därför bara vill ställa till problem och vara helt omöjlig.
 
U Utasja skrev:
OBYGD, det där var lite onödigt. Som väl är verkar resten vara hjälpsamma och trevliga.
Tyvärr kan möjligheten vara att grannen har samma åsikter som OBYGD och därför bara vill ställa till problem och vara helt omöjlig.
Oj, vad gjorde han för fel? Utveckla gärna för jag fattar inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.