M
Detta är min förbrukning 160m2 plus 60 biarea.. Är den onormalt hög?

Har eluppvärmt vatten system som visar på bild också.. Som jag inte fattat mig på riktigt,
Men vet hur man ställer in värmen samt vatten tempen. Och den har 6st säkringar till elpatronen, kan den vara trasig och förbruka mer el en vanligt? Nån som har samma uppvärmning system som vill jämföra
 
  • Stånddiagram som visar daglig elanvändning i kWh under januari 2019, toppnotering den 16:e.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar en person's elförbrukning per månad med en topp i december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förbrukningen är helt normal. Elpatron i gammal oljepanna drar mycket och mer ström.
 
4k kWh december. Vart står huset?
 
M
Fotografen Fotografen skrev:
Förbrukningen är helt normal. Elpatron i gammal oljepanna drar mycket och mer ström.
Ok, fick ju 6200 i elräkning december månad, känns väldigt mycket för att bara vara el. Och då snålar vi med allt
 
M
Maxwells demon TotalControl skrev:
4k kWh december. Vart står huset?
Huset står 10m från en å och finns grannhus bredvid i en lång länga och det är ett sutteränghus
 
M Zolt skrev:
Ok, fick ju 6200 i elräkning december månad, känns väldigt mycket för att bara vara el. Och då snålar vi med allt
Visst är det mycket men sluta snåla (på annat än inomhustemperaturen), det är uppvärmningen av huset som står för den allra största delen.

Byte till effektivare värmesystem eller tilläggsisolera och byta fönster är det som gäller om du ska komma ner. Vårt hus från 1972 förbrukar lila mycket energi en kall januari som du gör i september. Ungefär samma yta.
 
M Zolt skrev:
Huset står 10m från en å och finns grannhus bredvid i en lång länga och det är ett sutteränghus
Jag tror han menade var i landet. Det går åt väldigt mycket mer energi att värma ett hus i norra Norrlands inland än i södra Skåne.

Ser ut som ditt hus ligger några mil norr om Västerås?
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Huset står 10m från en å och finns grannhus bredvid i en lång länga och det är ett sutteränghus
Han menar nog stad, län... etc
 
M
V vectrex skrev:
Jag tror han menade var i landet. Det går åt väldigt mycket mer energi att värma ett hus i norra Norrlands inland än i södra Skåne.

Ser ut som ditt hus ligger några mil norr om Västerås?
Presis 20min från Västerås
 
M Zolt skrev:
Ok, fick ju 6200 i elräkning december månad, känns väldigt mycket för att bara vara el. Och då snålar vi med allt
Jag skulle skaffa en bergvärmepump på stört.
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
tommib
Helt normal förbrukning för ett eluppvärmt hus. Kanske till och med åt det lägre hållet tydande på att det är välisolerat.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Han snålar. Korta duschar, släckt överallt, diskar i kallvatten skriver han i en annan tråd.
Om de tummar på värmekomforten också med ett par tre grader så ger bara det -10-15% för elen för värmen.
Med normal komfort så sticker det nog 500 kWh till i december.
 
M
Maxwells demon TotalControl skrev:
Han snålar. Korta duschar, släckt överallt, diskar i kallvatten skriver han i en annan tråd.
Om de tummar på värmekomforten också med ett par tre grader så ger bara det -10-15% för elen för värmen.
Med normal komfort så sticker det nog 500 kWh till i december.
Ja Presis, men nu slipper vi diska kallt, byggt nytt kök med diskmaskin A+++, men ändå, det rimliga är vel runt 3000 i elkostnad för ett hus, inte 6200, blir säkert 7000+ i januari då det har varit kallare, snålar dock inte med värmen i huset, då jag har två barn o tänka på, så innertempraturen ligger runt 22°
 
M Zolt skrev:
Ja Presis, men nu slipper vi diska kallt, byggt nytt kök med diskmaskin A+++, men ändå, det rimliga är vel runt 3000 i elkostnad för ett hus, inte 6200, blir säkert 7000+ i januari då det har varit kallare, snålar dock inte med värmen i huset, då jag har två barn o tänka på, så innertempraturen ligger runt 22°
Jag håller inte med om att det är normalt. Runt 3000kwh en kall månad om allt är elvärme. Men är det dragiga fönster och/eller halvdålig isolering så blir det såklart mer.
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
M
V vectrex skrev:
Jag håller inte med om att det är normalt. Runt 3000kwh en kall månad om allt är elvärme. Men är det dragiga fönster och/eller halvdålig isolering så blir det såklart mer.
Så 3000 kw är normalt?
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.