Hej, jag har ett problem med värmejusteringen i huset, bor i ett sutteränghus där elementen i undre våningen är ljumna medans övervåningen är elementen riktigt varma. Har justerat värme kurvan och inomhus temperaturen till 24. Men givaren visar endast 20.8 grader och den verkar inte röra på sig uppåt .
Har ni några tips varför undervåningens temperatur inte förändras ej, givaren är installerad på undervåningen.
 
Kanske sämre flöde på värmevattnet i undervåningen? Finns det några injusteringsventiler per våning?
 
J Josth skrev:
Kanske sämre flöde på värmevattnet i undervåningen? Finns det några injusteringsventiler per våning?
Varmvattentemperaturen är helt ok, men det känns som flödet är dåligt och det är samma shunt för nedre och övre våning. Jag har alla elementtermostat öppna fullt ut. Nu när utetemperaturen har gått upp en aning har värmen blivit en aningen bättre. Det känns som systemet inte är tillräckligt effektivt, elementen borde vara lika varma på de båda våningsplan.
Jag har inte hittat några injusteringsventiler för övre och undre våning. Finns de i IVT systemet?
 
När är huset byggt? Vad var det för panna från början? Injusteringsventiler sitter i så fall utanför pannan där värmestammen grenar av ut till respektive slinga eller våning. Det behövs mer flöde på nedervåningen och mindre på övervåningen. Kan eventuellt gå att justera flödet på varje radiator också. Man bör också kontrollera att stiften på varje radiatorventil fjädrar in och ut som de ska när man skruvat bort termostathusen.
 
J Josth skrev:
När är huset byggt? Vad var det för panna från början? Injusteringsventiler sitter i så fall utanför pannan där värmestammen grenar av ut till respektive slinga eller våning. Det behövs mer flöde på nedervåningen och mindre på övervåningen. Kan eventuellt gå att justera flödet på varje radiator också. Man bör också kontrollera att stiften på varje radiatorventil fjädrar in och ut som de ska när man skruvat bort termostathusen.

Låter vettigt att flödet borde vara mer på undervåningen, det är exakt min tolkning också och inte tvärtom, Det kan varit fel från början kanske? Huset är typ smaa, finns ett antal av dessa från 89, tidigare fanns det en elektroskandia värmepump, den bytte jag 2005 till ivt 490.Radiatorerna är max öppna. Det finns inga ventiler utanför pannan, kanske inväntar jag till måndag och frågar företaget som installerad den. Men att det har blivit så mycket sämre, är konstigt,
 
Nu har vi bytt cirkulationspumpen, uppenbarligen fungerade den inte helt perfekt. Värmesystem är uppdelat i två slingor, och det är endast den ena slingan som värmer ännu...väntar på att system ska stabilisera sig.Skumt ändå att den ena slingans värmevatten inte rör på sig eller är ganska ljummen. Kan den vara igenkorkad eller avstängt?
 
Är värmepumpen installerad med stålomspunna gummislangar under? Särskilt för IVT har det varit problem med dessa genom att det bildas magnetit-avlagringar inne i slangarna och dessa kan strypa flödet.
 
J Josth skrev:
Är värmepumpen installerad med stålomspunna gummislangar under? Särskilt för IVT har det varit problem med dessa genom att det bildas magnetit-avlagringar inne i slangarna och dessa kan strypa flödet.
Intressant fråga, jag har funderat på eventuella avlagringar eftersom det känns som värmen har blivit sämre med tiden.
Det är samma typ av slangar som för kondensvattnet?
Vattnet som tappades ur systemet vid bytet av cirkulationspumpen var rent. Men om det har geggat ihop så kanske man inte ser allt.
 
Problemet löst, rören till element igenkorkade med kalkavlagring (svarta flisar). Vi spolade rent rörledningarna och nu flyter värmen och vatten riktigt bra. Pumpen fungerar strålande och värmen i huset har aldrig varit bättre.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.