S
Jag har ett hus som är 66 kvm på bottenvåningen och ett litet loft på ca 15 kvm. Jag har en L/L pump (Mitsubishi hero LN 25 )installerad i vardagsrummet och kökets början är rakt framför där pumpen sitter efter en hall. Står precis under fläkten på bilden.

Inredning av ett hem med vitt tak och ljusa väggar, ser mot en hall och ett ljust vardagsrum med växter och en fläkt i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har inställningen högsta fläkt med riktning neråt 22 grader. Ändå är det bara 18 grader i köket, elementet som sitter under fönstret i köket går igång och värmer om det står på 19 grader.

Är det normalt att pumpen inte orkar värma 66 kvm fast den är gjord för det dubbla? Har ni några tips på något jag kan prova för att få bättre värme?
 
Kan luften cirkulera mellan värmepumpen och köket? Testa att ändra höjdinställningen på utblåset och se om det blir någon skillnad.
 
S
useless useless skrev:
Kan luften cirkulerar mellan värmepumpen och köket? Testa att ändra höjdinställningen på utblåset och se om det blir någon skillnad.
La precis till en bild på mitt första inlägg, känns inte som det borde vara några problem för luften att ta sig bort till växten?:thinking:
 
Om luften ska ta sig in dit så måste annan luft ta sig därifrån samtidigt.
 
S
useless useless skrev:
Om luften ska ta sig in dit så måste annan luft ta sig därifrån
Förpackning av Badrumsfläkt Klimat K7 med "7 i 1"-funktioner och svensk flagga, "Årets produkt"-utmärkelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade typ en sån funkat?
 
Själva köket är in till höger vid växten och vita stolen längst bort i bild antar jag. Jag tror också att det blir för dålig luftutväxling med först en korridor på några meter och sen en 90-graderssväng. Det är alltså inte storleken på ytan utan dess form som är problemet.

Att du får lägre temperatur i köket än i vardagsrummet från pumpen kommer du få leva med om du inte kommer på något annat sätt att driva runt luften, som en takfläkt eller nåt.
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själva köket är in till höger vid växten och vita stolen längst bort i bild antar jag. Jag tror också att det blir för dålig luftutväxling med först en korridor på några meter och sen en 90-graderssväng. Det är alltså inte storleken på ytan utan dess form som är problemet.

Att du får lägre temperatur i köket än i vardagsrummet från pumpen kommer du få leva med om du inte kommer på något annat sätt att driva runt luften, som en takfläkt eller nåt.
Ja precis så är det, jag är med på att längst in i hörnet till höger i köket inte kommer bli 22 grader var mest fundersam på att det inte ens är 20 grader där växten är, det skiljer ju 4 grader mellan vardagsrummet och köket. Så funderade på om det var något jag kunde göra för att förbättra det:)
 
Uppmätt temperatur (särskilt på vintern) kan ju variera beroende på lite olika saker. Är det en yttervägg och den inte är jättevälisolerad drar det i sig ned temperaturen merju längre från värmekällan du kommer. Och så bidrar cirkulationsförmågan förstås.

Vy över en matsal med en synlig termometer till vänster om fönstret, belysning och lantlig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På landet har jag det såhär (bild tagen från LLVP vid ytterdörr, termometern skönjs av den skarpögde till vänster om fönstret). Även där har det skiljt upp till tre grader mellan LLVP-temp och avläst termometer, men då har också skillnaden mot utetemperaturen varit ca 25 grader, så låt oss säga en grad skillnad inne per tio grader skillnad mot ute för mig. Du kanske har 1,5 eller 2. Så ju kallare det är ute, desto större sannolikhet att du måste använda elementet som stödvärmare.
 
S
Då är dt ju inte så mycket att göra:) Ville som sagt mest få reda på om det var någon inställning eller något annat smart jag kunde pröva men då vet jag att allt är som det ska. Tack för svar(y):D
 
Testa att rikta luften högre.
 
S
useless useless skrev:
Testa att rikta luften högre.
Ändrade fläkten så luften går på mittersta inställningen och ser om det gör skillnad:D
 
S
En till fundering, pumpen har en sensor som känner av vart man är mest och eftersom den inte når till något annat rum än vardagsrummet och den lilla hallen som syns på bild så borde den tycka att jag är mest i vardagsrummet. Borde jag köra med den avstängd?
 
galento
Som useless tipsade höj utsläppsvingarna,blev stor skillnad för oss.
Vi har en LN 35 och har inte rört sensorn.

PS, installatören ställde in maskinen efter AC läget då den
installerades på semestern -18.
 
Slå av I-see sensorn. Höj vingarna till högsta eller näst högsta läget. Höj tempen till 24 och fläktläge 4. När du fått upp tempen i huset kan du justera neråt på temp och fläkt. Och täta springor i dörrar och fönster och golvlister.
 
Och heat läge på dvs solen på fjärren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.