Hej,ska gjuta betongplatta i garaget ska använda till bostad,vilken blir billigare köpa färdig betong eller blanda själv
 
Rent ekonomiskt blir det billigast att köpa cement, sand och grus och blanda själv. Men det är ett djäkla jobb, så inget jag rekommenderar om det är lite större volymer...
Hur tjockt ska du gjuta och hur stort?
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
Behöver lite mer info här.
Storlek/tjocklek, d.v.s. vilka mängder som är aktuella. Är det rätt på mark eller ska det gjutas på befintligt? Om du tar dit en bil, kommer du åt att ränna eller behöver du pump och t.o.m. dra slang?

Rent prismässigt för vanlig betong kommer du undan billigare att blanda själv om det är små mängder, men är det ett par kubik eller mer så är det definitivt billigare att ta hem en bil om du slipper pumpkostnad och dylikt.
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
Hej jag ska gjuta i befintligt byggnad och tjocklek ska vara ca 10-15 cm
 
Alltså jag ska ändra från garage till bostad ytan är 30 kvm
 
För dom ytorna skulle jag ta och beställa samt leja in 1 betongare som hjälper dig att lägga ut det.

Blandar du själv kommer du få slita ihjäl dig för att blanda allt sen kommer plattan mest troligen bli så knölig att du måste flytspackla för dyra pengar.

Köper du betongen och lägger själv så har du fortfarande risken att få en platta som behöver flytas för att bli bra. Därav mitt tips att du lejer in 1 man eller 2 för att få det gjort. Då kommer det bli så bra att du kan lägga golv direkt på.

Men 10-15 cm är tjockt. Vad har du där idag?
Jag skulle gjuta max 10cm om du har grus där idag och mindre om du redan har en platta där sen tidigare. Alternativt flytspackla om du bara är ute efter en bra yta för golvbeläggning
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
Hej idagsläget så är det betong vet ej hur tjockt,själv har jag tänkt gräva 30cm 10cm makadam,10cm cellplast armering och 10cm betong
 
E
Absolut billigast är absolut att blanda själv. Detta kräver dock kompetens när det gäller dosering av respektive material.
Detta kan man lätt läsa sig till. Dock bör man ha kunskap om vilken viskositet betongen ska ha och lyckas återskapa detta i varje batch. Tidskrävande och mycket slit. Dock billigt.

Värdesätter du annat i livet än att slita och spara ett par kronor så får man i Västernorrland betong för 30 m2 10 cm med kantbalkar på 20 cm för ungefär 10-11 tusen med betong och leverans ca 15 km från fabrik.

Edit. Vill du inte göra något själv på gjutningen så är det ungefär 20 tk totalt med två gubbar och betongen. Stålglättat och klart och garanti på plattan.
 
  • Gilla
Anton75 och 2 till
  • Laddar…
Det blir alltså en helt ny platta, 30cm är inte mycket att spela på om man vill lyckas få det drägligt isolerat.

Men ett alternativ är att du skippar gruset, du kan jämna av med sand eller tunt lager grus sen kör du med isodrän eller podrän istället för grus för att få lite dränering och mer isolering innan du lägger på cellplast. Och då hade jag valt 2x50mm för att få det lagt omlott i skarvarna.
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
E epw skrev:
Absolut billigast är absolut att blanda själv. Detta kräver dock kompetens när det gäller dosering av respektive material.
Detta kan man lätt läsa sig till. Dock bör man ha kunskap om vilken viskositet betongen ska ha och lyckas återskapa detta i varje batch. Tidskrävande och mycket slit. Dock billigt.

Värdesätter du annat i livet än att slita och spara ett par kronor så får man i Västernorrland betong för 30 m2 10 cm med kantbalkar på 20 cm för ungefär 10-11 tusen med betong och leverans ca 15 km från fabrik.

Edit. Vill du inte göra något själv på gjutningen så är det ungefär 20 tk totalt med två gubbar och betongen. Stålglättat och klart och garanti på plattan.
Du tänker nog på VCT och inte viskositet. Det är inte direkt relevant i detta fallet dock. Tillsatsmedel och tillsatsmaterial på en såpass standardbetong i små mängder är inte heller något märkvärdigt.

Att blanda 4m3 själv är dryga 10 000:- i bara cement, då ska tvättad ballast tillkomma på detta också. Köpa 4m3 C25/30 ifrån fabrik borde inte gå på mer än 7000:- plus väntetid då det tar längre tid än det som ingår att lägga ut. Detta förutsatt att du kommer åt med ränna, om det fortfarande är ett garage.

Gjuta mindre än 10cm blir oftast bökigt, så det hade jag satt som minimum.
Sen att ståla det är helt onödiga pengar, det räcker gott och väl att skura betongen om det ska läggas klinker.
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
Ska du gräva ur så se till att få ner minst 20cm isolering, gärna 30cm. För jag antar att du gjuter in vattenburen golvvärme samtidigt? Då kommer du få en riktigt bra komfort i boutrymmet.
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Att blanda 4m3 själv är dryga 10 000:- i bara cement
Det låter dyrt? Det går ca 20 säckar cement per kubik färdig betong. Säckarna kostar runt 50:- styck, så det borde bli runt 4000:- för 4m3.
Köper man färdigblandad torrbetong så blir det dyrare.
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
S R.Zuka skrev:
Hej idagsläget så är det betong vet ej hur tjockt,själv har jag tänkt gräva 30cm 10cm makadam,10cm cellplast armering och 10cm betong
Slöseri med höjd. Föreslår att du gräver 30, jämnar av, lägger isodränskivor ett lager, sedan cellplast s80 eller s100, sedan 10cm betong på det. Bygger fortfarande lika mycket men du har dubbelt med isolering. Isodrän är kapilärbrytande i konstruktionen och ersätter 10cm mak.

Edit, jag var visst tvåa på den, läste inte hela tråden. Och 20cm räcker gott när man renoverar på detta vis. Merjobbet för att gräva 10cm till är högst tveksam och riskerar också att skapa merarbete kring sulor som ofta inte är tjockare än 30.
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter dyrt? Det går ca 20 säckar cement per kubik färdig betong. Säckarna kostar runt 50:- styck, så det borde bli runt 4000:- för 4m3.
Köper man färdigblandad torrbetong så blir det dyrare.
Med Webers färdiga grovbetong blir det 13 liter färdig betong per säck, vilket innebär att det går åt 77 säckar per kubik. Blir 15400 kr bara för betongen, sen ska man blanda skiten också.

Behöver du inte annat än bara cement? Blir väl också en kostnad.
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Med Webers färdiga grovbetong blir det 13 liter färdig betong per säck, vilket innebär att det går åt 77 säckar per kubik. Blir 15400 kr bara för betongen, sen ska man blanda skiten också.

Behöver du inte annat än bara cement? Blir väl också en kostnad.
Färdigbetong i säck är mycket dyrare än att hämta grus och sand + cement och blanda.... OM man man hämta det själv. Behöver man få det hemkört går det inte ihop längre.
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.