OK. Jag vet, en laddad blyacku fryser inte, men det har varit så förmårrat kallt. Båtackun hade frusit, men var strukturellt hel (inga hål). Den visade 11,8V spänning dock. Månne den går att rädda?
 
Vet inte, men prova att ladda upp det (tina först) och berätta hur det gick sen :)
 
Brukar gå att rädda. Ta in den och låt den tina ordentligt först. Låt den helst stå några dagar i värmen och sen provar du att ladda den lite försiktigt.

Det är mycket viktigt att den är helt tinnad först då ett fruset batteri kan spricka elle explodera vid laddning och det är klart obra
 
Den står nere i källaren nu och där är 12C. Den får stå ett par dagar och sedan testar jag ladda upp. Sedan sätta last på och ladda ur för att se vad den klarar. Det är en 110Ah som jag har i båten. Trodde jag tagit ut den, men tydligen inte :(
 
T
2-3 droppar svavelsyra i varje cell + destillerat brukar göra susen.
Med resarvation att det ev kan vara svårt att få tag i svavelsyra (mycket frätande och farligt för omgivningen), jag köpte mitt på apoteket i stan efter viss övertalning....
 
OK.
 
Om det är helt urladdad och inte tar laddning med en hemmaladdare och "normal" laddström så kan du ta med batteriet till någon firma som har laddare med hög strömstyrka och försöka "chocka" igång det. Såg hur man gjorde det på ett företag som renoverar startmotorer/generatorer. Efter några minuter med hög laddström så tog det sedan laddning med vanlig "hemmaladdare".
 
T
Som Anders S skrev så kan man "chocka" igång batteriet, men vad många gör då är att polvända ett dött batteri och chockladda ett tag, genom polvändningen kokar man då bort beläggningen från blyplattorna som då faller ned i botten av batteriet. När detta är gjort sköljer man ur batteriet med destillerat vatten, sen fyller man på nytt och laddar med ca 5-8 droppar koncentrerad svavelsyra per cell och kör igång "normalladdning". Om man vill ge sig på detta gäller skyddsglasögon, handskar, oömma kläder och en syraviktsprovare, det kan stänka frisk och är starkt frätande så stor försiktighet gäller. En sån "batteriräddning" förlänger batteriets livslängd c:a 1-2 år, sen är blyplattorna helt slut kemiskt sett. Tror det blir biliggare att köpa nytt med dagens priser.

Lycka till.
 
Batteriet var som sagt var inte helt urladdat, men fruset. Nu efter att jag tinat det skall jag börja ladda och sedan får vi se. Det är ett par år gammalt så om det inte hjälper så köper jag ett nytt.
 
Om någon undrar, så efter långsam upptining och efterföljande laddning så satte jag en 10W lampa på och lysa och följde upp polspänningen. Tänker sluta då jag når 10,5V. Då vet jag hur många AH batteriet klarar. För närvarande har jag fått ut 71AH och pospänningen är fortfarande 11,6V med last..
 
Och det fungerade prickfritt under en 3-veckors segling! Puh :)
 
  • 0356-kullen-web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.