Hej

Är det ett rimligt pris med 128000 för en platta på mark för ett attefallshus på 25m2? Marken är slät och inga konstigheter.

Försvårande omständigheter är att det går en dränering under där plattan ska vara som ska flyttas 2 meter i sidled samt att avloppet ska kopplas på en ledning som också går under plattan.

Materialet är ~50000 och arbete ~78000 (1000kr/h för grävmaskin och ~500kr/h/gubbe och 850/kr/h lastbil ). Det är i Uppsala.
 
Låter rätt dyrt. Jag gjorde attefallsplatta i somras. Gjorde nästan allt arbete själv och handgrävde allt. Totalkostnad för plattan var ca 40000kr. Inget vatten, avlopp eller golvvärme. Däremot 2 rejäla L-stödmurar i betong och en sida uppmurad i leca för att ta upp höjdskillnader.
 
Låter dyrt, gjorde en 60m2 platta för liknande summa. Då var det en del att fylla och allt material fick köras med munidumper 100m. Dessutom pumpbil till gjutning. Och golvvärme (inkl shunt) ingick.
 
V vectrex skrev:
Låter rätt dyrt. Jag gjorde attefallsplatta i somras. Gjorde nästan allt arbete själv och handgrävde allt. Totalkostnad för plattan var ca 40000kr. Inget vatten, avlopp eller golvvärme. Däremot 2 rejäla L-stödmurar i betong och en sida uppmurad i leca för att ta upp höjdskillnader.
Hur många timmar tog allt det jobbet då? Räkna med 400 kr i timmen ;)
 
  • Gilla
Martin Birgersson
  • Laddar…
Standardtipset är väl att ta in flera offerter?
 
R
Gav 25’ för ca 20kvm. Blivande uterum. 200mm isolering
Gjöts i samband med husgrunden
 
Appendix Appendix skrev:
Hur många timmar tog allt det jobbet då? Räkna med 400 kr i timmen ;)
Borde skrivit det, men det jag reagerade på var kostnaden för material. Där tycker jag 50000kr är dyrt.

För en 25 kvadrat isolerad betongplatta
Väldigt runda slängar:
Färdig betong från betongbil: 7000kr
L-element, isolering och armering: 10000kr
Grus inklusive utkörning: 5000kr
Dränering och lite annat smått och gott: 3000kr.

Ska man ha vatten och avlopp och golvvärme så tillkommer såklart en del material. Men det blir ändå en bra bit under 50000kr totalt för bara materialet.
 
Fick en ny offert. 100 000sek istället.
 
J josa100 skrev:
Fick en ny offert. 100 000sek istället.
Dvs 4000kr/m2.
 
Ytterligare en offert på 64000kr. Dvs 2600kr/m2
 
Ja det låter dyrt, vi tänkte bygga 30kvm plus loft, brutet sadeltak, platta med 300mm isolering, ingen golvvärme men VA, upprest hus med fönster, dörrar ,innerväggar, tak, detta fick vi en offert på 450’

Är det mycket med 400mm kantbalk och 300m isolering? Känns lite så om man ej ska ha golvvärme, och vad handlar det om för pris om man sänker det med 100mm?
 
Slutade totalt på 88000 för 25m2 platta på mark med inkoppling av avlopp och flyttning av brunn till avvattningen från huset.
 
  • Gilla
monsdef85
  • Laddar…
J josa100 skrev:
Slutade totalt på 88000 för 25m2 platta på mark med inkoppling av avlopp och flyttning av brunn till avvattningen från huset.
Har du företagsnamnet som gav dig det priset? Jag ska också bygga attefallshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.