Hej,

Skall byta övre elementet i en Siemens inbyggnadsugn men skruvarna sitter som berget så de går inte att lossa.
Är det någon som gjort detta?
Tips på hur göra?
 
Bara att ta i. Torx 20 så du borde omöjligtvis kunna runddra skruvarna.
Det finns 2 skruvar på baksidan och i regel en inne i ugnen som håller fast elementet uppåt.
 
Det sitter tre inne i taket på ugnen och det är de som sitter fast ordentligt.
Ja, det är torx men tar jag i mer så ger sig skruvhuvudet.
 
M Mikael St skrev:
Det sitter tre inne i taket på ugnen och det är de som sitter fast ordentligt.
Ja, det är torx men tar jag i mer så ger sig skruvhuvudet.
Tre i taket? Lägg upp en bild ...
 
Ugnselement för kombiugn, sedd uppifrån med aluminiumfolie i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en kombiugn men det är samma princip men ett övre element.
 
Din ugn torde vara närmare 20 år eller? Då kan det säkert rätt bra. Jag har hittills aldrig gått bet på att få loss ett överelement.
 
Den är sex år så det är inget vidare kvalitet.
Förväntade mig mer av Siemens övre segment ...
 
Vad heter modellen? Det var en så konstig utformning på elementet att jag antog att det var en gammal ugn
 
HB86P575S/45.
 
A
Det elementet har jag aldrig sett förut.
Men vad är det för anledning att byta?
Man ser ju inga uppenbara fel.

Fast det måste ju vara det nya på bilden förstås ....:cool:
 
Ja, det är det nya.
Det gamla har krypström till jord.

Bara skruvarna kvar ...
 
Tänkte avsluta detta som från början verkade vara att litet jobb ...

Skruvarna sitter löjligt hårt.
Har behandlat dem med typ WD40 en längre tid men det hjälper inte.
Kan pyrolysen gjort att de har "bränt" fast, bildats kol som fungerar som ett lim?
Just nu ser jag inget sätt att få bort dem utan att totalförstöra dem och det är inte säker att de släpper i gängan då heller.

Kan man ta bort dom från ovansidan ugnen på något sätt?
Det sitter en hysla där som jag antar skall täta utåt och är gängad på insidan.
De finns inte som reservdel och jag antar att de är fastpressade och inte skruvade i ungstaket.
Är de pressade kommer man inte kunna ersätta dem.

Någon som har ett tips hur gå vidare?
 
H
Eftersom det är en torxskalle på dom så är det en skruv, hur ser det ut på ovansidan en massa kablar och isolering, är det fritt där så prova med att värme på dom med en gasolbrännare tills nästan rött, och ta en stor avbitare som kläms över skallen. Nyp till ordentligt med riktiga märken i skallen och vrid med den. Det finns inget som mäta sig med dom krafter som kommer till stånd då,
att vrida med mejsel är inte i närheten av detta. Kan du inte värma så går det att vrida ändå, kan bli så att den del som är gänga i går ur plåten, då blir det skruv och mutter på ovansidan eller en stor plåtskruv, är inga stora påfrestningar där.
 
Har funderat på värme också.

Skruvhuvudet är bara ca 2mm högt så det är inte mycket att greppa om.
För att komma åt ovansida behöver man demontera allt kablage etc för att lyfta locket.
Ugnen är inte så stor invändigt så det är inte lätt att komma åt skruvarna.

Borde inte vara den första gången som detta har hänt eftersom det skett vid normalt användande ...
 
H
Då är du i ett moment 22 då, kan du knäcka dom vingar som håller det gamla så dom blir kvar, går det att vrida eller flytta vingarna på det nya ? Det är inte så noga med att det nya hamnar kloss mot taket, någon/några mm gör varken till eller från och fästa med nya plåtskruvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.