Kan jag koppla ur den själv och vad gör jag med kablarna till den?

Mojäng:
Tidur monterat på vägg med synliga anslutna kablar och öppet elutrymme, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabelväg:
Öppet eluttag med synliga kablar och timer intill en vit dörr och skadad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rätt in i proppskåpet:
Elektriska säkringar och ett proppskåp med etiketter i en panel, synliga kablar som leder in i skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för hjälpen alla hjälpsugna :)
 
Någon gammal termostat med nattsänkning?
Kan styra en panna eller kanske elvärme om du har det
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Någon gammal termostat med nattsänkning?
Kan styra en panna eller kanske elvärme om du har det
Vi har bara direktverkande el, men ja.. Den verkar inte göra någonting när jag trycker på knapparna på den... Så ja vill bara plocka bort den. Det är också en ganska rejäl kabel som går in i proppskåpet. Det är kanske en elektriker som får klippa sladden till den?
 

Bästa svaret

Går kabeln direkt in i proppskåpet ska nog en elektriker eller någon med god kännedom om el titta på den sidan också innan man klipper några kablar. Ska ju inte hänga kvar några ledare som man inte vet var de tar vägen för framtiden heller.
OM någon som inte är elektriker men allmänt kunnig ger sig på att öppna och göra nått är det bra att veta att detta inte faller under det man som lekman får göra.
 
  • Gilla
Henrikolssonolsson och 1 till
  • Laddar…
Bäst är nog att tillkalla elektriker eftersom du verkar såpass osäker på det hela.
Troligtvis styr klockan kontaktorn under vänster central på bild 3.
 
  • Gilla
otto84 och 1 till
  • Laddar…
J
Är 230V direkt in på den , om jag inte minns fel så är det en Novum klocktermostat och som sägs styrde den kontaktorn vid centralen , klonkar det i den när du vrider upp och ner på tempen , vill du ha en ny så har jag kanske en , växellådan på uret brukar leva ett himla liv , det är plastdrev som slits bra , den typen fanns på 70 talet
 
  • Gilla
Henrikolssonolsson
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Är 230V direkt in på den , om jag inte minns fel så är det en Novum klocktermostat och som sägs styrde den kontaktorn vid centralen , klonkar det i den när du vrider upp och ner på tempen , vill du ha en ny så har jag kanske en , växellådan på uret brukar leva ett himla liv , det är plastdrev som slits bra , den typen fanns på 70 talet
Tack för erbjudandet, men jag tror jag bara vill få bort den. Tar hit en elektriker på termostaten så kan han säkert hjälpa mig med annat också. Jag hade hoppats på ett svar som var: 'den går bra att ta bort själv eftersom den är kopplad såhär och såhär och ingen last nånstans`, jag vill ju fortsätta sätta ny tapet :p
 
Om du vet hur du ska bryta strömmen till den och på ett säkert kontrollera att det verkligen är strömlöst innan du börjar pilla med den, så kan du ju i så fall ta bort själva termostaten själv och isolera de lösa kablarna för att fortsätta tapetseringen, och sedan ta bort kablarna permanent när elektrikern kommer, tänker jag.
 
Mikael 81, tror du inte det är bäst att ta reda på funktionen innan man plockar bort den.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det där är ett ur, troligen för nattsänkning/lågtemp på elvärmen. Tyckte det satt en låda möjligen innehållande en kontaktor vid centralen också.
Sen är det inte bara att "få bort" saker och ting, man måste sätta sig in i funktionen först.
 
  • Gilla
Henrikolssonolsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Mikael 81, tror du inte det är bäst att ta reda på funktionen innan man plockar bort den.
Uppfattade det som att den saken var utredd - men annars absolut jo...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.