Hej!

Har en fyra år gammal Bosch SMU53M72SK diskmaskin som visar både felkod E31 och E10. Maskinen kör hela programmet, men diskvattnet är kallt och när den är klar så är disken blöt och kall.

Jag har plockat ut värmeelement för zeolitetorkningen (värmeelementet för vattenuppvärmning är helt) och ser att en cylindrisk komponent som sitter i serie med elementet är trasig, har brunnit av. Jag antar att det rör sig om en termisk säkring liknande denna: https://www.digikey.se/product-detail/en/cantherm/SDF-DF192S/317-1139-ND/1014768. Ett nytt värmeelement kostar över 1000 kr och en säkring kostar en tia, men problemet är att jag inte har en susning om vilken typ av säkring det ska vara. Någon som har en idé?

Glascylinder runt elementet demonterad med hjälp av varmluftspistol:
Värmeelement för diskmaskin demonteras med varmluftspistol, bränd säkring synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avbrunnen säkring i mitten av bilden.
Demonteade värmeelement från diskmaskin med en synlig avbrunnen termisk säkring i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/F
 
A
du ser inte något värde alls på denna säkring?
en torktumlare kan ha ca 120C men i detta fallet vet jag inte
du kan ju ta bort den och bygla det kan ju inte går mer än åt .....

Det känns som om att det inte blir riktigt bra om man återmonterar denna värmaren hur eller hur
 
Nä, det finns ingen märkning på den. Däremot är ena änden åt det rosa hållet. Typ så här:
Termosäkring med rosa ände och texten "THERMAL CUTOFF SEFUSE 184C" som antyder en trippingtemperatur på 184 grader.
Denna har en tripptemperatur på 184 grader. Har sett andra rosa med samma temperatur så chansar nog på det. Har i alla fall beställt en sådan nu. Sen kan man fråga sig varför den brann i första läget. Ska kolla motor/fläkt som blåser in luft i värmaren och vidare till zeolitburken. Om fläkten står stilla kan man ju förstå varför säkringen brann.
 
Vet inte om denna kan hjälpa dig, det var det bästa jag kunde få till med kameran.
Närbild på en sliten skruvmejselspets med patina mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj! Hade du en liggande? Antar att du inte plockat ur elementet ur din diskmaskin... I vilket slags element sitter den? Ska se om jag lyckas tyda siffrorna.
 
Hittade en i verkstan. Heter 00658791 som reservdel (hela elementet alltså)
Skall se om jag kan få till en bättre bild
 
Ny säkring är på plats nu:
upload_2019-1-18_23-29-34.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev en 184C. Lite lurigt att löda fast den då temperaturen inte får överstiga just 184 C, men det gick med ett par krokodilklämmor för att leda bort värmen från säkringen. Från fabrik är den punktsvetsad.

Körde precis ett program och nu är det varmt! Förstår dock inte varför elementet som värmer vattnet inte gick igång bara för att zeoliteelementet var trasigt. Om jag förstått rätt (efter att ha läste denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/felkod-e31-siemens-diskmaskin.295312/) så går zeoliteelementet i cirka 20 minuter vid start. Därefter slår det av och genomströmningsvärmaren för vattnet går igång. Så att genomströmningsvärmaren aldrig gick igång kan ju ha med denna sekvens att göra. Någon logik i mjukvaran...

I vilket fall, jag är lite lur på luftkanalen mellan maskin och zeolithelementet. Är det inte lite väl mycket vatten i den?
Öppen maskindörr med synlig installation av en ny säkring och fuktig luftkanal inuti en diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker det droppar lite väl mycket. Har inte fullt förtroende för denna maskin ännu. Och jag vet ju fortfarande inte varför smältsäkringen brann av i första läget.

/F
 
F Fiskaren skrev:
Ny säkring är på plats nu:
[bild]

Det blev en 184C. Lite lurigt att löda fast den då temperaturen inte får överstiga just 184 C, men det gick med ett par krokodilklämmor för att leda bort värmen från säkringen. Från fabrik är den punktsvetsad.

Körde precis ett program och nu är det varmt! Förstår dock inte varför elementet som värmer vattnet inte gick igång bara för att zeoliteelementet var trasigt. Om jag förstått rätt (efter att ha läste denna tråd: [länk]) så går zeoliteelementet i cirka 20 minuter vid start. Därefter slår det av och genomströmningsvärmaren för vattnet går igång. Så att genomströmningsvärmaren aldrig gick igång kan ju ha med denna sekvens att göra. Någon logik i mjukvaran...

I vilket fall, jag är lite lur på luftkanalen mellan maskin och zeolithelementet. Är det inte lite väl mycket vatten i den?
[bild]
Tycker det droppar lite väl mycket. Har inte fullt förtroende för denna maskin ännu. Och jag vet ju fortfarande inte varför smältsäkringen brann av i första läget.

/F
Bra jobbat, måste ha varit pilligt att löda dit den.
Man skulle önska att det gick att köra maskinen utan zeolithelementet men då tappar maskinen sin energiklassning.
Gällande vattnet i kanalen. Jo, det är så det är.
 
  • Gilla
MilliM
  • Laddar…
Jo, lite pilligt var det. Får hoppas att det inte blev en kallödning bara.

Tänker du att maskinen är designad så att om inte zeoliteelementet fungerar så slås aldrig genomströmningsvärmaren på med anledning av att den då inte är "godkänd"?

Ok, så vattenmängden i kanalen är normal. Bra! Tack för svar! Ökade på förtroendet en aning för maskinen, men jag kör nog ett par diskar innan jag monterar på plåtar och ställer tillbaka den...
 
F Fiskaren skrev:
Jo, lite pilligt var det. Får hoppas att det inte blev en kallödning bara.

Tänker du att maskinen är designad så att om inte zeoliteelementet fungerar så slås aldrig genomströmningsvärmaren på med anledning av att den då inte är "godkänd"?

Ok, så vattenmängden i kanalen är normal. Bra! Tack för svar! Ökade på förtroendet en aning för maskinen, men jag kör nog ett par diskar innan jag monterar på plåtar och ställer tillbaka den...
Ja, zeolithen minskat energiförbrukningen (det har du väl märkt på elbolagets faktura om inte annat, säkert 10 öre per körning )
 
Hur gick det med det här, fungerar diskmaskinen fortfarande?

Vilket lim använde du för att fästa glasröret igen?
 
Jorå, den fungerar fortfarande! Jag chansade med smältlim. Lite vanskligt förstås, men tänkte att det inte borde bli för varmt i limfogen. Det blåser ju luft genom röret. Och bra om jag behöver göra om samma operation senare. Lätt att få bort röret.
 
Bra tänkt. Fogen sitter ju dessutom innan värmeelementet. Har precis gjort precis samma procedur på min Bosch diskmaskin, och det ser ut att fungera än så länge. Jag är lite nojig över lödningarna - jag var dum nog att klippa bort hela den gamla säkringen när det bästa hade varit att spara en stump för att få lite mer yta mot den nya säkringen.

Jag vågade inte chansa med smältlim, jag hittade en tub med högtemperatursilikon som fick duga.

Vill tacka för bra bilder och bra förklaringar, det har underlättat massor vid min reparation :)
 
Kul att det fungerar och kul att tråden hjälpte dig! Har själv löst många problem med hjälp härifrån. Fantastisk bra resurs!
 
Även jag hade e31 felet på min Bosch diskmaskin med strax över 5 år på nacken.
Utan några större förväntningar så följde jag guiden här: https://forum.teamhack.de/thread/52...er-mit-zeolith-trocknung-fehlercode-e31-e-31/
Jag gick loss med hårtork med varm och kall luft om vartannat. Dels ner i luckan längst in till höger i maskinen och genom sättet som beskrivs i länken ovan. Körde väl ca 30 minuter totalt och döm av min förvåning när maskinen fungerade när jag startade ett program!
Nu, ca en månad senare och med i snitt en körd maskin per dag så fungerar den fortfarande klockrent!

Hoppas detta kan vara till hjälp om någon stöter på samma problem!
 
  • Gilla
Benjy Mus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.