Hej,

Funderar på fönsterbyte men vill inte förstöra charmen i vårt 1800-tals hus.

Hur är isolering och värmeförlust på gamla VS nya fönster?
Enligt energimyndigheter försvinner ca 35% ut via fönster & dörrar.

Är det någon som bytt och märkt stor skillnad?
 
Du får inte glömma att nya fönster tillför andra egenskaper:
Mycket bättre ljudisolerade.
Minskat kallras vilket upplevs behagliagre.
Kanske lättare att öppna
 
Den där uppgiften på 35% blir ju grovt generell. Har du ingen isolering i väggarna och nya fönster så blir det mycket mindre, har du gamla väldigt dåliga fönster men tilläggsisolerade väggar och tak så blir det mycket mer.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Man brukar säga sådär grovt att det tar 40-50 år för nya fönster att tjäna in sig ekonomiskt i form av minskade energiförluster jämfört med gamla tvåglasfönster. Haken är att de nya fönstren inte är gjorda för att hålla mer än 30-40 år.

Om era gamla fönster är i renoverbart skick så tycker jag att ni inte skall byta. Om bara några fönster är kaputt så byter ni dem och renoverar resten.
Det blir ganska stor skillnad i energiförluster bara för att man byter tätningar och kittar om de gamla fönstren där det behövs och reparerar smärre skador.
Här hemma beslöt vi oss för att behålla tvåglasfönstren från 1969 då vi renoverade. Jag snickrade en eller två nya ytterbågar men resten blev bara omkittade och målade och fick nya tätningar. Det var mycket arbete men det gick att göra själv som hobbypyssel och resultatet blev bra. Stor skillnad i komfort.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi bytte 5 fönster i höstas (övriga var redan bytta till 3-glas) och har gjort stor skillnad i komforten i framförallt köket - där har vi ett stort (ca 1800x1600) och ett mindre (1200x1000) på vardera sida av huset. Tidigare kändes det som det blåste rätt igenom huset där men nu mycket behagligare - även blivit mycket tystare.

Det enda jag inte tänkte på, men som jag inte grävt så mycket mer i ännu, och som vi stör oss på är att det bildas kondens/imma på utansidan av de nya fönstren ibland vilket gör att sikten blir obefintlig. Om jag förstått det rätt så kan det ske om fönstren är ”för täta”, oklart om det är fallet för oss eller om vi bara måste göra rent fönstren bättre så det inte finns något för fukten att fästa sig på.
 
P patrikd84 skrev:
... och som vi stör oss på är att det bildas kondens/imma på utansidan av de nya fönstren ibland vilket gör att sikten blir obefintlig. Om jag förstått det rätt så kan det ske om fönstren är ”för täta”, oklart om det är fallet för oss eller om vi bara måste göra rent fönstren bättre så det inte finns något för fukten att fästa sig på.
Som jag har fattat det hela så bildas imma på utsidan av fönstret pga att det är ”för bra” isolerat så att ytan blir kall och fukten i uteluften kondenserar på fönstrets utsida.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Som jag har fattat det hela så bildas imma på utsidan av fönstret pga att det är ”för bra” isolerat så att ytan blir kall och fukten i uteluften kondenserar på fönstrets utsida.
Ja det är precis vad jag fått fram efter lite sökning - tycker dock det är skumt att det inte sker på de andra fönstren som är bytta, då det är samma modell - dock många år sedan dessa byttes (förrförra ägaren, > 10 år sedan)
 
Vad har du för fönster idag? Du förstör husets själ och minskar husets värde om du tar bort gamla fina fönster och sätter in moderna.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
P patrikd84 skrev:
Ja det är precis vad jag fått fram efter lite sökning - tycker dock det är skumt att det inte sker på de andra fönstren som är bytta, då det är samma modell - dock många år sedan dessa byttes (förrförra ägaren, > 10 år sedan)
Även om det är samma modell så kan modellen ha utvecklats så att det är bättre lambda-/u-värde idag än för 10-15 år sedan
 
Demmpa Demmpa skrev:
Även om det är samma modell så kan modellen ha utvecklats så att det är bättre lambda-/u-värde idag än för 10-15 år sedan
Jo, det är väl så antagligen :/
 
F Fixarpappa skrev:
Hej,

Funderar på fönsterbyte men vill inte förstöra charmen i vårt 1800-tals hus.

Hur är isolering och värmeförlust på gamla VS nya fönster?
Enligt energimyndigheter försvinner ca 35% ut via fönster & dörrar.

Är det någon som bytt och märkt stor skillnad?
Jeg ville aldri byttet vinduer i et så gammelt hus. Jeg synes vinduene er noe av det peneste på vårt hus. Mulig jeg tenker annerledes enn mange andre, men gamle hus skal være gamle synes jeg. Har dere innervinduer? Hvis ikke kan det bygges nye. Disse kan også få isolerglass.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Är fönstren ruttna eller vill du bara ha bättre komfort/ekonomi?

Jag förordar renovering.

Jag har kvar mina originalfönster, men också nya 3-glas lågenergifönster, samt att jag håller på och renoverar upp några fönster och då blir det nya glasrutor med 3 mm isolerglas. Det är stor skillnad i komfort med nya tätningslister och isolerglas. Jag upplever ingen större skillnad mellan mina renoverade fönster med 2x3 mm glas och mina 3-glasfönster med 1 i U-värde. Det blir frost på utsidan av mina gamla fönster också efter renovering.

Det kan dock vara synd att byta ut det gamla handblåsta glaset.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
FG FG skrev:
Är fönstren ruttna eller vill du bara ha bättre komfort/ekonomi?

Jag förordar renovering.

Jag har kvar mina originalfönster, men också nya 3-glas lågenergifönster, samt att jag håller på och renoverar upp några fönster och då blir det nya glasrutor med 3 mm isolerglas. Det är stor skillnad i komfort med nya tätningslister och isolerglas. Jag upplever ingen större skillnad mellan mina renoverade fönster med 2x3 mm glas och mina 3-glasfönster med 1 i U-värde. Det blir frost på utsidan av mina gamla fönster också efter renovering.

Det kan dock vara synd att byta ut det gamla handblåsta glaset.

Jag vill behålla den gamla charmen.Upplever att det blåser igenom i huset då fönster & dörrar är dåliga trots att jag tätat.

Att renovera orginalfönster och sätta i isolerglas är något man skulle kunna göra. kommer du ihåg vad en sån åtgärd kostar?





H
 
Sällar mig till skaran som säger behåll och renovera de gamla. Jag har alla sorters fönster i mitt hus och de gamla är jämförvis helt ok. Du förstör utseendet och kan inte räkna hem det ekonomiskt. Komfort mot kallas och ljudisolering är väl de enda som är positivt med nya fönster. Men vindtäta ska de vara, kolla tätningslister igen, och även drevning. Köp en billig ir termometer och mät på vägg, karm och båge...
 
Fixarpappa

Kan det vara dåligt med drevning kring karmarna?
Då blåser det rakt igenom.

Andra möjligheten är att du har råkat klanta till det eller har missförstått någonting så du gjorde fel då du bytte tätningar. Sådana misstag och missförstånd drabbar oss alla ibland. Har man gjort rätt skall det omöjligt kunna kännas något drag från fönster i hyggligt skick med nya tätningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.