Jag har två kvadratiska metallplattor, 5mm tjocka och 80x80mm. Jag ska lägga dom på varandra och spackla+måla alla kanterna så att det ser ut som en 10mm tjock platta. Vilket spackel använder jag? Den kommer inte utsättas för några enorma krafter mot kanterna så behöver inte byggas av kemisk metall eller så tänker jag utan bara något som fyller bra och fäster bra på metall.

Innan någon föreslår det så nej jag kan inte bara såga ut en 10mm platta istället eftersom en av plattorna sitter svetsad på ett ben så detta blir enklare.
 
Kör på sättlim typ TEC7 eller Xtremefix. Spackel tror jag inte sitter kvar.
 
J Johan456 skrev:
Kör på sättlim typ TEC7 eller Xtremefix. Spackel tror jag inte sitter kvar.
Men dom är inte slipbara eller? Det ska bli jämnt och fint hade jag tänkt får jag till det med dom?
 
Limma ihop plattorna, låt det stelna. Sen antar jag att du vill foga mellan plattorna i den lilla glipan. Lägg på försiktigt med fog och doppa fingern i ett glas med diskmedel och stryk. Blir det inte perfekt första gången kan du lägga på igen. Lägger du på för mkt går det utmärkt att skära bort. Skulle rekommendera TEC7, den är ofarlig. Xtremefix innehåller idocyanider. Finns andra märken också men kolla innehållet.

Btw. TEC7 limmar 27kg/cm2
 
P Pettttter skrev:
Men dom är inte slipbara eller? Det ska bli jämnt och fint hade jag tänkt får jag till det med dom?
Tec7 går bra att slipa, men spackla snyggt, så behöver du inte slipa så mycket.
 
TEC7 låter faktiskt vettig när jag läser på. Epoxy hade säkert också funkat men eftersom det är i barnens rum så är nog TEC7 bättre eftersom den verkar vara lite mindre onyttig och framförallt stinker nog mindre i början?

Finns det motsvarande TEC7 i andra fabrikat så att jag kan få tag på det imorgon i butik, Bauhaus, Hornbach, Byggmax, Claes osv?
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Svetsa och slipa känns som en naturlig lösning men jag antar att det inte är ett alternativ ?
 
Har ingen svets och aldrig svetsat. Finns det i litet billigt hemma-kit? :)
 
P Pettttter skrev:
Finns det motsvarande TEC7 i andra fabrikat så att jag kan få tag på det imorgon i butik, Bauhaus, Hornbach, Byggmax, Claes osv?
Biltema har en MS polymer lik Tec7, Multibond och Multibond Rapid..
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/bt-multibond-2000028571
Sedan finns klassiska plastic padding kemisk metall som är slipbar (om än jäkligt drygt). Här själv använt för att "limma" ist för svets och spacklat plåt.
https://m.clasohlson.com/se/Kemisk-metall-Plastic-Padding/31-9079
 
Kommit fram till att jag ska bygga ut lite av formen av undre plattan så det får bli kemisk metall (plastic padding). En fråga ni som har använt det är det kraftig lukt under dagar eller funkar att sova i samma rum direkt?
 
Beror lite på hur känslig man är, visst luktar den kemiskt, men när den har härdat så vill jag minnas att det inte luktar nämnvärt. Nästan värre när man slipar och bearbetar efter härdning.
 
Ok. Efter 5-10 minuter ska den vara bearbetningsbar, vad innebär det snackar vi konsistens barnens lera eller mer att den är slipningsbar och skärbar som en bit hårdplast?
 
Hårdplast
 
C
Det finns ju många olika spackel specifikt avsett för applicering på metall. Jag tänker på de produkter som är avsedda att användas vid plåtreparationer på bilar. Har inget specifikt tips, men kolla t.ex. Biltema. I USA verkar alla prata om "Bondo", men jag tror inte den produkten finns här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.