nzsc
Sitter och funderar lite...

Började med att sätta upp upphängningsskenan METOD från IKEA. Hängde upp ett högskåpsstomme och såg genast att något inte stod rätt. Plockade fram vattenpass och laser. Kom fram till att betongväggen lutar utåt ganska mycket, närmare bestämt 24-25 mm.

Ett alternativ att rikta upp högskåpen är naturligtvis att putsa upp väggen. Nackdelen är att jag måste ta in någon som kan putsa upp den fint.

Ett annat rimligare alternativ som jag funderar över är att sätta någon slags distans mellan upphängningsskenan och väggen och på så sätt rikta upp högskåpen, t.ex. pallningsbrickor. Nackdelen här är att dessa kostar rätt mycket och jag kommer behöva en hel del sådana eftersom det handlar om totalt 40 skruvinfästningar. Känns drygt att lägga ca 500,00 kr bara på distanser.

Funderar även på ett billigare alternativ, nämligen att köpa virke, t.ex. läkt 25x48 mm. Men jag hade allra helst velat ha den bredare, åtminstone en aning bredare än upphängningsskenan som är 55 mm eftersom det blir bättre bärighet och hållfasthet. Skruvhålen på upphängningsskenan sitter i överkanten och inte i mitten så det blir lite ostadigt med den dimensionen känns det som. Dessvärre hittar jag inget virke i den önskade dimensionen.

Har ni några lösningsförslag?
 
  • Illustration av ett kök med omonterade IKEA METOD skåpstommar, upphängningsskenor och lutande betongvägg.
  • Digital skiss av köksskåpsinstallation med METOD upphängningsskena från IKEA.
nzsc
Här ser man lite verklighetsbilder där jag monterat pallningsbrickor bakom upphängningsskenan på endast vissa skruvinfästningar för att se hur det skulle se ut och om det eventuellt skulle kunna hålla för all belastning.
 
  • Upphängningsskena på vägg med pallningsbrickor, intill en vattenledning och en nivåmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallupphängningsskena monterad med pallningsbrickor vid vissa skruvinfästningar intill en väggöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphängningsskena med pallningsbrickor monterade bakom vissa skruvinfästningar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphängningsskena med monterade pallningsbrickor på skruvinfästningar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphängningsskena med pallningsbrickor på vit vägg vid skruvinfästningar, synliga rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glespanel kanske, 28*70mm.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
nzsc
13th Marine 13th Marine skrev:
Glespanel kanske, 28*70mm.
Mmm... Funderade faktiskt på det också. Dock blir det att lägga 3-4 mm distans nedtill i sådant fall eftersom 28 mm är för tjockt. Väggen lutar ”bara” 24-25 mm. :rofl:
 
Där har jag använt masonitspill eller gamla skärbrädor ;)
 
Jag hade nog salat med plastdistanser, men det finns plyfa med 24mm som standardmått.
 
Såga kilat på byggsågen?
 
24mm plyfa låter dyrt, då hade jag gått på 2*12mm istället.
 
Sen om det lutar 3-4mm med 28x70 på 2400mm vägg. Det är inom felmarginalen och inget du märker,
 
Nu vet jag inte om det blir en vägg som täcker sidorna på köket, men om inte, så kommer inte täcksidan till högskåpen täcka hela vägen in mot vägg eller luckfronter när man pallar ut det från väggen med distanser då de är gjort att liva med baklant på skåpen. De kommer alltså bli en kilformad glipa mellan skåp och vägg eller att fronterna kommer va innanför neder till och utanför upptill. Rörig beskrivning men är ju fredag kväll
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
nzsc
P Patzie skrev:
Nu vet jag inte om det blir en vägg som täcker sidorna på köket, men om inte, så kommer inte täcksidan till högskåpen täcka hela vägen in mot vägg eller luckfronter när man pallar ut det från väggen med distanser då de är gjort att liva med baklant på skåpen. De kommer alltså bli en kilformad glipa mellan skåp och vägg eller att fronterna kommer va innanför neder till och utanför upptill. Rörig beskrivning men är ju fredag kväll
Jodå, jag förstår precis vad du menar. Tack och lov kommer mitt kök inte att ha några täcksidor. Detta eftersom högskåpen hamnar mellan två väggar, en slags ihopsnickrad ram av gipsskivor. Därför lär det inte bli något problem med det. Men väl tänkt där faktiskt!
 
Vanlig klassisk masonit, såga remsor och lägg bakom hela skenan, 80kr för en 2500*1200.

Kör du brickor/ plast distanser blir väldigt hög punktbelastning. Annars skiter du i skenan och monterar på det tradio2sättet
 
nzsc
Satte upp glespanel 28x70 med spikplugg 8x120 med jämna mellanrum. Därefter upphängningsskenan med spikplugg 8x80 med jämna mellanrum. Hängde upp högskåpen och de sitter perfekt, både våg- och lodrätt.

Däremot stötte jag på ett annat hinder nu.

Mellan högskåpen ska fristående kyl och frys in. Ovanför dessa ska det sitta 2 st 60 cm överskåp. Utrymmet som behövs är alltså 1200 mm. Men mätningarna visar att det är 1195, så det fattas 5 mm. Får lösa det på något sätt, kanske genom att slipa ner gipsskivan på ”fusk/ramväggen” till höger om högskåpet alt. byta ut den helt mot en 6-millimeters renoveringsgips. :thinking:
 
  • Köksskåpsinstallation med upphängningsskena, stege och nivåverktyg framför vägg i byggprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsprocess av köksskåp med en stege, verktyg och en mättstock i ett halvfärdigt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphängningsskena för köksskåp över två vägguttag på en ren vit vägg med måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
trettiotrekvadrat
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.