Hej,

Vi har just fått hjälp med dränering av ett suterränghus med betongplatta på mark som är isolerad ovanpå. (80-tal)

Vi är lite undrande över om tätningen inte skulle gått högre upp på betong väggen
På en av bilderna kan ni se tätningen som är för betonskarven för plattan.
på den andra bilden kan ni se slutresultatet, nya marknivån är upp till dörren som ni ser på en av bilderna.

Som ni ser på en av bilderna så blir väggen fuktig ner till. Så frågan är om inte tätningen skulle gått upp hela vägen till marknivån och inte sluta 15-20cm under marknivå?
 
  • Dränering vid suterränghus med betongvägg som visar tätning för plattskarv och grus, tätning slutar under marknivå.
  • Bild på betongvägg med tätning vid skarv ovan mark och synlig fukt under tätningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon input?
 
Söker lite info om detta.
 
Vilket system är använt? Isodrän/Pordrän? Platon? Dränerat alla fyra sidor? Får bara upp en miniatyr av första bilden tyvärr.
 
Första bilden visar att de har klistrat på en gummi matta på skarven mellan betongplatta och betongväggarna och sedan är det inget ovanför upp till markytan. Bilderna är tagna på samma vägg efter att de har fyllt på för skiffer.
 
Hållet med om att det syns lite dåligt.. Man ser ju tydligt pappen, men sen får jag nästan för mig att de motfyllt direkt mot detta? Är så fallet är det ett större problem än att de inte släppte upp pappen högre, även om man brukar gå högre för att vara på säkra sidan.
 
C C.Lundin skrev:
Hållet med om att det syns lite dåligt.. Man ser ju tydligt pappen, men sen får jag nästan för mig att de motfyllt direkt mot detta? Är så fallet är det ett större problem än att de inte släppte upp pappen högre, även om man brukar gå högre för att vara på säkra sidan.
Det är inte papp som ni ser utan en gummimatta, membran
 
Redigerat:
A angelikaj skrev:
Det är inte papp som ni ser utan en gummimatta, membran
Aldrig vart med om det, ser precis ut som papp som bränts fast med gasol. Vilket är en vanlig lösning för just det du beskriver, men då brukar det sättas Isodränskivor(t.ex) utanpå.
Men där ser man..
 
Ja skulle åxå ha velat haft tätskicktet hela vägen upp till marknivå, de där känns ju lite obra. Väggen är Tät för vatten under ifrån men inte ovan ifrån. Så då borde de kunna suga in vatten i väggen å kunna orsaka fuktskador, om de vill sig illa.
 
Här kommer ett foto till. Där marken sluttar uppåt skall det oxå vara isodrän utanför. Men inte på de sidorna där marken är plan. dvs det är ca 20-25cm som inte har något fukt skydd.

Fotot är innan skiffer och sand har kommit på. Anledningen till frågorna är att vi har kommit i tvist med företaget som har gjort det.

och flera säger att fuktskyddet skall minst gå upp till markytan
 
  • Nedgrävd avloppsrör vid husgrund där mark sluttar uppåt, med synlig isodrän och grus, utan skiffer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.