Hej!

Vi har renoverat badrummet och är överlag nöjd med arbetet även om det tog betydligt längre tid än de sa från början. Mest pga en vattenskada men även byggarbetet från de jag anlitat tog dubbelt så lång tid som de sa först. Allt är ordentligt gjort utom en sak, men den biten kan vara okej.
Däremot kom en till faktura nu där det är tillägg utöver det vi avtalat om från början. Vi tog in offert med fast pris.

1. (ca 2k) Jag måste betala extra för att de lagt dit nytt gips och annat pga en vattenskada från lägenheten ovanför. De ovanför får hjälp av sin försäkring för att fixa med vattenskadan de orsakat. Bör inte skador nere hos mig gå via de ovanförs försäkring med? Alternativt min försäkring då, eller föreningens. Jag borde inte behöva betala för att de ovanför orsakat en vattenskada.

2. (ca 2k) Det är även tillägg på att demontera och montera en dörr som behövde sågas i. Dels behövde den ändå demonteras och monteras på nytt eftersom de inte hade satt upp den ordentligt från början och den höll på att lossna. Sen så var anledningen att den behövde sågas i att byggföretaget hade monterat toaletten på ett annat sätt än vi sa från början, alltså deras fel. Ingen sa något om att det skulle kosta extra.

3. (ca 6k) En sak till som är med på extra fakturan är att montera en skjutdörr/glasvägg. Den var inte med på offerten från början och de sa att jag kunde beställa den själv eftersom idén till den kom mitt i arbetet, så jag gjorde det. Hade jag vetat att de skulle ta 5600 kr för att montera den så hade jag gjort det själv. Jag tänkte att det ingick eftersom det var en totalrenovering av toalett+dusch och för att de inte sa något om att det skulle kosta extra.

Några saker i den extra fakturan var sådant som inte ingick i offerten från början och är okej. Som t.ex. salning av dörr, omdragning av värmerör och puts/murbruk osv. Det som är dyrt är det som är tillagt som jag inte håller med om, t.ex. det i punkt 1, 2 och 3 samt några till mindre saker.
Min fråga är om jag ska behöva betala för detta eftersom de aldrig sagt att något kommer kosta. Det stod inget om detta i slutfakturan så det kom som en tråkig överraskning via en extra faktura i ett brev idag :/
 
  • Faktura med specificerade kostnader för badrumsrenovering inklusive tilägg för oväntade arbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skannad detaljerad offert för renoveringsarbete inklusive posteringar för arbetskostnader, material och ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Gällande punkt 1 bör du kontakta ditt försäkringsbolag, om det är något som grannens försäkringsbolag ska stå för så brukar försäkringsbolagen lösa det själva.

Punkt 2 bör du ta upp till diskussion eftersom grundorsaken verkar vara något de har gjort fel.

Finns det något i avtalet med företaget där det tas upp hur ändringar och tillkommande arbeten ska ersättas?
Tror du att det var 10 timmars jobb med den där glasväggen?
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gällande punkt 1 bör du kontakta ditt försäkringsbolag, om det är något som grannens försäkringsbolag ska stå för så brukar försäkringsbolagen lösa det själva.

Punkt 2 bör du ta upp till diskussion eftersom grundorsaken verkar vara något de har gjort fel.

Finns det något i avtalet med företaget där det tas upp hur ändringar och tillkommande arbeten ska ersättas?
Tror du att det var 10 timmars jobb med den där glasväggen?
1. Jag ska kolla med mitt försäkringsbolag nu på måndag då. Lättast hade varit om snickarna på våningen ovanför hade fått veta att något var skadat nere hos mig också (lite i väggen) och att de fixat på en gång medan de ändå höll på att fixa där uppe med vattenskadan tänker jag. Vi får se om mitt försäkringsbolag verkligen vill ersätta mig för en skada de ovanför orsakat.

2. Kollar det med mitt byggföretag på måndag, bra att skriva här först och få mer input.

"Reservation för ev. dolda fel och arbeten som kan tillkomma och ej går att konstatera vid hembesök.
Om ändrings och tilläggsarbeten, beroende på dolda fel, uppstår kontaktar vi alltid kunden om det tillkommande arbetet
överstiger 10% för att på så sätt få klartecken till åtgärden."


Den extra fakturan gör att priset stiger med ca 20 %. Sen låter 10h väldigt mycket där för att montera glasväggen. Men oavsett om det tog 1h eller 10h så borde de väl meddela mig i förväg innan de gör extra arbete som inte är avtalat om?
 
A
Fast du beställde ju monteringen av glasväggen? Naturligtvis måste du betala för det. Allt som inte är med i offerten för fast pris kostar extra, att de inte sa något pris spelar ingen roll. Ber man om ÄTA, så får man betala för det.

Det här är ju inte på grund av dolt fel, utan på grund av att du lägger till arbeten som inte offererats.

Kostnaden för vattenskadan ligger väl inom de 10% för dolt fel?

Sen låter det förbaskat dyrt för monteringen, men det är en separat diskussion.
 
  • Gilla
Lostmoose och 8 till
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
1. Ditt försäkringsbolag kommer att förhandla med grannens bolag och det är summan som de kommer överens om som du kan få. Men det kan vara svårt att få igenom det nu utan att något försäkringsbolag har tittat på skadan innan.

2. Jag håller med dig om att de borde ha kontaktat dig om tillkommande arbeten men avtalet är luddigt och kan tolkas som att de bara behöver kontakta dig om kostnaden för att åtgärda ett enskilt dolt fel är mer än 10%, inte för att summan av flera fel är mer än 10%. Kostnaden för glasväggen faller inte in i kategorin dolda fel.

Men bristande kommunikation och tydlighet från företagets sida är sånt som ARN har fällt många företag för. Det innebär att du kan ha stora möjligheter till prisjämkning vid en diskussion. Det finns en del trådar där det visar sig att det i princip räckte med att TS ringde upp företaget och ifrågasatte fakturan för att företaget skulle minska beloppet, men visst finns det fall där företaget vägrar all sorts prisjämkning också och det är tveksamt om det är lönt att stämma företaget för några tusen kronor.

Hyra för bilmaskin borde väl ingå i fastpriset.
"Hyra av maskiner för beskrivna arbeten"
Eller dök det upp något dolt problem så att de behövde hyra fler dagar än beräknat?
 
  • Gilla
Chang-Yoon och 1 till
  • Laddar…
Verkar ändå hyffsat rimligt, montaget av dörren kanske lite i överkant.

Allt som inte var skrivet i offerten blir ju Ätor och det är så det går till vid fast pris.

Reparationen av fuktskadan kan du säket få tillbaks på försäkringen. men snickaren måste du ju betala för arbete + material oavsett.
 
  • Gilla
Hallerudsbo och 3 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Fast du beställde ju monteringen av glasväggen? Naturligtvis måste du betala för det. Allt som inte är med i offerten för fast pris kostar extra, att de inte sa något pris spelar ingen roll.

...
Jag är inte van att ta in snickare och tänkte att fast pris = en förutbestämd summa och att de säger till om det blir extra kostnader utöver den summa vi bestämt. T.ex. sa de till att glasdörrens inköpskostnad inte ingår och att jag fick beställa den själv. Saker som duschblandare och en specialdörr ingick inte heller och de var tydliga med att jag då måste betala extra för det, vilket jag gjort. Att de sen monterade glasdörren när de ändå byggde om hela toaletten från betong till färdigt rum får de gärna göra, men om jag visste att det kostade närmare 6000 kr skulle jag som sagt inte ha velat att de gjorde detta. Jag "beställde" aldrig monteringen av den, och det var inte med i offerten från början. Lösningen med en glasskjutdörr kom mitt i projektet.
De borde väl ändå behöva fråga innan om de utför saker som kostar extra som inte var med i offerten?
 
10h för en duschvägg för en yrkesman låter ju en faktor 4-5 fel! Kanske är nåt speciellt med denna, men så lång tid borde det inte ta?!
 
  • Gilla
wangefors och 1 till
  • Laddar…
Mina tankar är att det är extremt lång tid för att montera en skjutdörr på 10h. Nu vet jag inte hur avancerad den är men monterat ett antal skjutdörrar och dörrar och så lång tid tar det inte.

Och montera salning på 2h? Jag gör det på max 1h om man måste montera 2 salningar på var sida= 12 bitar som ska geras i 45 grader.

Vad är de för snickare som inte har en tigersåg och fein i sin verktygsuppsättning? Tom jag har det som endast är hemmapulare.
 
Varför äga något när man kan hyra in det och fakturera kund? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför äga något när man kan hyra in det och fakturera kund? ;)
Haha sant, men om jag hade arbetat som snickare hade jag blivit vansinnig om jag hade behövt åka till närmaste cramo för o hyra en fein varje gång jag hade behövt det. Har man tur är de tvärs över gatan, otur 3 mil krokig landsväg.
Jag hade aldrig betalt för att snickaren skulle åka en sväng på 1h för o hyra en fein. Då är den snabbt betald.
 
  • Gilla
PSRX
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Mina tankar är att det är extremt lång tid för att montera en skjutdörr på 10h. Nu vet jag inte hur avancerad den är men monterat ett antal skjutdörrar och dörrar och så lång tid tar det inte.

Vad är de för snickare som inte har en tigersåg och fein i sin verktygsuppsättning? Tom jag har det som endast är hemmapulare.
Det jag reagerade på till en början var att de inte frågat mig före, för jag hade monterat den själv i så fall om det skulle kosta extra. Men det stämmer att det låter som lite väl lång tid för att montera också.

De frågade inte heller om att ändra riktning på toaletten vilket orsakade problemen med att senare behöva såga i specialdörren, vilket de också tar extra betalt för. Jag hade inte velat att de ändrade på toalettens riktning, utan jag ville att de skulle göra som vi planerade från början. Nu kanske det inte gick av praktiska skäl med rördragning eller något, men då borde de väl också fråga mig innan de ändrar planen för bygget? Toalettens riktning kanske inte alla bryr sig om, men jag tycker man bör fråga om det innan man ändrar. Särskilt när det nu blev problem med annat pga den ändringen.
 
Ja, de borde ha sagt till innan de ändra något, oavsett var det var. Och nej de ska inte ta betalt för någon som du inte bad om, och inte var med på offerten, tex dörren som du sa.
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland
Enligt konsumenttjänstlagen som är gällande lag i det här fallet saknar du ett avtal om priset på dessa tillkommande arbeten (38 §). Det betyder att du ska betala vad som är skäligt (38 § och 36 §). Vad är då skäligt? Jo vanligen firmans ordinarie timdebitering om den framgår från fastprisofferten eller vad som är en skälig timdebitering i branschen multiplicerat med ett skäligt antal timmar för det tillkommande arbetet. Så diskussionen här om antalet timmar är högst relevant. Fundera också kort på om timersättningen är skälig. 560 kr i timmen eller 700 kr i timmen om jag adderar moms, Inte ovanligt.

Enligt 8 § ska näringsidkaren kontakta konsumenten vid tillkommande arbete och begära dennes instruktioner.
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enligt konsumenttjänstlagen som är gällande lag i det här fallet saknar du ett avtal om priset på dessa tillkommande arbeten (38 §). Det betyder att du ska betala vad som är skäligt (38 § och 36 §). Vad är då skäligt? Jo vanligen firmans ordinarie timdebitering om den framgår från fastprisofferten eller vad som är en skälig timdebitering i branschen multiplicerat med ett skäligt antal timmar för det tillkommande arbetet. Så diskussionen här om antalet timmar är högst relevant. Fundera också kort på om timersättningen är skälig. 560 kr i timmen eller 700 kr i timmen om jag adderar moms, Inte ovanligt.

Enligt 8 § ska näringsidkaren kontakta konsumenten vid tillkommande arbete och begära dennes instruktioner.
Okej så de hoppade över 8 § men jag måste ändå betala vad som är skäligt för jobbet? I så fall ska jag åtminstone prata med dem om timmarna för det är rätt många timmar. Men jag vill egentligen inte betala alls för något jag inte bett om och som de inte sagt innan att det ska kosta extra. Här är det kanske lite gränsfall då de säkert antog att de skulle sätta upp skjutdörren eftersom den hör till badrummet, men då räknade de också med att jag skulle anta att det skulle kosta extra tydligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.