Har en trapp till övervåningen som inte ser så trevlig ut, se bild. Det gröna är vad jag skulle säga nån sorts plastmatta och resterande trä. Funderar på vad jag skulle göra med denna, alternativ jag funderat på:

1. Slipa, måla vit och sätta halkskydd.
2. Slita bort plastmattan, slipa och måla vit.
3. Klä om med trapprenovering.

Jag är själv mest inne på alt 1 men vet inte om det "går" att måla plastmatta och trä rakt av med samma färg och hur det skulle bli. Vilken typ av färg i så fall. Alt 2 känns rent ut sagt asjobbigt och då lär jag ju få en kant där mattan legat, alt 3 är mkt dyrt... Finns det något annat alternativ? Tar tacksamt emot råd och tips.
 
  • Trappa med gröna plastmattor på steg och träsidor som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måla trä vitt och limma dit nålfiltsmatta i valfri kulör över plasten?
 
Jag skall göra nästan precis som @Ganescha skriver med min trapp. Jag skall dock slita bort plastmattan. Slipar sedan ned klisterresterna under denna. Måla allt vitt och sedan sätta nålfiltsmatta. Har redan köpt alla verktyg som behövs. Skall bara få motivation till att göra jobbet också (samt köpa matta och färg).

Jag byter dessutom trappräcke och monterar in en ledlist i det nya så att jag får diskret men bra belysning av trappen också. Belysningen kommer att byta färg och ljusstyrka med tiden på dygnet så att man alltid har en belysning som matchar behovet (rött ljus på natten, vitt på dagen, disco-blink när - ja, när behöver jag det?). Även detta är inköpt, skall bara sätta det på plats.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skall göra nästan precis som @Ganescha skriver med min trapp. Jag skall dock slita bort plastmattan. Slipar sedan ned klisterresterna under denna. Måla allt vitt och sedan sätta nålfiltsmatta. Har redan köpt alla verktyg som behövs. Skall bara få motivation till att göra jobbet också (samt köpa matta och färg).

Jag byter dessutom trappräcke och monterar in en ledlist i det nya så att jag får diskret men bra belysning av trappen också. Belysningen kommer att byta färg och ljusstyrka med tiden på dygnet så att man alltid har en belysning som matchar behovet (rött ljus på natten, vitt på dagen, disco-blink när - ja, när behöver jag det?). Även detta är inköpt, skall bara sätta det på plats.
I TS fall hade jag nog limmat mattan direkt på plasten. Ser ut som det finns en liten kant kvar över plasten så borde bli riktigt snyggt även om nålfiltsmattan bygger lite. Dom bygger minimalt. Bauhaus har nålfiltsmattan, köp en bit där och prova! Utan lim då ;)
 
F ferlin75 skrev:
Tack för svar! Det finns ingen kant mellan trä och plastmatta, dvs dom är i samma höjd. Om jag limmar dit en nålfiltsmatta kommer den att skapa en kant.

Detta känns ju spontant enklare än att klippa till och limma dit en matta [länk]
Absolut men snyggare om stegen täcks helt av nålfilt, i mitt tycke i alla fall ;)
Att måla plasten bör inte heller vara några problem, kolla vilken färg folk har använt när dom målat plastmatta i sina badrum.
 
Det är på Bauhaus som jag också har hittat nålfiltsmattan jag vill ha (mörkgrå).
F ferlin75 skrev:
Tack för svar! Det finns ingen kant mellan trä och plastmatta, dvs dom är i samma höjd. Om jag limmar dit en nålfiltsmatta kommer den att skapa en kant.

Detta känns ju spontant enklare än att klippa till och limma dit en matta [länk]
Enklare är det. Men har man bara rätt verktyg så är det inte så svårt att skära till mattan till trappstegen. Efter några steg vet du hur man gör...
 
Renoverade nyligen min trappa där ja hade samma förutsättningar som dig, slet bort mattan skrapa och slipa trappan, målade och satte dit halkskydd, blev riktigt bra men hade nog inte gjort de igen. Fan va ja fick slita med de helvetet till trappa.
 
Just nu lutar jag åt att slipa den och måla vit eller ljusgrå och sen på med stegskydd alt filtmatta, tänker inte ge mig på att slita bort mattan. Verkar vara ett hästjobb...

Funderar nu vidare på belysning, i ledstången eller under resp steg. Men hur fasen löser man kabeldragning, går inte att komma åt underifrån utan måste bli utanpåliggande och hur kommer det se ut?
 
  • Renoverad trappa efter slipning och målning med vita steg och svarta halkskyddsmattor, utan belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kibbe93 och 7 till
  • Laddar…
Gott jobbat !
 
  • Gilla
ferlin75
  • Laddar…
JanneJanne123
Slet du bort plasten eller målade du? Hur som blev det kanon!
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Slet du bort plasten eller målade du? Hur som blev det kanon!
Nej, mattan är kvar. Slipade och målade både matta och trä. Tack! Jag är nöjd, inte ofta man ser sån skillnad med relativt lite jobb/kostnad :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
F ferlin75 skrev:
Tänkte att jag skulle återkoppla, så här ser den ut efter slipning, ett varv häftgrund ([länk]) och två varv täckfärg ([länk])

Visst var det en del arbete men klart hanterbart, detta är verkligen bara att göra för den som funderar. Det blir ju en galen skillnad! :) Dock ingen belysning ännu, får bli steg 2...
Hej! Jävlar vilket lyft det blev! vi har i princip samma gamla tråkiga trappa hemma och har funderat på hur vi enklast och smidigast ska piffa upp den genom att måla. Hur gjorde du med själva mattan ? läser att du slippade, använde du maskin eller hur gjorde du ? tacksam för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.