Har ett hönshus där just nu bara 9 st dvärgkochin huserar på 14 kvm.
Jag isolerade huset med 120 mm i vägg. 90 i golv. 200 i tak. Värmer just nu med en keramisk lampa (gör stor skillnad på fukten att ha den påslagen ). Bor i Östergötland
Ventiler finns i förrummet, långt ner, och högt upp i rummet med otät dörr och hål i dörren mellan.
Detta har inte räckt till och jag vill ha en viss luftomsättning ändå så jag har installerat en badrumsfläkt med fuktsensor. Den funkar men lägger av efter några månader, kanske 1 år. Vet att den inte är gjord för smutsig miljö men har någon något förslag på annan fläkt eller annat som kan förbättra luften där inne?
Bild för uppmärksamhet
Vit badrumsfläkt Flexit 100F TH med fuktsensor för väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat på Nordposts (inte Postnords) hemsida? Det är Granngårdens (fd Lantmännens) postorderförsäljning. De har en hel del utrustning för djurhållning.
 
J justusandersson skrev:
Har du kollat på Nordposts (inte Postnords) hemsida? Det är Granngårdens (fd Lantmännens) postorderförsäljning. De har en hel del utrustning för djurhållning.
Bra tips på något som kanske håller i varje fall. Tyvärr är deras fläktar typ 300 mm i diameter och när den inte snurrar blir det ett ordentligt kallras. När den snurrar i mitt lilla hönshus får dom det dragit och det gillar dom inte....
 
J justusandersson skrev:
Har du kollat på Nordposts (inte Postnords) hemsida? Det är Granngårdens (fd Lantmännens) postorderförsäljning. De har en hel del utrustning för djurhållning.
Nordpost finns inte längre
Skärmdump av en sökresultatsida med Nordpost AB markerat som permanent stängt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt finns på granngården numera.
 
Varför behöver du ventilation i hönshuset?
Tänk efter: Hur länge har vi haft höns? Inte har man behövt ha fläktar i hönshuset!

Vi har också lite höns, Åsbohöns, nu 7 st varav en tupp.
På förmiddagen öppnar vi, ställer dörren på glänt, så de kan gå ut och in.
Och på eftermiddagen/kvällen räknar vi dem, lägger upp mat och vatten, och stänger för natten.
De sitter och sover på pinnar, och om det är kallt sätter de sig nära varandra, annars lite glesare.

För några år sedan skaffade vi en värmelampa, en sådan där med IR-värme,
och hängde upp över den populäraste sittpinnen.
Varefter ingen av hönsen satte sig under värmaren :)

Och det ventileras alltså dragfritt hela dagarna, medan dörren står på glänt. Inga fläktar behövs!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Förresten har mina 7 höns ca 16 kvm att röra sig på inomhus.
Har haft 26 som mest, inklusive nykläckta kycklingar
Ute går de helt fritt, utom när de har nykläckta kycklingar, här finns mycket skator och duvhök.
 
  • Gilla
V.Lundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.