lärjungen
dadid dadid skrev:
Det finns flera bra skäl att ta bort det svarta.
- Vissa är överkänsliga och riskerar att må dåligt i huset. Detta vore trist att upptäcka när virket inte längre är åtkomligt.
- Över tid kan lukt uppträda. Framförallt i de delar av konstruktionen som befinner sig långt ut i konstruktionen, dvs som är kalla och ev ventilerade med uteluft via luftspalten i taket. Man skulle kunna tänka sig att den invändiga plastfolien utgör en bra spärr mot denna lukt, men erfarenhet ger vid handen att plastfolien inte alls är tät mot lukter.
- I de yttre delarna som hänvisas till ovan kan påväxten utgöra grogrund för fortsatt tillväxt. I varma delar (under förutsättning att byggnaden inte kallställs) lär ingen tillväxt ske, men även avdödade sporer kan påverka överkänsliga.
Ok. Intressant. Har en tråd i miljö och hälsa angående ett mögelproblem. Är involverad i ett annat bygge där en annan byggfirma som rest stommen låtit det komma in mycket fukt i konstruktionen under hösten vilket lett till riklig mögelpåväxt. Frågade om råd och de råd jag fått är att sporerna dör när det blir torrt. Och jag har själv trott att byggplasten utgör ett tillräckligt skydd mot eventuella sporer eftersom den är lufttät. Tänker att om luft inte vandrar igenom så gör heller inte sporer det. Du får gärna läsa tråden och komma med synpunkter: https://www.byggahus.se/forum/threa...d-nybygge-hur-allvarligt-foer-haelsan.332700/
 
lärjungen
O olaandersson skrev:
Hejsan, vilket väderstreck ligger huset i?

mvh,
Ola
Ganska exakt som planlösningen visar. Gavlarna mot söder respektive norr, långsidorna öst/väst med entrén västerut.
 
  • Gilla
olaandersson
  • Laddar…
Sporerna dör. Men man kan vara känslig även mot döda sporer.
Helt korrekt letar de sig inte igenom plastfolien. Dock genom ev otätheter.
Ev tillväxt, dvs levande sporer har ytterligare ett verktyg i sin verktygslåda nämligen toxiner. Det är dessa som letar sig igenom plastfolie.
Dvs. Torra döda sporer i ex bjälklaget påverkar inomhusmiljön. Här används sannolikt inte plastfolie.
 
lärjungen
dadid dadid skrev:
Sporerna dör. Men man kan vara känslig även mot döda sporer.
Helt korrekt letar de sig inte igenom plastfolien. Dock genom ev otätheter.
Ev tillväxt, dvs levande sporer har ytterligare ett verktyg i sin verktygslåda nämligen toxiner. Det är dessa som letar sig igenom plastfolie.
Dvs. Torra döda sporer i ex bjälklaget påverkar inomhusmiljön. Här används sannolikt inte plastfolie.
Ok, då är jag med. Tack för värdefull input :)(y)
 
lärjungen apelton skrev:
Kan för övrigt tycka att regler av detta slag är förargliga. Har jag förstått rätt att det är ett krav, eller är det mer en påbjudan? På Boverket uppfattar jag det som ett krav. Jag förstår tanken, men det innebär också att en person som troligen aldrig kommer att få besök av någon som är rullstolsbunden, ändå måste planera sin bottenvåning till förmån för denna osannolika gäst. Men det är nog en helt annan diskussion och säkert är det många som inte håller med mig ;)
Den största anledningen är i min värld troligen att kommunen inte ska behöva betala för anpassningar. Skulle du bli gammal och få rullator, få någon sjukdom som gör att du tillfälligt ska ha rullstol eller liknande så har du möjlighet att ansöka om handikappersättning. Detta system är tyvärr inte så intelligent att kommunen föreslår eller till och med bidrar till en annan mer anpassad bostad. Nej, man anpassar den plats du bor även om det inte alltid är det billigaste alternativet.

Men genom att tvinga alla att ha någon form av handikappanpassning så behöver man inte betala för dyr utrymmesanpassning av badrum (i normalfallet). Att någon som min familj sedan behöver ett jättebadrum, för våra behov är en annan sak -men alla hus ska rimligtvis inte vara anpassade för de största behoven.
 
lärjungen
A avdpos skrev:
Den största anledningen är i min värld troligen att kommunen inte ska behöva betala för anpassningar. Skulle du bli gammal och få rullator, få någon sjukdom som gör att du tillfälligt ska ha rullstol eller liknande så har du möjlighet att ansöka om handikappersättning. Detta system är tyvärr inte så intelligent att kommunen föreslår eller till och med bidrar till en annan mer anpassad bostad. Nej, man anpassar den plats du bor även om det inte alltid är det billigaste alternativet.

Men genom att tvinga alla att ha någon form av handikappanpassning så behöver man inte betala för dyr utrymmesanpassning av badrum (i normalfallet). Att någon som min familj sedan behöver ett jättebadrum, för våra behov är en annan sak -men alla hus ska rimligtvis inte vara anpassade för de största behoven.
Ok, ja det låter ju mer som en rimlig anledning. Samtidigt är jag väl lite allergisk mot att myndigheter skall vara framme och peta i detaljer av det här slaget. Men men, jag kanske tackar dem när jag är gammal och grå och knatar runt med rollatorn hemma ;)(y)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
lärjungen apelton skrev:
Ok, ja det låter ju mer som en rimlig anledning. Samtidigt är jag väl lite allergisk mot att myndigheter skall vara framme och peta i detaljer av det här slaget. Men men, jag kanske tackar dem när jag är gammal och grå och knatar runt med rollatorn hemma ;)(y)
Håller med om att det är tokigt, och min familj är ju den som ska ha nytta av det i att fler bostäder borde passa oss.

Nej, bättre att se till att det finns utrymme för att bygga om ett badrum ifall behoven skulle uppstå och friskriva kommunen från ansvar att hjälpa till med detta. Man kommer ändå vilja fixa allt på ett sätt som pasar ens egna behov ifall man faktiskt behöver ytan.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Kanske dags för en liten uppdatering. Ändrat lite i planlösningen och gjort en variant där trappan är placerad mer mitt i huset som Anna_H föreslog. Gjorde att jag fick in ett extra sovrum på övervåningen samt ett förvaringsrum nära entrén på bottenplan. Gjorde också om möbleringen något eftersom det kom lite förslag där med. Möbleringen är dock inte huggen i sten utan mer för att ge en bild av hur det kan se ut. Hängningen på dörrarna är också fel på flera ställen, men jag har inte listat ut hur man ändrar det i floor planner-appen.

Kom gärna med synpunkter på dessa planlösningar (y)

Edit: Gjorde även badrummet mindre på övervåningen.

Edit 2: Ser att jag glömt flytta ett skrivbord mot väggen på övre plan, men det får ni ha överseende med ;)
 
  • Ritning av en husplanlösning med central trappa, möbler, ett extra sovrum och ett förvaringsrum, justerad efter feedback.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av ett hus med centralt placerad trappa, flera sovrum, badrum och möbleringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Fint!

Placera dörren till nya klädkammaren/förrådet åt andra hållet så att det blir en hel obruten vägg att ha hyllor på.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
BirgitS BirgitS skrev:
Fint!

Placera dörren till nya klädkammaren/förrådet åt andra hållet så att det blir en hel obruten vägg att ha hyllor på.
Tack! Suveränt tips (y)
 
Jag skulle gjort mitt bästa för att bli av med "dörrkorridoren" mellan sovrum/badrum på övervåningen. Den blir död yta.

Men jag vet inte riktigt hur och tror att du tänkt på det redan. Så lite död yta får man väl acceptera.
 
lärjungen
A avdpos skrev:
Jag skulle gjort mitt bästa för att bli av med "dörrkorridoren" mellan sovrum/badrum på övervåningen. Den blir död yta.

Men jag vet inte riktigt hur och tror att du tänkt på det redan. Så lite död yta får man väl acceptera.
Tack för din åsikt. Jo tanken har slagit mig också. Vad tror du om man gjorde en liten garderob/förvaring där? Det är snedtak, så blir inte så stort utrymme, men kanske användbart ändå... Om man flyttar badrumsdörren åt höger.
 
BirgitS
lärjungen apelton skrev:
Vad tror du om man gjorde en liten garderob/förvaring där? Det är snedtak, så blir inte så stort utrymme, men kanske användbart ändå... Om man flyttar badrumsdörren åt höger.
Man kan ha ett linneskåp för handdukar och lakan där.
 
Flytta garderobsväggen i stora sovrummet lite så att badrumsdörren får plats ovanför trappan, då blir korridoren onödig och kan införlivas med det sovrummet istället.
Och dörren till nya KLK ner närmast badrummet som sagt, då blir det bättre förvaring.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Anna_H Anna_H skrev:
Flytta garderobsväggen i stora sovrummet lite så att badrumsdörren får plats ovanför trappan, då blir korridoren onödig och kan införlivas med det sovrummet istället.
Och dörren till nya KLK ner närmast badrummet som sagt, då blir det bättre förvaring.
Mycket god idé. Skall testas!! Tack!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.