Vi är intresserade av ett parhus (suterräng) som har totalt 600 kvm tomt, men där merparten är skog som sluttar uppför (se bilder).

Är det realistiskt att tro att man kan göra något med en sådan tomt, i stil med att gräva ut så att den blir lite planare och kan anlägga en mindre gräsmatta? Eller skulle det bara bli konstigt givet att den gränsar till tre andra tomter?
 
  • Kartutsnitt med markerad tomt i orange, omgiven av andra tomter, hus och vägar, illustrerar frågan om markarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett fönster över en snöbeklädd trädäck som gränsar till en sluttande skogstomt med snö och barrträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parhus i suterräng med snötäckt tomt och sluttande skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt sluttande trädgårdstomt med skog och tallar bakom en delvis synlig trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Den där tomten ser ju väldigt trevlig ut!

Tror inte det skulle fungera eller se trevligt ut att ta ner träden och gräva ur marken. Då kommer ni att få en sluttning upp till granntomterna. Sluttningen måste ligga på er tomt och därmed minimera er tomt.

Ni måste dessutom ha mark/bygglov om ni förändrar narkhöjden med mer än 50 cm.
 
  • Gilla
Gsb och 6 till
  • Laddar…
Ni skulle ju kunna terassera tomten, alltså plana ut men i avsatser, så att höjdkurvans "genomsnitt" bibehålls men i steg. Då slipper ni dessutom frakta bort en massa jord som ni skulle fått göra om ni planar ut i nivå med altanen. "Bara" träden och stubbarna att bli av med...
 
Möjligt att man luras av bilden, men jag tycker inte det ser ut att luta speciellt mycket. En gräsmatta kan man absolut ha med den lutningen utan att det är problem. Vill man ha en del lite planare, för att kunna spela krocket eller något, så tror jag också på att bygga upp en terrass, kanske med någon låg stenmur.

Du bör kanske kontrollera detaljplanen, på vissa ställen får man inte göra om från skogs/naturtomt. Man får inte fälla träden. Det är dock en relativt ovanlig begränsning.
 
Vad är syftet isåfall? Gräsmattor kan man ha även om det lutar som sagt.
 
Ska ni ändra marken ska ni fylla upp inte gräva ut, ni vill väl inte sitta i ett hål.

Kolla med kommunen vad som gäller för regler angående förändring av marknivån, förmodligen max 50cm förändring eftersom jag förmodar att det är inom detaljplan med tanke på bebyggelsen.
 
  • Gilla
agestabrovag och 1 till
  • Laddar…
Ingen ide att gräva. Ni har garanterat berg under tallarna.
 
Tycker det ser ut som en rätt trevlig tomt, som den är!
(men det är klart, jag hatar att klippa gräs, och är inte mycket för avancerade trädgårdsarrangemang heller.....)
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vackert! En unik tomt, förvandla den inte till en gräsmatta som ser likadan ut överallt. Den speciella naturen kan så småningom planteras med en del vackra växter som passar in med den omgivande naturen.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Tack för många bra svar, vilket fantastiskt forum det här är!

Tänkte först att det var dåligt med en (något) sluttande skogstomt jämfört med en plan gräsmatta givet att vi har små barn, men man kan väl ställa dit en lekstuga oavsett,inser jag nu :). Sen tilltalas jag väldigt mycket av utsikten - det är något rogivande med att titta på träd.

Poängen att det blir mycket mindre underhåll med skogstomt är också klart relevant då vi inte är speciellt roade av trädgårdsvård.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
A altren skrev:
Tack för många bra svar, vilket fantastiskt forum det här är!

Tänkte först att det var dåligt med en (något) sluttande skogstomt jämfört med en plan gräsmatta givet att vi har små barn, men man kan väl ställa dit en lekstuga oavsett,inser jag nu :). Sen tilltalas jag väldigt mycket av utsikten - det är något rogivande med att titta på träd.

Poängen att det blir mycket mindre underhåll med skogstomt är också klart relevant då vi inte är speciellt roade av trädgårdsvård.
Skulle nog snarare hävda att det är mycket bättre med en sluttande skogstomt än en plan gräsmatta om man har små barn. Naturen stimulerar mycket mer till lek och rörelse än en plan anlagd gräsmatta gör (bortsett från bollspel kanske, men det är det nog för litet för i vilket fall).

Om norr är uppåt på kartan ser ni ju inte heller ut att drabbas av skuggning av träden, så då tycker jag det verkar fint :)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Den där tomten ser ju väldigt trevlig ut!

Tror inte det skulle fungera eller se trevligt ut att ta ner träden och gräva ur marken. Då kommer ni att få en sluttning upp till granntomterna. Sluttningen måste ligga på er tomt och därmed minimera er tomt.

Ni måste dessutom ha mark/bygglov om ni förändrar narkhöjden med mer än 50 cm.
Lagstiftningen säger avsevärd.

" Det går inte att säga exakt vad en avsevärd ändring är, men många kommuner bedömer att gränsen går vid en halv meter. Kontakta byggnadsnämnden i din kommun om du vill veta vad som gäller för din tomt."
 
R
Om träden kan falla på husen så borde de tas ner.
 
  • Gilla
altren
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Om träden kan falla på husen så borde de tas ner.
Är det så enkelt att "om avståndet från hus till träd är mindre än trädets höjd ska det tas ner"? Eller behöver man justera för något?
 
Det finns många hus som har träd i närheten, så man måste ju inte ta bort dom. Däremot är det ju större risk att träd som har vuxit ihop i en skog blåser omkull när man sågar ner träden runtomkring, så det beror väl på hur träden ser ut och hur tätt dom står.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.