Funderar på att planera in solceller på taket i budgeten för bygget av ett litet sommarhus på Gotland (mycket sol)

Är det ekonomiskt positivt att ha solceller på ett fritidshus?

Kommer ju bara använda lite el på sommaren och underhållsström på vintern.


Säljer man elen som blir över?
 
Solceller är aldrig en investering för det egna behovet då behovet och produktion infaller vid olika tillfällen. Utan solceller ska ses som en självständig investering som du kan sätta på hemmahuset eller sommarstugan eller var du vill.
Man brukar sälja överskott till ett elhandelsbolag. De betalar olika mycket. Man räknar med en återbetalningstid på 15-25 år. Mycket beror på aktuell statligt stöd. Detta består i investeringsstöd och inkomstskatterabatt för varje såld kWh.
Mycket sol kortar återbetalningstiden.
 
Att man kan och får sälja tillbaka överskottsproduktion till elnätet på sommaren är en förutsättning för att det ska bli ekonomiskt lönsamt med solceller. ROT-avdrag och investeringsstöd förbättrar givetvis kalkylen.
Alternativet är att man har en batteribank och lagrar den producerade energin till man behöver den, tex uppvärming eller laddning av elbil nattetid. Då får man väga investeringskostnaden för solcell och batterier mot vad en köpt kWh kostar. I länder med relativt lågt elpris som Sverige skulle jag säga att det aldrig lönar sig.
 
Allt beror på hur många mellansteg du kapar bort, tex att inte välja vattenfall som i sin tur anlitar en firma som köper sitt material från en svensk grossist osv...

Köpa in materialet i tex Tyskland (tänk på att köpa en inverter som är godkänd i Sverige, köp gärna en lite större än vad du behöver så har du utbyggnadsmöjligheter i framtiden) och låta de ev snickare du anlitar för att bygga montera och låta elektrikern du anlitar koppla ihop allt och skicka in papperna till nätägaren.

Då kan du få ner avbetalningstiden till straxt över/under 10år...
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Solceller är aldrig en investering för det egna behovet då behovet och produktion infaller vid olika tillfällen. Utan solceller ska ses som en självständig investering som du kan sätta på hemmahuset eller sommarstugan eller var du vill.
Man brukar sälja överskott till ett elhandelsbolag. De betalar olika mycket. Man räknar med en återbetalningstid på 15-25 år. Mycket beror på aktuell statligt stöd. Detta består i investeringsstöd och inkomstskatterabatt för varje såld kWh.
Mycket sol kortar återbetalningstiden.
För en återbetalningstid på 15-25 år måste man göra något fel.
Köpa in riktigt dyrt eller köpa in ett riktigt litet system eller feldesignat.

Hur stort tak har ni? Hur stor anläggning har ni tänkt er?

Inverter 20 000:-
Paneler 300w mono 1 549:- x 16 = 4,8kW = 24 784:-
(1 549:- x 32 = 9,6kW = 49 568:- )
Fästen för tak 300:- panelen
Några meter kabel
Ev optimerare
Elektriker med material 10 000:-
Montering/arbetskostnad

- ev ROT / bidrag

Pris 59 584:- + arbetskostnad - bidrag.
(84 638:- blir billigare per kW med ett större system)
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Troligen gjorde jag fel men jag köpte nyckelfärdigt för jag gillar inte att vara på taket. Sedan köpte jag inte de billigaste grejerna kanske och beställde inte från Tyskland.
Min fritid är också värd en del. Ja, jag förberedde en del för kabeldragning.
Elektriker med material (som var inbakat) var nog en del mer eftersom det behövs dc-brytare en extra brytare i mätarskåpet och diverse annat samt inkoppling. Tyvärr måste det göras av elektriker för att kunna anslutas till nätet, annars hade jag gjort den delen själv.
Men nu har mina elräkningar minskat en hel del och ibland tickar det in pengar också och skatten reduceras så jag är nöjd.
En sommarkväll kan jag speja om dagens skörd räcker till en fulöl eller en halv flaska kallt vitt och rosé till frun.
 
Vad fick du för grejer?
Kul att du köpt solel iaf

Men kommer du fram till att de kan ta upp till 25 år att räkna hem investeringen?
Räknat på att elpriset sjunker rejält isf kanske?
 
M MichaelOberg skrev:
upp till 25 år
Jag har faktiskt inte räknat på länge nu. Det gjorde jag i början och insett att det är väldigt många obekanta i ekvationen. Kanske jag skulle räkna nytt nu efter 2.5 års drift.
Det roliga är att elbolaget har ökat ersättning från 42 till 62 öre/kWh. Så det kanske blir lite hummer också till sommaren.
 
Vänta med hummern til hösten så så kan du köpa nyfångad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.