Hur väljer ni vad ni ska göra för middag på vardagarna?

  • Jag trollar ihop något

    78 Röster 43,1%
  • Veckoplanerar

    74 Röster 40,9%
  • Storkok / egna matlådor

    24 Röster 13,3%
  • Får inspiration i butiken

    26 Röster 14,4%
  • Från FB grupp

    0 Röster 0,0%
  • Snabba och enkla halvfabrikat

    18 Röster 9,9%
  • Matkasse

    16 Röster 8,8%
  • Annat

    16 Röster 8,8%
  • Antal röster
    181
Planering är grunden !
Veckoplanera och förbered nästa dags mat !
Skippa 1/2 eller 1 timme per dag på sociala medier eller tv-tid så slipper ni stå handfallna inför middagen, det är trots allt både billigare och nyttigare att laga eget även om det värms upp än att köpa halvfabrikat !
Söndag eftermiddag (eller när det passar) gör 2 eller 3 storkok, tag fram kött/kyckling/fisk/korv och övriga ingredienser, förbered och koka 2 grytor samtidigt du kan ha en i ugnen då är förberedelsen gjord för alla 3 samtidigt och under koktiden kan du göra annat
Det har hänt att jag gjort Kalops, gulasch och köttsoppa samtidigt och sedan fryst in då har man kötträtten färdig för 2 veckor framåt !
 
harry73 harry73 skrev:
Problemet är så mycket större än bara den som stoppar det i munnen. Det finns ett jättestort producentansvar, för vad ska man göra som konsument när producenten skriver att de halverade mängden socker i produkten och det visar sig att de bara bytte ut hälften av sockret mot koncentrerat druvsaft eller äppelsaft, eller så blir de ersatt av olika sötningsmedel som gör att man fortfarande äter söt och inte vänjer sig vid de andra smaker.
Visst är det problem att det kan vara svårt att ha koll och överblick men det kan ändå inte ursäkta. Det är bara den som äter som har verklig makt att påverka sitt intag.

Metoden ät mindre är enkel och effektiv men inte alltid så lätt att följa.
 
harry73
Att minska intaget av socker gör det mycket enklare att minska intaget av mat, så socker är inte som andra födoämnen

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/1157/1620_1627.pdf
Sammanfattat: Intag av söta livsmedel har ökat i Sverige och övriga västvärlden. Typ av söta livsmedel har också ändrat karaktär; sött finns idag främst som dryck – läskkonsumtionen står i särklass över andra söta drycker. Aptitreglering för socker har beskrivits i djurmodeller, där det visats att opiatfrisättning triggar sockerintag i en uppåtgående spiral. Troligen gäller samma för människa. Sött frisätter opiater och ger smärtlindring. Sött, särskilt som dryck, stimulerar också aptiten. Insulin minskar konsumtionen av sött genom att blockera opiatfrisättning, enligt djurförsök. Sockerberoende har beskrivits i djurmodell. Med sockerlösning som dryck utvecklades beroende, dvs ökad konsumtion av sött, abstinenssymtom då drycken togs bort och ångest då opiatsystemet blockerades. Sockerberoende hos människa är ännu inte redovisat i vetenskapliga studier. Ökat sug efter sött hos nyktra alkoholister stöder hypotesen att socker är kraftigt belönande, även hos människa. Utveckling av sockerberoende kräver troligen viss genetisk uppsättning av belöningssystemet, som är nära kopplat till beroende. Vi bör begränsa tillgången till sött, framför allt de söta dryckerna. Insulin och insulinkänslighet kan vara en viktig faktor för att hejda överintag av sött.
https://www.mabra.com/darfor-blir-du-hungrigare-av-socker/
... Sötsaker har nämligen förmågan att göra dig hungrigare, visar en rad olika forskningsrapporter.

Detta sker främst på två olika sätt. Dels så stimulerar sockret en magsäcksutvidgande reflex, vilket gör att trycket i magsäcken minskar och du känner dig mindre mätt. Glukosen i sockret får magsäcken att slappna av och du kan äta mer av söta livsmedel innan du uppnår en mättnadskänsla, visar norsk forskning som publicerats i Tidsskrift for Den Norske legeforening.
...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Problemet är så mycket större än bara den som stoppar det i munnen. Det finns ett jättestort producentansvar, för vad ska man göra som konsument när producenten skriver att de halverade mängden socker i produkten och det visar sig att de bara bytte ut hälften av sockret mot koncentrerat druvsaft eller äppelsaft, eller så blir de ersatt av olika sötningsmedel som gör att man fortfarande äter söt och inte vänjer sig vid de andra smaker.
Framförallt finns det ett jättestort Konsumentansvar! För det är inte producenten som stoppar druvjos, transfetter och E-nummer i munnen på dig. När jag handlar mat brukar jag roa mig med att titta i min tjocka medkonsumenters kundvagnar. Vad finner jag där? Jo, läsk, ostbågar, vitt bröd, fläskkarré och allehanda halv och helfabrikat samt några tomater .
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Om blodsockret var lågt, så är det bättre med en smörgås än mariekex. Visste inte ens att det fanns sådana kvar på marknaden.
Säg det till en tvååring med lågt blodsocker. Det är bara "sött" som funkar då. Lite frukt skulle ju funka, men då måste man ta sig tid att skala och dela frukten "som på dagis" annars äter de inte heller. Nej, snabbt och enkelt, och snabba kolhydrater.

Får man dem att äta en smörgås i det läget blir det ju ingen middag alls istället. Men det där märker du när du själv får barn, att verkligheten inte alltid stämmer med de teorier man hade innan ;)
 
  • Gilla
Miss_Spyro
  • Laddar…
harry73
Mitt tips är att ge dom lite chips. Blir väldigt trevligt matlagning om man har lite chips att äta och ev lite vin för de vuxna.

Barnen blir väldigt motiverade att hjälpa till om det finns matlagningschips :)
 
  • Gilla
Ursidae
  • Laddar…
Hemmakatten
Anna_H Anna_H skrev:
Får man dem att äta en smörgås i det läget blir det ju ingen middag alls istället. Men det där märker du när du själv får barn, att verkligheten inte alltid stämmer med de teorier man hade innan
En frukt är också bra att ge, en smörgås storlek beror ju på hur stort barnet är. Får nog säga att jag har viss erfarenhet. Vi har 5 barn, numera vuxna.;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.