J johan5588 skrev:
Matningen kommer in i rummet i dosan i taket ovanför ena tänka brytaren,
Sätt pucken där.
 
Behöver också hjälp med Koppling av dimmer,

Hur gör jag?

Kommer lägga upp två bilder, en på den befintliga som sitter, sen dimmern då.. som ska kopplas in.

Kan lägga till att jag precis flyttat in i en lgh byggd 2018

Tacksam för svar.
 
  • Elskåp med öppet eluttag och synliga trådar i olika färger som är anslutna, innan installation av dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakifrån bild av en demonterad dimmermekanism med synliga anslutningsterminaler hållen mot en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tänkte du dimma med den dimmern?
Den fungerar bara mot halogen lampor och gamla vanliga glödlampor.
Problemet är minvärdet på 20 Watt då, vid denna effekt lyser Led med nästan full effekt och enda sättet att släcka är den inbyggda brytaren.
En modern dimmer med nolla kan dimma avsedda Led mjukt ner till helt släkt om man vill. Dessutom får man en belysning man kan automatisera eller styra från mobilen eller t.ex. ett dubbeltryck vid ytterdörren släcker alla lampor i lädgenheten. Övriga tiden sköter dimmern ljuset i lägenheten efter solens upp o nedgång samt de tider man sover själv. Det är lika enkelt som att ställa väckningen i sin smartphone.
 
Byggarebobfhs Byggarebobfhs skrev:
Hur gör jag?
- Fundera på om ni vill ha en ratt att vrida på eller återfjädrande knapp att trycka på.
- Bestäm vilken typ av lampa som ska dimmas, glödljus, lågenergi, LED, transformator och se på vilka krav de ställer på typ av dimmer (R,L / R,C, minsta last).
- Bestäm hur ni vill göra med den dubbeltrappströmbrytare som sitter där idag. En vriddimmer kommer att ta upp all plats, men det finns några enstaka dubbeldimmers. Med tryckknappsstyrning kan strömbrytaren behållas, där ena vippan då styr dimmern och den andra vippan styr den "andra" belysningen som vanligt.
- Titta bakom strömbrytaren och i andra dosor och identifiera de ledare som finns där, fas, nolla, tändtrådar, mellantrådar etc.
- Välj dimmer som matchar ovanstående förutsättningar, inkl en dimmer som faktiskt kan dimra just den lampa ni har utan flimmer o surr. Dra fram saknade trådar. Eller om en dimmerpuck används, placera den i lämplig dosa.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tolkar "byggarebob" att personen redan har köpt en vriddimmer.
Att idag köpa en dimmer som inte fixar LED-ljuskällor är ganska dumt imho.
Sedan kan man nu fundera på råd om att "dra fram saknade trådar" till någon som behöver hjälp att koppla in en normal dimmer.
I så fall vore det bättre att helt enkelt säga "ring en elektriker".
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag har inställningen att frågeställaren har självinsikt att bedöma det själv.
 
TS här, jag undrar om dubbeltrappbrytaren i serien överst går att användas som en kronbrytare till att börja med? Då kan jag lägga till trappfunktionen senare.....
 
Absolut, visst går det. Bara att bygla "ingångarna" och använda den utgång som sluter mot ingången när övre delen av vippan är intryckt.
 
Så här?
 
  • Elkopplingsschema för strömbrytare med ledningar och symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att ni tycker att kopplingen på bilden ovan är rätt?
 
J johan5588 skrev:
Jag antar att ni tycker att kopplingen på bilden ovan är rätt?
Tycker den ser korrekt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.