Råtthålor - gammal tråd - men det där är råttor.
 
  • Gilla
Johanna AR och 1 till
  • Laddar…
H Henrietta70 skrev:
Råtthålor - gammal tråd - men det där är råttor.
Det här väcker minnen till liv och helt rätt var det råttor från avloppet.
Alltcrrsultetade i komplett stambyte från tomtgräns och in i hela källaren.

Grävde ned en glasburk med råttgift i ett tag innan och hittade sen två döda stora råttor.
 
Haha - här bygger de bo under stallet och vill inte äta av giftmajsen - utan gräver ut nya gångar och täcker över majsen, som Nomus var hit och la in i boets gångar.
Den här råttmamman (säker på att det är en mamma därför gömmer hon undan giftet) äter inte av varken gift eller de gosaker jag lägger ut till henne. Eller påverkades av acetylengasen jag fyllde boet med - hon grävde ut sig natten efter.

Ush - jag får nog vara glad så länge hon håller sig till stallet och hönsgården då!
Skoj att du läser fortfarande!
 
Dom är smarta dom jävlarna...

En kom in under tiden jag gjorde stambytet och la sig för att dö inne i ett rum i källaren.
Detta rummet tejpade jag igen dörren till medan jag kapade golvet och senare putsade om väggarna m.m.
Jag kan lova att det luktade där in när jag öppnade ett halvår senare och det fick saneras!
 
Vilket vill säga - att de inte lätt lämnar sina hem.....

Kan inte låta bli att gilla dem ändå.....
Men - jag tar kycklingar på hönsen och då tror jag inte att jag hade gillat om nån råtta hade försökt eller tagit död på de små.....
 
Denna:
, skulle man ha :)
 
Sork skulle jag tro, beroende på var huset ifråga ligger så kan det både vara vattentorn och/eller åkersork.. båda är ”ettriga jäklar” att ha och göra med. Ibland kan man se ”vägar” i gräsmattan också.. och många ggr på vårkanten när snön smälter så kan man se mer jordiga vägar.. där de rört sig under snön.

De äter rötter osv, de kan fälla ett helt träd utan att man ser att något är fel ens! En dag ramlar det bara omkull, eller blåser ”bort” och så ser man att det finns inte en rot kvar under jord..(ovan ser det ut som vanligt)

Odlar man blommor, buskar..mat osv är de jobbiga! Men de brukar inte direkt skada ”huset”.

Andra djur som gör ”hål” är kanin.. och grävling ibland när de letar mat.. och så mullvad då, men sistnämnda brukar ge tillbaka jorden från hål i stora högar på gräsmattan.

Våra sorkhål ser ut ungefär sådär i lite varierande strlk. Bor med åker runt gården, så vi kommer aldrig bli av med dem helt.. men det finns fällor osv.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
När vi inte längre hade katter så blev ängen "översvämmad" med sorkar.

Hade en inhägnad (mot rådjuren) köksträdgård på 120 kvm med bokhäck runt om på insidan och fyra fruktträd. Sorkarna åt upp alla rötter på frukttröden och i princip hela bokhäcken. Blev riktigt ledsen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
phosun och 1 till
  • Laddar…
Jag hittade tråden och blev både positivt och negativt överraskad.
Vi har precis likadana hål i gräsmattan. Däremot har vi två katter som är ute för jämnan och i princip 3/5 hus i absoluta närheten i villaområdet har också katt som springer på vår tomt.
Är det fortfarande rimligt att tro att det är sork eller råttor?
Jag har aldrig sett en levande och katterna har aldrig kommit med en död av endera slag.
 
Hemmakatten
Skulle tro att det är sorkar du har. Råttor håller inte till på öppna gräsmattor. Om dina katter tar möss så tar de garanterat sorkar också. Så var glad för katterna.
 
Har ni läst tidigare svar och trådstartarens förklaring till vad det var??
I hans fall var det råttor som hade invaderat avloppet. Stambyte blev det för honom,

Råttorna bygger STOOORA bon och dem har flera ingångar och ibland kan det hända att de hamnar på gräsmattan.

Inga av våra eller grannarnas katter har tagit råttorna - de är inte så lätta att fånga ens för en katt =)

Råtthålorna är större än sorkhålor. Vi har massor med sorkhålor i hönsgården.
Råttorna hålor är dubbelt så stora än sorkarnas.
En sorkhåla 1-2 cm och råttornas hålor i gräsmattan är på 3-4 cm. Mina hålor har "vidimerats" av både Nomus och nu även av Anticimex.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Skulle tro att det är sorkar du har. Råttor håller inte till på öppna gräsmattor. Om dina katter tar möss så tar de garanterat sorkar också. Så var glad för katterna.
Tror du? Kanske var lite otydlig, men jag har inte sett att katterna tagit varken eller.
Jag har egentligen ingenting i trädgården jag är orolig förr. Innebär det att jag kan låta dem vara? Det är bara några enstaka hål under sommar/vår.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Skulle tro att det är sorkar du har. Råttor håller inte till på öppna gräsmattor. Om dina katter tar möss så tar de garanterat sorkar också. Så var glad för katterna.
Svaret från trådskaparen i #17
Det här väcker minnen till liv och helt rätt var det råttor från avloppet.
Alltcrrsultetade i komplett stambyte från tomtgräns och in i hela källaren.

Grävde ned en glasburk med råttgift i ett tag innan och hittade sen två döda stora råttor.
 
Hemmakatten
Råttor gräver inte bon mitt ute på en gräsmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.