B. Klingspetz skrev:
Jenny, hur går det med ert hus?
De verkar ju ha mer än lite problem med fasaden.

Vad säger du människa? Problem? Tur att någon har koll på vårt hus...  ;)
Nu är det uppkollat, och tydligen var de för väderoptimistiska när de putsade huset och det yttre lagret släppte eftersom det blev kallare än de trott. Omputsning sker och fortsättning följer...

 
- Jenny - skrev:
Vad säger du människa? Problem? Tur att någon har koll på vårt hus...  ;)
Nu är det uppkollat, och tydligen var de för väderoptimistiska när de putsade huset och det yttre lagret släppte eftersom det blev kallare än de trott. Omputsning sker och fortsättning följer...
Jag har hela tiden tyckt att de verkar vara lite väl väderoptimistiska. Puts vet jag inte mycket om men de målar ju vindskivor och allt sådant och det känns inte riktigt som det har varit väder för att måla ett bra tag nu...

Nu är alla taken på övervåningen och ett par där nere målade en gång  :)
 
Nu har jag införskaffat mig en Squeezbox & kommer förmodligen köra den trådlöst i nätverket, som om ni har trådlöst nätverk hemma i era datorer kan ni säkert surfa gratis på mitt bredband under helgen innan jag kommer på hur fasen man skyddar det på ett vettigt sätt ;)
 
A. Nygren skrev:
Nu har jag införskaffat mig en Squeezbox & kommer förmodligen köra den trådlöst i nätverket, som om ni har trådlöst nätverk hemma i era datorer kan ni säkert surfa gratis på mitt bredband under helgen innan jag kommer på hur fasen man skyddar det på ett vettigt sätt ;)
Ursäkta okunnigheten, men vad är en squeezbox?

 
En form av mediacenter. Kopplat till nätverket och sen vidare till en förstärkare så kan du streama all den musik du har på din dator till stereon, stödjer många format som inte tappar kvalitet när man sparar ner sin skivsamling på datorn, tex FLAC är ett sånt format.
Squeezbox på prisjakt.nu, läs lite om den under recensioner eller under användarnas egna omdömmen. Det finns även ett flertal forumtrådar om den också.
Klarar även av att streama webradio utan att din dator är igång. :)
 
Hej på er.

Har en lite fråga jag hoppas ni kan svara på. Vi har fått tomt i Lambohov och skall bygga där. Har en liten fundering på detta med indragning av telefon. Hur mycket skinnade Telia er på när ni skulle dra in telefon i era hus? :)
 
Kostade gratis, de hade någon drive i somras där de som beställde fick det "free of charge" så att säga.
Tror det var för de inte hade personal som kunde lämna offerter eller något, vet inte säkert dock.
Sen fick vi fiber och inte koppartråd indraget, vilket endast har fördelar! :)
 
Vi valde att bli skinnade av Utsikt istället för Telia. Kostar 9800, så varför inte Telia?
Det var inte ett helt lätt beslut men det som avgjorde var att det kändes bättre i det långa loppet att ha flera olika operatörer att välja på. Jag tror att de har 8 på bredband, 3 på TV och 2 telefonoperatörer att välja mellan. Men som sagt det var inte solklart att det skulle bli Utsikt. Hoppas bara att det funkar när det väl blir inkopplat...

 
Jag ahde nog också valt utsikt effgtersom man hade betydligt fler valmöjligheter hos dem, men de har inte byggt ut ända bort till oss på Tomatvägen mfl.
De bygger tydligen ut i takt med att gång & cykelbanan byggs ut, men det är ju något rixpucko som envisas med att överklaga GC vägen. Det är u mycket bättre att folk riskerar att bli överkörda i becksvartet eftersom kommunen vägrar bygga ut belysningen på Ekängsvägen...
 
Jag tvekade också mot att bind upp mig mot Telia men det var svårare att motivera en extra kostnad på 9.800 kr för fiber in i huset.

Såhär i efterhand känns allt bra iallafall. Jag har aldrig varit med om så driftsäkert bredband. Inte ett enda stopp (jag har förvisso ingen loggning dygnet runt) sedan inkoppling. Annat var det med ADSL från Bredbandsbolaget när man bodde i lägenhet...

Det enda som irriterar mig nu är att Bahnhof/Utsikt erbjuder 100Mbit för 325 kr i månaden. Sist jag kolla de ville Telia ha 700-800 kr.
 
Tjenare!
Äntligen efter lång väntan. I morgon kommer vårt hus på paprikavägen 3. :D
Jag undrar lite ang. Telefon och bredbandet. Vad jag fått veta är att det är telia som gäller på bredbandet. Måste man ha dem som ip tele operatör också eller kan jag välja annan operatör på den?
Det skall bli spännande att se när huset kommer. Hoppas att allt går bra. :-?
/Utmaningen  
 
Utmaningen skrev:
Jag undrar lite ang. Telefon och bredbandet. Vad jag fått veta är att det är telia som gäller på bredbandet. Måste man ha dem som ip tele operatör också eller kan jag välja annan operatör på den?
Jag förutsätter i mitt svar att Telia installerar fiber till ditt hus och att du därför måste använda deras bredbandstjänst.

Har du en bredbandsanslutning så kan du alltid välja att köra andra IP-teleleverantörer över den anslutningen. Då delar du bandbredd med dina datorer. Skillnaden om du kör IP-telefon via Telia är att du får 10Mbit för datoranslutning och ytterligare bandbredd för telefonin. Jag har själv bara erfarenhet av Telias IP-telefoni, men jag har hört gott om Rix Telecom (http://www.rixtelecom.se/generate.php?top=6&sub=10&page=11&s=1).
 
janbo skrev:
Jag tvekade också mot att bind upp mig mot Telia men det var svårare att motivera en extra kostnad på 9.800 kr för fiber in i huset.
Jo, det svider så klart lite. Sedan vet jag inte om jag ens hade kunnat få Telias kanonpris eftersom det låg så långt fram i tiden. Men men, vi kommer väl att spara ca 150 kr/månad bara på TV (jämfört med Boxer) så då betalar det sig ju hyfsat fort. På telefon och bredband tror jag inte att det skiljer så värst mycket (om man nu inte vill ha en toksnabb anslutning)
 
B. Klingspetz skrev:
Jo, det svider så klart lite. Sedan vet jag inte om jag ens hade kunnat få Telias kanonpris eftersom det låg så långt fram i tiden. Men men, vi kommer väl att spara ca 150 kr/månad bara på TV (jämfört med Boxer) så då betalar det sig ju hyfsat fort. På telefon och bredband tror jag inte att det skiljer så värst mycket (om man nu inte vill ha en toksnabb anslutning)
Jag tror Utsikts listpris ligger på ca 25.000 kr så deras erbjudande var nog rätt OK också. Jag skulle snarare säga att vi som fick det gjort gratis hade orimlig tur.
 
På vägen till jobbet noterade jag att det otursdrabbade dagiset åkt dit igen. Denna gång är det en tall som fällts av vinden igår (kändes som att vårt hus skulle blåsa bort också) och hamnat över stängslet mot vägen. Nåja, den missade ju byggnaden iallafall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.