Enligt Elsäkerhetsverket är det olagligt att installera själv (som behörighetslös).
Det är det ju med den mesta elen också, inte hindrar det ett omfattande hemmapul.

Frågan är kan man råka på något problem med en egeninstallerad solanläggning?
Exempelvis kan nätbolaget kräva något intyg vid inkopplandet att det har varit en person med behörighet som installerat anläggningen?

Jag undrar detta eftersom jag hade tänkt att göra jobbet själv.

https://www.elsakerhetsverket.se/pr...-solceller/installera-din-solcellsanlaggning/
 
Vattenfall skriver så här:

1.
Vid utformningen av elproduktionsanläggningen ska
kunden särskilt beakta följande punkter i Allmänna
avtalsvillkoren (NÄT 2012 K (rev)/ NÄT 2012 N (rev)):
3.6, 3.7, 3.10, 3.11, 3.12. Av dessa punkter följer bland
annat att:
• Vattenfall alltid måste kontaktas innan installation
påbörjas.
• Allt installationsarbete ska utföras av behörig elinstallatör.


Jag gissar att andra nätbolag har liknande krav. Kolla med ditt bolag.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nätbolaget kräver föranmälan av ett auktoriserat elinstallationsföretag vid installationer av produktionsanläggningar.

De ger sedan ett installationsmedgivnande till elinstallationsföretaget. Ofta med tekniska anvisningar hur det ska kopplas mot nätet.

När installationen är klar så skickar elinstallationsföretaget in en färdiganmälan.

Då först ser elnäts bolaget till att mätaren mäter "åt båda hållen" och produktionsanläggningen registreras. Och du kan välja vilket elhandelsbolag du säljer till och få betalt för elen.

Det här var "grova steg" hur det går till.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Okay, men det verkar av diverse inlägg på nätet att folk installerar själv i en hel del fall.
Har de auktoriserade elinstallatörer som kompisar eller vad är det gängse sättet?
 
T tompaah7503 skrev:
Okay, men det verkar av diverse inlägg på nätet att folk installerar själv i en hel del fall.
Har de auktoriserade elinstallatörer som kompisar eller vad är det gängse sättet?
Rätt sätt är att tillse att anläggningen installeras av ett auktoriserat elinstallationsföretag. Och att de sköter anmälan till elnätsbolaget.

Då har du inga problem med registreringen hos elnätsbolaget.
 
H HSP skrev:
Rätt sätt är att tillse att anläggningen installeras av ett auktoriserat elinstallationsföretag. Och att de sköter anmälan till elnätsbolaget.
Då har du inga problem med registreringen hos elnätsbolaget.
Tackar, det kan man läsa redan på Elsäkerhetsverkets sida länkad i första inlägget.
 
Svar på din fråga om man kan få problem vid egen installerad anläggning.

Du får den inte registrerad!
Det är elnätsbolaget som ger anläggningen ett unikt ID.nr.
En fastighet med solcellsanläggning har "två anläggningar" med olika ID.nr. Mäts dock vanligen genom samma elmätare.

En konsumtionsanläggning
En produktionsanläggning

De har olika anläggnings ID. Som i Sverige börjar på 735999.......
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Finns troligtvis inte ett enda nätbolag i Sverige som inte kräver en föranmälan innan installation av produktionsanläggning.

Elnätsbolaget har myndighetskrav och regler som de måste följa. Så är det av största vikt att elnätsbolaget har fullständig koll på var produktion kan komma att matas in i nätet. Kraven är bland annat elkvaliten, elsäkerhet mm i deras nät.
 
Helt ok. Föranmälan och färdiganmälan får göras med behörig elektriker.
Även inkoppling av utmatningen från växelriktaren till anläggningen.

Det är den delen där man lägger paneler på taket och kopplar ihop DC-slingorna som jag hade velat göra själv. Det är knappast kvantforskning. Finns dimensioneringsverktyg för kablar. Kontakteringen är standard. Går att läsa sig till vad man behöver i övrigt som DC-frånskiljare m.m. Är man noggrann, metodisk, följer best practice och tänker att detta bygger jag för att hålla min livstid, så går det alltid bra.
 
  • Gilla
Henrik_U och 1 till
  • Laddar…
Det är via för och färdig anmälan auktoriserade installatören intygar till elnätsbolaget att produktionsanläggningen är installerad efter gällande regler, lagar och elnätsbolagets eventuella tilläggsbestämmelser.

Han intygar inte bara installation av själva växelriktaren. Efter som i föranmälan anges installation av en produktionsanläggning. (solcellsanläggning)

Skulle han ange installation av enbart en växelriktare så blir det ingen produktionsanläggning.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det som nätbolaget bryr sig om är attväxelriktaren är av rätt typ och rätt installerad. Om du får tag i en elektriker som kan tänka sig att göra den delen så kommer det att funka. Även om det inte är enligt reglerna.
 
  • Gilla
Bengtt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.