Hej!

Jag har ett hus i en villaförort när city i Stockholm. För mer än 10 år sedan rivde vi huset som på vår tomt och byggde nytt. Vi fick bygglov för nästan allt. Det saknades dock bygglov för ett större garage och en extradel i källaren.

Nu har det gått över 10 år och som jag förstår det är problemen med byggloven preskriberade nu. Vi saknar dock slutbevis för huset och undrar hur vi kan gå tillväga nu?

Dessa problem med bygglov och slutbevis hade inte jag någon aning om förrän precis nu och det känns väldigt tungt om vi inte kan sälja huset på grund av detta.

Nu har vi det lite knapert ekonomiskt men om det krävs att vi betalar någon form av böter för att få ett slutbevis så kan vi skramla ihop till detta.

Alla tips och liknande välkomnas verkligen med öppna armar!

Stort tack.
 
Hemmakatten
Slutbesked borde du kunna begära även nu. Du behöver en ifylld kontrollplan och en KA som skriver under. Har du ingen KA så räcker det att de olika entreprenörerna har signerat de olika delarna i entreprenaden.

Du kommer inte att få några böter för en försent inlämnad kontrollplan. Kommunen har missat att inte begära in den.
 
Var det så noga för 10+ år sedan? Har man inte stramat upp det hela ganska nyligen? Måste finnas många hus därute utan slutbevis?
 
Hemmakatten
För 10 år sedan innebär att man fått bygglov enligt den "gamla" PBL (Plan- och Bygglagen). Men där finns fortfarande regler om att man måste begära ett slutbevis från kommunen.
 
Fråga kommunen vilka kompletteringar som saknas för att erhålla slutbevis i efterhand. Saknas slutbevis kommer kommunen kunna förhindra nya bygglov i framtiden till detta är löst. Men eftersom det är preskriberat behöver ni inte betala några böter. Problemet hamnar på den nya köparen istället. När vi köpte vår villa 2017 var det exakt samma problem att huset från 2004 saknade slutbevis. Som tur var hjälpte säljaren till att tillsammans med mig jaga reda på papper och få tillstyrkt kontrollplan och de kompletteringar som saknades så några månader senare utfärdades ett slutbevis. Jag visste heller inte om vad detta betydde innan vi ställdes för det faktumet i samband med köpet.
 
Ta ett snack med kommunen om vad de vill ha för underlag för att kunna utfärda ett slutbevis.

Och tänk på att nästan allt som skall intygas, utförde ni ju själva eller hur?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi byggde för 12 år sedan och för ett år sedan tog jag tag i att få till slutbeviset. Eftersom vi byggde mycket själva så flyttade vi in innan alla rum var helt klara, och innan dom var klara så kunde vi ju inte få ett slutbevis, tanken var givetvis inte att det skulle dröja så länge. För ett år sedan kontaktade jag vår kvalitetsansvarige och vi tittade över vad vi hade och vad vi behövde ta fram. En väsentlig sak vi saknade var elsäkerhetsintyg och elfirman vi använde hade gått i konkurs. Vi fick lösa det med att en elektriker fick komma hit och titta över och mäta elen.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.