Vid bygge av en bastu där kabelväg till aggregat går längst en befintlig yttervägg på värmeisoleringens varma sida behövs en kabel som klarar 170 grader.

Finns det någon kabel i utförande 5G2,5 som klarar av 170 grader och inte är svindyr?


Regelverk:
  • Ledningssystem bör företrädesvis installeras utanför bastun, det vill säga på värmeisoleringens kalla sida.
  • För ledningssystem i område 1 och 3 gäller att kabelisolering tåla minst 170 °C.
  • Anslutningskabel för bastuaggregat ska vara utförd enligt tillverkarens anvisningar. I avsaknad av sådana anvisningar kan anslutningskabel som är placerad i underkant av aggregatet ha en lägre värmetålighet än 170 °C.
  • Metallskärmar och metallrör får inte vara åtkomliga.
Uttag

Vägguttag får inte monteras i bastu.

Område 1

Endast bastuaggregatet med tillhörande
utrustning enligt tillverkarens anvisningar


Schematisk illustration som visar bastu med zonindelning och krav på värmetålighet för kabel och elmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
RHH klarar den temperaturen. Jag är däremot lite skeptisk till kabelns belastningsförmåga om du tänker lägga kabeln till aggregatet den vägen. Det är ju inte så att kopparn kommer smälta men en temperatur på en bit över 100 grader påverkar definitivt ledarnas resistans vilket får följder för utlösningsvilkor och spänningsfall.
 
Det bästa är ju att tänka om gällande kabelns väg och bygger man dessutom en bastu från scratch så kan det inte vara så märkvärdigt att tänka om. Måste vara hundra ggr bättre att inte ha nå kabel klamrad inne i bastun alls.
 
Tack för era svar.

Ungefär så här tänkte jag att det skulle se ut. Kabeln i VP-rör dras då på isoleringens varma sida men den är gömd bakom panelen.

Jag har svårt att tro att det ska bli någon extrem hetta på 30 cm över golv men jag vill att det ska göras by the book.

Är alternativet att borra hål i ytterväggens vertikala reglar och gå med VP-röret mellan isoleringens yttre och inre skikt?

Skiss av en väggkonstruktion som visar isolering, VP-rör för kabeldragning och olika reglar bakom en panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du ändå bygger en bastu då, vad är det som hindrar att du drar röret på den kalla sidan? Eller har du redan byggt allt och glömde bort elen?
 
N NK2018 skrev:
Jag har svårt att tro att det ska bli någon extrem hetta på 30 cm över golv men jag vill att det ska göras by the book.
Sååå, på vilken höjd löper din kabel?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
N NK2018 skrev:
Tack för era svar.

Ungefär så här tänkte jag att det skulle se ut. Kabeln i VP-rör dras då på isoleringens varma sida men den är gömd bakom panelen.

Jag har svårt att tro att det ska bli någon extrem hetta på 30 cm över golv men jag vill att det ska göras by the book.

Är alternativet att borra hål i ytterväggens vertikala reglar och gå med VP-röret mellan isoleringens yttre och inre skikt?

[bild]
Exakt så har jag dragit, med röret ca 25cm över golvnivå. Ingenjörskänslan säger noll problem.
 
Stefan1972: Det innebär ett stort merjobb av demontera, borra hål i alla reglar och återmontera ytterväggen, därav detta forskande.

Bo.Siltberg: Precis som Nikorasu, ca 25 cm över golvnivå.


Av vad jag kan utröna så säger standard och bastuaggregattillverkaren emot varandra i och med att område 1 går ändå ned till golvet.

Bastuaggregattillverkaren säger:
"Kabel (EKK) eller elrör för anslutning av aggregatet dras på utsidan av värmeisoleringen

Aggregatet ansluts med vanlig standardledning (Fk eller EKK), godkänd för fast installation. Eventuell enkelledare (Fk) skyddas i elrör (VP) fram till aggregatet."



Det vill säga, sträckan som är mest utsatt för värme, från vägg till bastuaggregat ligger ju fritt i bastun. EKK, eller rättare sagt EXQ Easy har omgivningstemperatur max 70 grader.

Standard SS 436 4000 utg.3 703.52
"Ledningssystem bör företrädesvis installeras utanför områdena, dvs på värmeisoleringens kalla
sida. Om ledningssystemet är installerat i områdena 1 eller 3, t ex på värmeisoleringens varma sida,
ska hela ledningssystemet i område 1 och område 3 vara värmebeständigt enligt avsnitt 703.512.2."

703.512.2 Yttre påverkan
"I område 3 ska materielen tåla en omgivningstemperatur av 125 °C. Kabelisolering ska dock tåla
en omgivningstemperatur av minst 170 °C"

Jag förstår precis som Nikorasu skriver att logiskt sett så är detta inte något problem. Ska man installera RHH i slang för att göra installationen by the book?

Schematisk bild som visar bastuns olika områden i relation till bastuaggregatet enligt säkerhetsstandarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slang hjälper inte då den inte heller tål värmen. Men anslutningspunkten för aggregatet sitter lågt just för att det inte är så varmt där, så att man kan använda standard anslutningsdosor i plast, plus att man ska kunna gå igenom väggen med normal (icke extra värmetålig) installationskabel. Tillverkarna anger ibland en max höjd som fungerar med deras aggregat. Reglerna kan inte veta vad som i praktiken fungerar så där är hela område 1 tabu, men de gör ju undantag för den materiel som krävs för aggregatets anslutning. Så en infälld ledning på den höjden i område 1 kan inte vara något problem i praktiken, men ska det vara by the book så ska den gå på den kalla sidan.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Det enda som händer är väl att plast och gummi bryts ner snabbare över tid och längd? Det kanske håller i 25 år istället för 50 år så allt är ju relativt.
Det enda man kallt kan konstatera är ju att de i väggen knappast påverkas mer än den gummikabel aggregatet är anslutet med och det är sällan man ser nå dåliga såna heller.
 
Man får då köra EKK och i standarden luta sig mot punkt
703.55 Annan materiel
Följande fordringar gäller som tillägg:
Bastuaggregat ska installeras enligt tillverkarens anvisningar, se avsnitt 7.12.1 i SS‑EN 60335‑2‑53.


Tack för era svar (y):)
 
  • Gilla
Tom_Höör
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.