J
Har kört fast lite nu, med vilka duschdörrar vi ska ha till vård nya badrum.

Dom vi väljer mellan är Invitrea Ljusterö och Macro Spririt U

http://www.invitrea.se/produkter/duschvaggar/hornduschar/ljustero.html

https://www.macro.se/sortiment/dusch/duschhorna/spirit-u

Invitrea tar mindre plats ihopfälld
Macro har större duschutrymme

Vi ska ha 5x5cm klinkers i duschen och 30x60cm i resten av badrummet. Klinkersen liknar grår natursten med grov textur.
Med macros blir det en ganska stor del av golvet som kommer få de små plattorna. Är rädd att det kommer se konstigt ut när det är färdigt.
Kommer man uppleva en fyrkantig dusch större eller mindre än en halvrund?

Vilket tror ni kommer vara mest praktiskt och vilket kommer se bäst ut?

Lite andra aspekter är att Invitrea ska monteras precis där det går ett avluftningsrör i väggen. Nu vet vi inte om vi ska återanvända det eller dra ett nytt, så ev måste vi bygga ut en lite nish där den dubbelledade dörren ska monteras.
Med macros dörrar har vi inget sånt att tänka på.

Bifogar lite skisser på hur det kommer se ut.
Ska försöka göra en projekttråd så fort jag börjat riva ut det gamla.

3D-skiss av ett badrum med transparenta duschdörrar, brun inredning och gråa klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av badrum med gråa väggar, klinkersgolv, duschkabin, badrumsmöbel och toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett planerat badrum med halvrund duschhörna, dubbla handfat och toilett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av badrum med halvrund duschhörna, små klinkers i duschområdet och större plattor i resten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av ett badrumsplan med mått, en oval badkar och föreslaget utrymme för duschdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk skiss av ett badrum med planerade positioner för badkar, duschzon och andra element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skisser av badrumsplanering med olika duschdörrslösningar, inklusive duschplats och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Badrummet är förövrigt inte mer än 2x2m golvyta
 
Oavsett vilken så är mitt råd att välja en dörr med någon typ av frostat glas eller mönster om ni inte tänkt tvätta av dörrarna efter varje dusch.
 
J
Frostat glas kommer det bli. Därför vi fick upp ögonen för macro då invitrea skulle kosta närmare 17000:- med frostat glas medans macros kostade 12500:-
Dock tänker vi inte låta priset vara avgörande, tanken är att vi ska ha badrummet 15-20år, så det är viktigare att det blir en lösning som vi kommer vara nöjda med.

Men hade jag fått bestämma själv hade det varit ett duschdraperi. Tycker det är underskattat. Ser inte lika trevligt ut, men ack så enkelt att tvätta eller rent av byta ut när man tröttnat.
 
Jag är mitt i badrumsrenovering också med nästan exakt samma förutsättning. Dock lite mindre med 1,8 x1,7m.
Jag har tänkt så att jag vill försöka maxa ytan i duschen så det inte känns som en kuvös.
Vi kommer förmodligen ha en hel glasvägg från duschen till andra sidan bredvid komoden med en dörr på ca 60cm.

/Tobbe
 
J
T TobFor skrev:
Jag är mitt i badrumsrenovering också med nästan exakt samma förutsättning. Dock lite mindre med 1,8 x1,7m.
Jag har tänkt så att jag vill försöka maxa ytan i duschen så det inte känns som en kuvös.
Vi kommer förmodligen ha en hel glasvägg från duschen till andra sidan bredvid komoden med en dörr på ca 60cm.

/Tobbe
Fungerar lite sämre hos oss då fönstret kommer hamna i duschen. Samtidigt vill vi ha lite större golvyta när inte duschen används. Annars skulle vi haft ett badkar med duschdörrar.
 
  • Gilla
TobFor
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag hade lätt kört på de välvda som visserligen ger mindre fri yta ihopfällda men det man verkligen vill ha - stor yta i duschen. Trångt är sämst och vidrigt enligt mig. Du kommer ändå inte kunna ställa något på den fria ytan och det blir ändå tillräckligt skulle jag säga.
 
J
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag hade lätt kört på de välvda som visserligen ger mindre fri yta ihopfällda men det man verkligen vill ha - stor yta i duschen. Trångt är sämst och vidrigt enligt mig. Du kommer ändå inte kunna ställa något på den fria ytan och det blir ändå tillräckligt skulle jag säga.
Det är det som talar för den välvda.
Det som talar emot är att vi är rädda att det kommer se konstigt ut när det är ihopfällt, och så stor golvyta i förhållande till badrummets storlek har 5x5 klinkers och resten så stort som 30x60.
Ytan med de små plattorna blir ca 15cm större på bägge håll.
 
nikasp
Inte läst så noga men har själv haft litet badrum med välvda dörrar. Funkade bra, tänk på att planera så det inte blir några dumma "kollisioner" med annan inredning eller blandaren. Men, jag föredrar plant glas som är enklare att rengöra och skrapa av. Har nu en enkelvägg och duschbadkar och tycker att det är trevligare med klart glas. Rummet känns större och känns inte instängt i duschen. Mina 2 ören.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
J
nikasp nikasp skrev:
Inte läst så noga men har själv haft litet badrum med välvda dörrar. Funkade bra, tänk på att planera så det inte blir några dumma "kollisioner" med annan inredning eller blandaren. Men, jag föredrar plant glas som är enklare att rengöra och skrapa av. Har nu en enkelvägg och duschbadkar och tycker att det är trevligare med klart glas. Rummet känns större och känns inte instängt i duschen. Mina 2 ören.
Fördelen med tillgång till en massa CAD-program. Lätt att se så det inte kolliderar.
När vi har skötbord framme kommer det vara lite halvtrångt att komma ut ur duschen med de välvda dörrarna. Men det är under så kort period av badrummets livslängd så det kan vi leva med.

Angående rengöring. Invitreas dörrar har ett gångjärn extra. Fått för mig att det är där det samlas mest skit och jobbigast att hålla rent. Så ur rengöringssynpynkt tycker jag det är skitsamma mellan dessa två, och hade det varit viktigt hade det absolut blivit duschdraperi

Med det där med att det upplevs större med klart glas har jag inte tänkt på.
 
Fulkemisten
Det upplevs sjukt mycket större med klart glas. Jag har en klar fast vägg och sedan öppet framåt. Det stänker knappt ut alls. Visserligen är duschen då djup (125 cm bred glasvägg tror jag). Vill man kan man ju sätta ett draperi i öppningen.
 
J
Bättre bilder där man ser hur mycket större yta den lilla klinkerplattan tar upp
3D-modell av badrum med större klinkerplattor på golvet och små i duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av ett badrum med större yta täckt av liten klinkerplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför krångla till det och slösa pengar? 17000 spänn?
Dessa kostar mindre än en tiondel:
[bild]
[länk]
Har ett fönster som är i vägen för att montera dörrar till en vanlig hörndusch.

Edit, och något från "Cur Aqua" kommer aldrig mer in i mitt hus :rofl:
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Eller från Jula. Men med det gör man ju som man vill...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.