Tycker det låter mer som att du vill tilläggsisolera för att öka komforten?

Håller med Justus men om du vill tilläggsisolera så gör det. Du halverar lätt u-värdet på väggen med en enkel tillägsisolering. Sen kan man diskutera om det räcker med en tjock fasadskiva eller om man skall bygga på med cellulosa eller t.ex. pavatex

Skulle du bygga på väggen med ca 90mm skulle du få ett stort gap ner till grunden, hur ser det ut när det ärklart?
 
Hur ska man resonera i valet mellan fasadskiva och pavatex som är en XPS skiva.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det låter mer som att du vill tilläggsisolera för att öka komforten?

Håller med Justus men om du vill tilläggsisolera så gör det. Du halverar lätt u-värdet på väggen med en enkel tillägsisolering. Sen kan man diskutera om det räcker med en tjock fasadskiva eller om man skall bygga på med cellulosa eller t.ex. pavatex
Jo men samtidigt så vill jag inte förändra utseendet för mycket heller. Fönster kan jag flytta ut men det är svårare med grunden. Jag vill inte flytta ut panelen mer än 30 mm och då kanske det inte ger så jätte mycket. Det jag vill skydda mig emot är att det "blåser" in men trotts allt så är det ju bara ett tiotal dagar per år som det blåser på så att man uppfattar det som ett problem. Man kanske får leva med det?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Hur ska man resonera i valet mellan fasadskiva och pavatex som är en XPS skiva.
Pavatex är en träfiberskiva
 
B
Jag får rysningar av tilläggaisolering.
Fukt, sämre innomhusluft, mögel osv.

Det svårt att få det bra helt enkelt.
 
Det är inte alls svårt att få till bra. Men skiter man i att se till att det finns ventilation så kan man såklart få problem
 
B
Grattis till dig dom är proffs på det. Själv tycker jag att momentet är allt annat än trevligt.

Det är många som varit självsäkra när de isolerat, sen fått läsa på om diverse fukt och mögelproblem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.