Hej!

Håller på att renovera köket. Planen är att det längst in i hörnet ska stå en kyl av typ IKEA KÖLDGRADER, inuti ett högskåp (med 8 cm höga ben) . Problemet är att vattenledningar och avlopp är dragna genom det hörnet, ser ut att vara fastgjutna, och det är en stor klump cement (?) längst in i hörnet. Det bästa utfallet vore att kunna bli av med klumpen och frigöra rören så att det får plats med benen till högskåpet där. Ett utrymme på 60x60 (plus lite extra djup för skåpets upphängning) skulle behövas.

Frågan är hur jag ska få bort allt det där utan att riskera att skada rören. Cementen (?) i sig går väl att knacka bort med skruvmejsel och hammare. Men jag vill inte riskera att knacka hål på något rör. Då skulle jag behöva stänga av vattnet i källaren (lägenhetshus) och byta ut den trasiga delen, vilket jag inte är förberedd på. Att det ska lyckas hänger ju också på att rören inte är placerade på ett sätt som ändå är i vägen för skåpet, vare sig de är fria eller ej. För övrigt vet jag inte om rören måste gjutas fast sådär?

Ett snabbare alternativ kanske vore att stänga av huvudledningen, kapa rören närmast den, fästa någon form av början till nya rör, sedan skrota rören och klumpen på bortre änden, jämna marken som tänkt, och till sist sätta dit nya rör på lämpligt sätt. Då undviks besväret att behöva försiktigt knacka bort sten runt rören, och säkerstället att de nya rören är på lämplig plats.

Någon idé hur man bäst tacklar detta?

Tack!
 
  • Renoveringsarbete i kök med vattenledningar och en betongklump i ett hörn, mätverktyg synligt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cementklump vid hörn med vattenledningar och avloppsrör fastgjutna i en byggarbetsmiljö, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar och avloppsrör i cement i ett hörn under renovering av ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar och avloppsrör i hörn av kök med synlig cementklump och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med exponerade vattenledningar och avloppsrör i ett rörigt hörn av ett kök under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en omotiverad klump det där .... om det är för att "tynga" ner avloppsröret så det ligger still/rätt lutning så känns det lite brutalt.
Vad stod där innan, ett vanligt köksskåp på .... sockel?
Om det är dom vanliga ikea-inbyggnadsskåpen så brukar de ha benen väldigt långt bak så jag tvivlar på dessa går att använda även om det bara är rören där - vilket kommer generera samma problem för resterande skåp som förmodligen har samma ben-lösning. Jag skulle nog:

(om man inte känner för att koppla om vatten/avlopp)
Alt 1. slopa ikea-benen helt och använda mig av en hederlig sockel där jag ser till att rören för plats.
Alt 2. slopa benen i bakkant och lösa det med annat stöd innan rören, tex en regel med rätt höjd.

Båda alternativen kräver nog att du hackar av Mont Blanc i överkant så skåpen kan skjutas in.

Det ser ut som avloppsröret bygger 7,5 cm i kylskåpshörnet, då är det säkert ett par cm till i andra änden vilket borde betyda att 8cm (benens höjd) markfrigång är för lite - och alternativ 2 ryker nog därför.

Så antingen egen sockel på 10'ish cm eller dra om V/A känns det som.
Men då blir tyvärr också bänkskivans höjd ett par cm till!
 
  • Gilla
Pinquinen
  • Laddar…
Tack för utförligt svar!

Slunken Slunken skrev:
Det var en omotiverad klump det där .... om det är för att "tynga" ner avloppsröret så det ligger still/rätt lutning så känns det lite brutalt.
Vad stod där innan, ett vanligt köksskåp på .... sockel?
Ja, det stämmer. Det var bra längesen jag rev bort det men av den bifogade bilden att döma så var det precis så.

Slunken Slunken skrev:
Om det är dom vanliga ikea-inbyggnadsskåpen så brukar de ha benen väldigt långt bak så jag tvivlar på dessa går att använda även om det bara är rören där - vilket kommer generera samma problem för resterande skåp som förmodligen har samma ben-lösning. Jag skulle nog:

(om man inte känner för att koppla om vatten/avlopp)
Alt 1. slopa ikea-benen helt och använda mig av en hederlig sockel där jag ser till att rören för plats.
Alt 2. slopa benen i bakkant och lösa det med annat stöd innan rören, tex en regel med rätt höjd.

Båda alternativen kräver nog att du hackar av Mont Blanc i överkant så skåpen kan skjutas in.

Det ser ut som avloppsröret bygger 7,5 cm i kylskåpshörnet, då är det säkert ett par cm till i andra änden vilket borde betyda att 8cm (benens höjd) markfrigång är för lite - och alternativ 2 ryker nog därför.

Så antingen egen sockel på 10'ish cm eller dra om V/A känns det som.
Men då blir tyvärr också bänkskivans höjd ett par cm till!
Tack för förslagen! Det stämmer att avloppsröret är lite högre på vänstra sidan, jag minns inte exakt hur högt men >10 cm i alla fall. Jag antar att röret behöver ha en viss lutning för att fungera korrekt? Tror du att det går att dra om men så att den högsta höjden längst till vänster blir 8 cm?

Att höja bänkskivan i sig med 2 cm vore väl ingen större förlust. Att ha ~48 cm istället för 50 cm mellan bänkskiva och väggskåp borde väl inte vara något problem. Dock så skulle högskåpet hamna några millimeter från taket. Standardhöjden är 248 cm (240 cm + 8 cm ben) och takhöjden är 250.5 cm. Kanske hade det gått ändå.

Gällande att dra om rören, ser det ut som att det hade gått bra att göra det med de ursprungligt tänkta måtten? (Alltså 8 cm ben och något fritt spelrum i hörnet). Det blir ju en kostnadsfråga kanske (förutsatt att någon behöver anlitas för det). Men rent praktiskt finns det inga hinder, eller?

Uppskattar hjälpen.
 
  • En vit stol framför en köksdiskbänk och skåp med synligt avloppsrör och demonteringsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej igen.
Tror inte du har rätt avseende höjden på ditt högskåp - det låter inte som ikea-mått.
Skulle tro att det är 240 inklusive ben, eller?
Vilket skåp är det vi talar om?

Gällande mellanrum mellan skiva och överskåp låter som du bör ha lite mer - det kommer nog kännas trångt speciellt när du ändå har så pass högt i tak. Vid spisfläkt är det speciella minimimått tex. Det finns även bestämmelser för hur ombyggda kök ska dimensioneras. Det finns minst en sådan hänvisning i varje lite längre tråd här i forumet. Och eftersom det är en lägenhet och inte det egna lilla torpet så ska man vara lite försiktig med hur man bygger om. Det blir lätt surt vid försäljning eller liknande (vissa bestämmelser är tom bra av säkerhetssynpunkt).

Kanske inte kommenterat alla frågor men nu ska jag sova :). G’natt
 
  • Gilla
Pinquinen
  • Laddar…
Nja, IKEA Metod högskåp för kök är 200, 220 eller 240 cm + 8 cm ben.
 
  • Gilla
Pinquinen
  • Laddar…
OK @AndersS bra, då trodde jag fel (igen).

Pinquinen Pinquinen skrev:
Tror du att det går att dra om men så att den högsta höjden längst till vänster blir 8 cm?
Jag vet inte, jag själv har nästan inget lut överhuvudtaget (det ska väl egentligen vara mellan 1 - 2,5cm/meter) vilket funkar alldeles utmärkt, men bara något år i taget, sen måste man rensa fett och annat gåjs, dvs inte optimalt.
Är det 75mm avloppsrör? Då blir det i princip 0-lutning om man ska få plats under 8cm. I värsta fall bak-lut beroende hur det ser ut under klumpen vid genomföringen. Är det 50mm-rör kan det gå.
 
  • Gilla
Pinquinen
  • Laddar…
Ser ut som 50-rör när jag tittar närmare. Kan man, utan alltför mycket kraft, få ned kröken till höger kan det gå.
Fast med tanken på klumpen som tynger ned borde den i så fall redan nu ligga lägre.
Du bör kanske be en vvs:are att komma förbi på ett kostnadfritt besök som kan ge offert.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pinquinen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.