Ska renovera ett gammalt hus jag köpt.
Jag stötte på ett element som jag gärna tar bort så jag kan måla väggarna bakom.

Men vad är det här för typ av element?
Antar att det är el? Men jag hittar ingen kontakt till det?

Kan jag ta bort det? Hur gör man?

Gammalt väggelement längs en vägg i ett rum under renovering, synbar ledning, inga kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett äldre element delvis urmonterat från en vägg utan synlig anslutning för el, i behov av demontering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit elradiator monterad på vägg i gammalt hus, termostat synlig, inga synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit, smal elradiator monterad längs väggen i ett rum med matt rester och gammalt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Öppen anslutningsdosa bakom element med synliga kablar och anslutningar, hand justerar kablarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska anslutningar och dosa bakom ett element med öppen kabeldragning och kopplingsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakom elementet så sitter en lite dosa och där är elemetet inkoppad hade såna innan vi bytte ut de.
Så ser det ut inne i lådan iaf på våran (kolla bild)
 
Stickan56
Fast anslutet (stickpropp saknas).
Kolla på märkskylten om det är en radiator för 400V.
Ta bort säkringar, kontrollera att det är spänningslöst, dokumentera, koppla ur, måla, återställ.

Stickan
 
Hur smidigt är det att koppla ur det då?
Verkar bökigt :thinking:

Man kanske ska måla runt det bara?
Är ju inte speciellt snyggt, men jag kan ju absolut inget om el
 
Vad är det som är bökigt? Det är ju bara att skruva lös inkommande kablar

Efter att säkringarna är urtagna, du har dubbelkollat att det inte är spänning och antecknat vilken sladd som ska sitta vart såklart.
 
Att koppa ur är inte svårt att installera en ny ska göras av elektriker om det ska vara rätt.
Om du ska göra det själv fota så du vet vilken sladd ska till rätt ställe.
 
Behöver jag stänga av strömmen någonstans i huset innan jag skruvar bort dom kablarna?

Eller är det helt ofarligt att bara skruva bort dom?
 
Stäng av strömmen innan du börjar pillar på det.
 
Som sagt så måste strömmen slås av innan du börjar skruva med kabelanslutningarna!

Om du kopplar in elementet igen så är det mycket viktigt att kablarna hamnar rätt eftersom en felaktigt ansluten kabel där jordledaren ska vara innebär ett strömförande hölje på elementet.
 
Tycker det låter som hen ska låta det sitta kvar, verkar dåligt med koll på elen. :rolleyes:
 
  • Gilla
Samuel Hopstadius
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har precis likadana element, och du behöver inte koppla loss dem för att måla bakom ...

Ta loss dem i överkant så viker du ut dem bara .. de hänger i nederkant, och så kommer du åt 90% av ytan bakom ...
Om du är petig kan du ta bort dem från gångjärnet i nederkant, men låta sladdarna sitta kvar (efter du tagit ur säkringarna såklart) .. sladdarna mellan väggdosan och elementet är såpass långa att du kan ställa elementet på golvet och vika ut det så du kommer åt den sista biten ... (y)
 
  • Gilla
arowe17 och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har precis likadana element, och du behöver inte koppla loss dem för att måla bakom ...

Ta loss dem i överkant så viker du ut dem bara .. de hänger i nederkant, och så kommer du åt 90% av ytan bakom ...
Om du är petig kan du ta bort dem från gångjärnet i nederkant, men låta sladdarna sitta kvar (efter du tagit ur säkringarna såklart) .. sladdarna mellan väggdosan och elementet är såpass långa att du kan ställa elementet på golvet och vika ut det så du kommer åt den sista biten ... (y)
Perfekt, det gick ju utmärkt. Tack för hjälpen!
Har nu fällt ner elementet så det blir enkelt att måla.

Men hur sätter man igång elementet?
Ska man på ngt sätt öppna den där plastluckan på framsidan?
Den är suddig, man ser knappt in.
 
Ja, bakom plastkåpan ser jag av/påknapp och en termostat. Kåpan är nog dammig. Snäpp loss den och gör rent.

Första gången du startar det. Övervaka. Slå inte på och lämma huset. Om termostaten är paj kan det bli jättevarmt. Vrid ned termostaten efter en stund och hör så der klickar.
Räkna med lukt av varmt damm om det inte varit igång på länge, borde försvinna efter ett tag.
 
  • Gilla
naggen och 1 till
  • Laddar…
Då du ska renovera huset så lär du förmodligen stöta på fler elektriska huvudbryn. Mitt tips - givet dina egna kommentarer om elokunnighet - är att du då tar in en elektriker och ber denne att i samband med andra elarbeten antingen koppla ur och ta bort elementet, eller ännu hellre byta ut det mot ett modernare och inte minst snyggare.
 
Stort tack!
Funkade finfint att sätta igång elementet och har även målat runt.

Har även elementfärg sedan tidigare såg jag, tänkte måla några vanliga vattenburna element med den färgen.
Kan man även måla utsidan på detta element med vanlig elementfärg?

Ser lite tråkigt ut när det andra i rummet är fixat.

Väggmonterat uppvärmningselement i ett rum med nymålat väggutrymme ovanför och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.