Jag fick svar från Boverkets jurist. De säger väl ungefär det som konstateras i tråden, och den intressanta delen om hur man ska definiera användningsområdet för byggnaden väljer de att betrakta som ett enskilt ärende. Jag har följt upp med en fråga gällande hur kommunen ska veta vad de ska definiera attefallshuset som när inget behöver uppges på anmälan, men har inte fått svar på det ännu.

Svaret i sin helhet:

"Om Attefallshuset är en komplementbostadsbyggnad ska denna vara fullt tillgänglig för då utgör den en egen bostad, men om det är en fritidsbostad finns det undantag från detta.

Om Attefallshuset det är en komplementbyggnad så är utgångspunkten också att den ska vara tillgänglig, men beroende på vad den ska användas till är det olika ”kravnivåer”, t ex om det ska användas som förråd.

Det måste finnas en huvudbyggnad om man ska kunna bygga Attefallshus (oavsett vad det ska användas till). Huvudbyggnaden behöver inte användas som permanentbostad, utan kan även användas som fritidsbostad och ändå få bygga Attefallshus till.

Man kan inte ”kringgå” reglerna genom att först bygga ett Attefallshus som används som fritidshus (för att slippa tillgänglighetskraven) och sedan hyra ut det som permanentbostad. Då kan kommunen ingripa som tillsynsmyndighet och kräva att kraven för permanentbostad uppfylls. Om man bygger ett Attefallshus som ett komplementhus (t ex förråd) och sedan gör om det till komplementbostadshus måste man göra en anmälan till kommunen, om man inte gör det så blir det sanktionsavgift (finns alltså inget kryphål där heller)

Kommentar på den sista frågan om pentry: det är ett enskilt ärende, och Boverket svarar inte på specifika fall. Där får du vända dig till byggnadsnämnden i din kommun!"
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
Det verkar som att 1,7*1,9 är det lägsta måttet för en toalett i ett Attefallshus. Någon som vet säkert?
 
Denna tråd har 9 liv. Kan bara konstatera att budskapet gällande Attefallare i media under våren, som bl.a var; "bygg en Attefallare och hyr ut" inte är görbart i vissa kommuner med mindre än att Attefallaren är handikappanpassad från dag ett. Exakta måtten kan jag inte, men kraven på WC var större än angett i inlägget ovan. Lagrådet dissade Attefallsförslaget som ogenomtänkt, vilket leder till att idag har antagligen ett antal Attefalls situationer och tolkningar påbörjat sin vandring till tinget. Heder och ära till de som har energi för dylik process som antagligen börjar med en överklagan. Jag väljer the easy way out genom att ta bort pentryt.
 
Okej! Jag tänker på Skärmavbild 2014-11-07 kl. 10.32.35.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
från tillgänglighet och användbarhet för alla i en- och tvåbostadshus.
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
1,7 x 1,9 är generelly minsta mått om man har tvättmaskin någon annanstans, det innebär att en ev. hyresgäst i komplementbostadshus måste kunna komma in och tvätta i huvudbyggnaden.
 
Nytt svar. Fråga från mig: Men hur vet kommunen huruvida det är en komplementbostad eller ej? Man får ju inte fylla i information om vad man tänkt använda den till?

Svar: Hej igen.

Svar från vår rättschef igen: Blanketter till lovansökan och anmälan tar i princip varje kommun själv fram – det är ingenting som Boverket har mandat att göra. Huruvida det finns möjlighet att fylla i information om vad man tänkt använda den till kan vi därför inte kommentera. Kommunen måste på något sätt inhämta information om vilken typ av byggnad som ska byggas för att kunna bedöma vilken krav som antas ska vara uppfyllda.

----------
I ditt fall gör nog kommunen så att de bedömer detta utifrån funktionerna i huset helt enkelt. Ska gräva vidare i detta och se hur andra gör.
 
En fråga, om man bygger ett attefalls hus med "bygglov" som gästrum, och inte följer mycket annat än brandreglerna, kan jag endå helt öppet hyra ut det som "lägenhet" eller bör det stå "kontor" på hyreskontraktet..?
 
PatrikElektriker skrev:
En fråga, om man bygger ett attefalls hus med "bygglov" som gästrum, och inte följer mycket annat än brandreglerna, kan jag endå helt öppet hyra ut det som "lägenhet" eller bör det stå "kontor" på hyreskontraktet..?
Jag skulle säga att du helt öppet kan hyra ut den som lägenhet. Du kan dock bara hyra ut en gäststuga/gästrum tillfälligt. Ska du hyra ut det året runt måste det vara ett permanentbostadshus.
 
Jag skulle snarare säga att du inte kan hyra ut den som lägenhet (vilket är en fristående bostad) om den inte uppfyller de krav som ställs på ett komplementbostadshus. Du kan komma undan med en del om du kallar Attefallshuset för ett fritidshus (vilket ett komplementbostadshus också kan vara), men du bör då förtydliga i kontraktet att det handlar om lägre standard för den fristående fritidslägenhet (i komplementbostadshus) du hyr ut.
 
Det bästa är väl att skriva uthyrning ut gäststuga, precis som det faktiskt är. Antar att man inte får göra diverse avdrag då eftersom det inte är en bostad. Någon som har koll på hur funkar?
 
Redigerat:
rylander rylander skrev:
Okej! Jag tänker på [bild] från tillgänglighet och användbarhet för alla i en- och tvåbostadshus.
Det ska ju finnas 1,2*1,2 framför toaletten. Vad händer om man då sätter en skjutdörr framför toan som är 1.2 meter bred? Så länge man inte stänger den så uppfyller man ju kravet. Vad jag kan se behöver man inte kunna stänga dörren om sig samtidigt som där står en rullstol. På så vis kan man göra badrummet mindre...

Tex så här:

Planritning av ett badrum med skjutdörr framför toalett uppmärkt för rullstolsåtkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Typ
Ritning av en byggnadsplan med mått och rumsindelningar, markerade i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J josa100 skrev:
Det ska ju finnas 1,2*1,2 framför toaletten. Vad händer om man då sätter en skjutdörr framför toan som är 1.2 meter bred? Så länge man inte stänger den så uppfyller man ju kravet. Vad jag kan se behöver man inte kunna stänga dörren om sig samtidigt som där står en rullstol. På så vis kan man göra badrummet mindre...

Tex så här:

[bild]
För övrigt är det detta man måste uppfylla:

Schematiska ritningar med måttangivelser för små bostäder, inklusive planlösningar för badrum och kök samt förvaring och sovplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@josa100 nu vet jag inte om reglerna har ändrats sedan november 2014, som sista inlägget i tråden är från.
 
Det verkar som att man får ha dörren som föreslaget enligt bygglovshandläggare på uppsala kommun. Det kommer att uppfylla kraven om tillgänglighet.
 
J josa100 skrev:
Det verkar som att man får ha dörren som föreslaget enligt bygglovshandläggare på uppsala kommun. Det kommer att uppfylla kraven om tillgänglighet.
TS har inte varit aktiv på forumet sedan 2015-02-08, och som sagt tråden har inte varit aktiv sedan 2014-11-20.

Som sagt tråden är drygt fyra år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.