Hej.
Vi har fått bekräftat att där är fågelbo och skit i vår skorsten. Förstår att kostanden beror på arbetstiden osv. Men sotarna kan inte ens ge oss en hum om vad det skulle kunna landa på. Vad har ni fått för faktura på liknande jobb? Snackar vi 1000,10000 eller typ 50000?
 
det beror helt på hur skorstenen ser ut och var skiten sitter och hur länge och vad som krävs för att få bort det. En del bon kan vara flera meter långa men ett som nyss har kommit dit kan ju vara ett femminutersjobb med vanlig viska och tyngd.
 
Tack för länkarna, redan skummat igenom det mesta som rör fågelbo här på siten
 
S Stefan1972 skrev:
det beror helt på hur skorstenen ser ut och var skiten sitter och hur länge och vad som krävs för att få bort det. En del bon kan vara flera meter långa men ett som nyss har kommit dit kan ju vara ett femminutersjobb med vanlig viska och tyngd.
Jo absolut förstår det men detta är ett bo i höjd med vinden, ca 2 m ner. Ventilationsrör i vissa gångar. Förstår att det beror på hur mkt skit o hur lång tid det tar men tänkte mest kolla om något fått gjort det o vad deras kostnad hamnade på.
 
Jo men det är ju det man inte vet innan. Ett tvåmeter långt bo i en pipa som det aldrig är eldat i kan ju kräva öppningar i skorstenen för att få rent. Ett bo byggt alldeles nyligen som bara är lite ris lossnar aningen enklare.
Det är många faktorer som spelar in som vi inte vet nånting om.
 
  • Gilla
Soflan
  • Laddar…
Vi har ett bo i våran skorsten. Dem kunde inte rensa de då de inte fanns nån renslucka. Så nu ska jag försöka mig på till våren o ta bort kajbot gren för gren o sen på med nät så dem inte bygger igen.
 
Läst en hel del som för det själv. Man får kanske ta sig en funderare där
 
Jag hade ett fågelbo i min skorsten och jag funderade länge på hur jag skulle få upp allt, Det slutade med en lång dammsugarslang och dammsugare. Tog en stund men jag riskerade inte att pressa ihop det genom att trycka på det.
 
  • Gilla
Soflan och 1 till
  • Laddar…
C
Räkna med upp till en dags arbete för 1-2 personer är den uppskattning jag fått. Men det kan ju ta en kvart också.
 
  • Gilla
Soflan
  • Laddar…
T Torbjörn77 skrev:
Jag hade ett fågelbo i min skorsten och jag funderade länge på hur jag skulle få upp allt, Det slutade med en lång dammsugarslang och dammsugare. Tog en stund men jag riskerade inte att pressa ihop det genom att trycka på det.
Vad bra tips. Tack så mkt
 
Grannarna rensade sin skorsten från bo. Landade på 5000:-
Har egna kajbon och tänkte ta bort dom själv. Går garanterat bra med lite småländsk envishet. MEN som flera skriver ovan kan dom vara hårda och sitta fast riktigt ordentligt.
 
  • Gilla
Soflan
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Grannarna rensade sin skorsten från bo. Landade på 5000:-
Har egna kajbon och tänkte ta bort dom själv. Går garanterat bra med lite småländsk envishet. MEN som flera skriver ovan kan dom vara hårda och sitta fast riktigt ordentligt.
Ja börjar luta åt att man ska försöka testa själv i vår Tack för prisexemplet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.