Hej på er!

Jag ska börja renovera en gamal kattvind, ska tillslut bli ett mindre badrum tänkte vi.

Tänkte då bara kolla med er när jag isolerar väggen.

Kan jag bara köra på med vindpapp/duk på timret sedan regla upp cc 30och lägga isoleringen dirrekt på timmerväggen och sedan köra på med ångspärr osv.? För där behövs väll ingen luftspalt?
Orenoverad kattvind med synliga timmerväggar och takbjälkar vid ett fönster, renoveringsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
L Lindbergare skrev:
Hej på er!

Jag ska börja renovera en gamal kattvind, ska tillslut bli ett mindre badrum tänkte vi.

Tänkte då bara kolla med er när jag isolerar väggen.

Kan jag bara köra på med vindpapp/duk på timret sedan regla upp cc 30och lägga isoleringen dirrekt på timmerväggen och sedan köra på med ångspärr osv.? För där behövs väll ingen luftspalt?
[bild]
Vilken isolering tog du?
 
L Lärospånet skrev:
Vilken isolering tog du?
Hej, har inte kommit så långt ännu...
Men funderar på cellulosa.
Jag ska ringa upp en byggrådgivare (anticimex) som ingår i min hemförsäkring, men de blir nog efter helgerna. Kan uppdatera om vad dom tycker.
 
L
Ok, håll oss uppdaterade ;)
 
Luftspalten du tänker på är till för att ev väder och vind som letar sig in bakom fasadbeklädnaden ska kunna rinna undan. Är du säker på att där redan är tätt så behövs det inte. Men känner du behov av vindpapp, så har du ju redan konstaterat att det inte är tätt. Så jag skulle rekommendera en luftspalt ändå, mellan yttervägg och vindpapp.
 
Hej på er!
Ja då har jag pratat med antisimex.
Han tyckte att jag bara kunde köra på med isolering dirrekt på plankväggen. Och köra på som ”vanligt”.
 
Vågrät och lodrät träplanka med isoleringsmaterial synligt genom springa mot en yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inifrån-vy av en yttervägg med en vågrät och en lodrät planka samt synlig isolering mot taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ricebridge ricebridge skrev:
Luftspalten du tänker på är till för att ev väder och vind som letar sig in bakom fasadbeklädnaden ska kunna rinna undan. Är du säker på att där redan är tätt så behövs det inte. Men känner du behov av vindpapp, så har du ju redan konstaterat att det inte är tätt. Så jag skulle rekommendera en luftspalt ändå, mellan yttervägg och vindpapp.
Så här ser de ut mot ytterväggen inifrån: en vågrät planka en lodrät och sedan isolering. (Se bild).
Sen är de ju öppet mot nock så de drar nog lite från alla håll (bild 2)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.