Hej!
Jag ska börja ordna huset invändigt men måste få ordning på golvet först, dvs isolera bjälklaget och lägga golvspån. Huset står helt oisolerat i dagsläget.
Nu till den stora frågan, ångspärren. Är det ok att lägga ångspärren nu direkt mellan isoleringen och golvspånen eller går inte det i och med att huset i övrigt är oisolerat?
Har fått tips om att lägga ångspärren på golvspånen senare när väggarna o taket är isolerat och sedan lägga själva golvet på det, men det känns märkligt. Vad tror ni?
Vill inte behöva lägga golvspån nu och sedan ta upp det och göra om allt.
 
Normalt lägger man ingen ångspärr i golv. Har du krypgrund ?
 
Plintgrund
 
Ska man klara täthetskraven måste du nog ha en fuktspärr även i golvet. Det funkar att lägga den nu eller senare.
 
Ok så du tror inte att det kommer samlas fukt utanpå dvs mellan ångspärren och spånen om resten är oisolerat?
 
Inte om du inte har kallare inne än ute, men det är ju osannoliktnär det inte är isolerat.
 
Beskriv husets uppbyggnad, materiel i golv , väggar och tak idag samt vad planen är för framtiden.
 
Idag
Väggar:
Panel
Vindduk
Golv:
Bjälklag
Framtiden
Väggar:
Panel
Vindduk
Isolering
Ångspärr
Osb
Golv:
Trossbotten
Isolering
Ångspärr och spån
Golvunderlägg
Golv
 
D Daniel 109 skrev:
Inte om du inte har kallare inne än ute, men det är ju osannoliktnär det inte är isolerat.
Som det är idag så är det eventuellt lite varmare inne än ute
 
Kör inte med plast utan vanlig ångbroms är mitt råd.
 
Menar du i hela huset eller endast på golvet? Känns dyrt om jag ska klä hela huset i det
 
Ångbroms innanför väggisolering, golv nada!ä förutom lumppapp om du lägger tex trägolv.
 
Det vanliga är fuktspärr, inte ångbroms.
 
I golvet läggs ingen fuktspärr eller ångbroms. Sedan när du lägger tex. något parkettgolv eller så får du läsa vad tillverkaren föreskriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.