Vi funderar på att installera en luft vatten värmepump då vi i dagsläget inte orkar elda, vilket i sin tur betyder att vi kör på elpatron just nu och det är väldigt dyrt!

MEN det finns ju miljoner pumpar... vilken har ni och vad har det kostar för er med pump och installation?

Är det avdragsgillt?

Hoppas nån kan svara
 
Hej!

Vi satte in en Mitsubishi sw75-YAA nu i höstas som efter rot landade på strax över 97k.

Hittills är jag väldigt nöjd med den, inte den vackraste pjäsen kanske men långt ifrån den fulaste. Tyst är den och inomhuskomforten har blivit bättre/jämnare :)

Tittar man rent förbrukningsmässigt mot föregående år/månad så har den sänkt elförbrukningen med ca 55-60%. Dock har jag bara kunnat mäta över 2 mån så hugger inte den siffran i sten än :thinking:
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Hej! Tack för ditt svar! Det låter ju alldeles utmärkt allting! Vi har fått 1 offert och det var 83.000:-. Så det lät ju bra isf jämfört med ditt :)


J Jarlsgård skrev:
Hej!

Vi satte in en Mitsubishi sw75-YAA nu i höstas som efter rot landade på strax över 97k.

Hittills är jag väldigt nöjd med den, inte den vackraste pjäsen kanske men långt ifrån den fulaste. Tyst är den och inomhuskomforten har blivit bättre/jämnare :)

Tittar man rent förbrukningsmässigt mot föregående år/månad så har den sänkt elförbrukningen med ca 55-60%. Dock har jag bara kunnat mäta över 2 mån så hugger inte den siffran i sten än :thinking:
 
Sutterängvillan Sutterängvillan skrev:
Hej! Tack för ditt svar! Det låter ju alldeles utmärkt allting! Vi har fått 1 offert och det var 83.000:-. Så det lät ju bra isf jämfört med ditt :)
Vilken maskin var det på? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Vilken maskin var det på? :)
Det står HS i offerten?!
Men det beräknade rotavdraget är bara 3000? Lät lite lite tycker jag
 
Sutterängvillan Sutterängvillan skrev:
Det står HS i offerten?!
Men det beräknade rotavdraget är bara 3000? Lät lite lite tycker jag
Hs? Aldrig hört talas om.

3000 låter väldigt lite ja.

I regel så brukar 1/3 av totala kostnaden vara arb kostnad och 2/3 maskinkostnad. Så kostar en maskin 60k så blir arb kostnad 30k - 30% rot = totalt 80k.

Men ta in flera offerter är mitt råd. Vi hade thermia, bosch, nibe, mitsubishi, ivt o Panasonic hemma och valet föll på mitsubishi.

Var helt enkelt bäst/mest för pengarna. På andra plats hamnade nibe som förvisso har en något effektivare maskin men merkostnaden var såpass stor att det skulle ta 15 år innan den var "billigare" och vid det laget har alla trygghetsgsrantier etc. Börjat löpa ut.
 
J Jarlsgård skrev:
Hs? Aldrig hört talas om.

3000 låter väldigt lite ja.

I regel så brukar 1/3 av totala kostnaden vara arb kostnad och 2/3 maskinkostnad. Så kostar en maskin 60k så blir arb kostnad 30k - 30% rot = totalt 80k.

Men ta in flera offerter är mitt råd. Vi hade thermia, bosch, nibe, mitsubishi, ivt o Panasonic hemma och valet föll på mitsubishi.

Var helt enkelt bäst/mest för pengarna. På andra plats hamnade nibe som förvisso har en något effektivare maskin men merkostnaden var såpass stor att det skulle ta 15 år innan den var "billigare" och vid det laget har alla trygghetsgsrantier etc. Börjat löpa ut.

Ja när jag räknar på rot blir det typ 7500.. men jag ska absolut ta in fler offerter :)
 
A
HS var tidigare en kinesisk pump där de större hade R410 och inverter medans de mindre hade R407 och on/off kompressorer
har inte sett någon med varmvattenberedare utan bara med sk hydroboxar.
Men nu idag så kanske de är konkurrenskraftiga mot mitsubishi eller motsv
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
HS var tidigare en kinesisk pump där de större hade R410 och inverter medans de mindre hade R407 och on/off kompressorer
har inte sett någon med varmvattenberedare utan bara med sk hydroboxar.
Men nu idag så kanske de är konkurrenskraftiga mot mitsubishi eller motsv
Är det positivt eller negativt att ha en Kinesisk pump?
 
A
oj då
nä det tänker jag inte svara på
jag säger som så här att jag har slutat med att befatta mig med dessa då jag tycker de har mycket mer i kvalitets hänseende att önska.
men de är billigare av en anledning och det måste man veta när man köper dessa.
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
E
Vi har en nibe f1220 och vvm335 och gav ungefär 120 tk för hårdvaran samt installation. Dock gjordes mycket annat om i samband med detta men säg att det skulle landa på runt 110 tk annars.

Denna pump har besparar oss enligt eons prognos ungefär 60% i förbrukning jämfört med januari föregående år då vi körde Elpanna. Nu värmer vi även källaren(50m2) samt nytillkommen utbyggnad (30 m2) jämfört med förra året.
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
E epw skrev:
Vi har en nibe f1220 och vvm335 och gav ungefär 120 tk för hårdvaran samt installation. Dock gjordes mycket annat om i samband med detta men säg att det skulle landa på runt 110 tk annars.

Denna pump har besparar oss enligt eons prognos ungefär 60% i förbrukning jämfört med januari föregående år då vi körde Elpanna. Nu värmer vi även källaren(50m2) samt nytillkommen utbyggnad (30 m2) jämfört med förra året.
Oj! Låter perfekt ju :)
 
Bosch compress 7000i AW brukar vara prisvärd.
Nibe F2120 är också en bra pump, tror den har bäst cop vid låg temperatur.

Glöm inte att det skiljer i pris på hur stor pump man väljer
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Nackdelen med boschen är att det först vid 13kw som de är 3 fasare.

Nibe f2120 är som Johannes säger den maskin med bäst COP men även den som är dyrast. Tror de ligger ca 25-30k över motsvarande mitsubishi. Ivt/bosch/mitsubishi ligger i samma Pris region, billigast av dessa är ivt men där fick jag höra från flera av de som lämna offert att deras support sög och vissa har tom valt att sluta samarbeta med ivt just pga detta. Bäst support hade nibe vad jag fått höra men att nibe använder mitsubishi kompressorer då dem gör de bästa.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.