Hej!
Har precis tagit bort golvet i hallen ner till sand i mitt timmerhusprojekt med stenfot. Det var två golv och jag hoppades att det understa skulle gå att restaurera men tyvärr var golvet det mest maskätna jag sett

Nu har jag ett hål som är 170*170 och 15 cm djupt från anslutande rums golv ner till torr sand. Det gamla golvet låg på två reglar, med barksidan ned i sanden och inget mer emellan än luft under golvplankorna. Även dessa hade vantkanten kvar nedåt och yxade mot reglarna för att få rätt höjd.

Frågan är hur jag bäst bygger upp golvet igen?
Skulle vilja få till lite isolering när det ändå är möjligt och det troliga ytskiktet blir ett brädgolv på 22mm eller liknande. Undviker helst spån som isoleringsmaterial pga att jag inte har det i övriga huset.

Tacksam för svar!
 
Borde gå att fylla med Leca-kulor. Bara grunden är vindtät.
15 cm Leca-kulor isolerar inte våldsamt, men det är bättre än inget alls. Samtidigt bibehålls en viss luftighet så att ev fukt nerifrån kan vandra uppåt och vidare genom ett riktigt brädgolv, (som då naturligtvis inte får täckas med täta mtrl, och helst inte lackas heller).

Det borde inte skada att lägga ngt slags syllpapp mellan golvbjälkar och sand.
 
Cellglas är sannolikt bättre än lecakulor. Det luktar inte.

Om du lägger dit rejäla bjälkar och tjocka golvplankor på gammalt vis blir det ett rejält golv.
22mm som du talar om är så tunt att du måste ha bjälkarna extremt tätt om bräderna inte skall svikta.
 
Tack för svar!

Jag gör som förslaget och kör en syllpapp mellan sand och regel.

Cellglas, samma som mineralull? Kräver det en luftspalt mot sanden?

Kan mineralull vara ett alternativ? Får ju plats med en 45a.

Har en del asfaboard över, är det ok att köra dem som en blindbotten inne?

Och hur tätt bör det vara om man kör på 22 mm brädor?
 
Läste om cellglas nu. Verkar dyrt? Kom inte fram någon bygghandel när man googla.
 
Cellglas (tex hasopor), inte på något sätt samma sak som mineralull. Iden är att fylla hela tomrummet med något oorganiskt material som kan hantera fukt. Det kan inte gå åt mycket i ditt lilla utrymme. Så kostnaden borde inte vara ett problem. Inga luftspalter någonstans. T något kraftigare golvvirke. På den ytan spelar det ingen större roll heller map kostnaden.
 
Ett annat alternativ kan vara perlite.
 
Tack för svar!
Varken perlite eller cellglas verkar enkelt att få tag i där jag finns. Har hittat priser för 2500-3000 för en storsäck exkl frakt som jag antar är än dyrare. För dyra alternativ för mig.

Kanske är bäst att skotta mest sand mot yttersyll och låta hålrummet vara tomt, lägga syllpapp under bjälkarna, lägga spånskiva, en vindpapp mot drag, sist ett brädgolv?
 
L larsa100 skrev:
Tack för svar!
Varken perlite eller cellglas verkar enkelt att få tag i där jag finns. Har hittat priser för 2500-3000 för en storsäck exkl frakt som jag antar är än dyrare. För dyra alternativ för mig.

Kanske är bäst att skotta mest sand mot yttersyll och låta hålrummet vara tomt, lägga syllpapp under bjälkarna, lägga spånskiva, en vindpapp mot drag, sist ett brädgolv?
Tycker det är synd att du inte kan få ett varmare golv (mer välisolerat) nu när du ändå gör om allt. Någon lösning med EPS betong kanske (isolerande lättbetong)? Kan inte gå åt många säckar. Exakt hur man gör det konstruktionstekniskt vet jag inte
 
Tack för esp-dén!
Tänker mig att konstruktionen blir:
-duk mot sanden
-grus/makadamtill rätt höjd
-betong 30mm
-flytspackel
-golvbrädor

Eller?

Känns inte riktigt hundra i den gamla hallen med ett betonggolv, men bra blir det nog

Är öppen för fler idéer och tankar
 
L larsa100 skrev:
Tack för esp-dén!
Tänker mig att konstruktionen blir:
-duk mot sanden
-grus/makadamtill rätt höjd
-betong 30mm
-flytspackel
-golvbrädor

Eller?

Känns inte riktigt hundra i den gamla hallen med ett betonggolv, men bra blir det nog

Är öppen för fler idéer och tankar
Nått sånt ja. Men ju mer EPS betong ju bättre. 30mm, känns lite, så snåla med makadamet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.