Hej, är helt grön här inne men har redan hunnit gå igenom halva forumet känns de som. Så nu provar jag själv också. Är de någon som har något tycke eller tips om vår ritning?
Lite beskrivning: Vårt första hus.
-Timmer hus. De väggar som kan och måste vara timmer ska vara helt i timmer. Öppet Loft över rummen.
-Vi vill bygga åt de miljö/ekovänliga hållet. (Nå smarta tips och råd där?)
-Idag är de bara vi två och en hund. Men vet inte om de kommer bli tillökning.
-Är de för lite fönster, är de för litet, köksbänken för liten? Vad tycker ni?
-Det är tänkt en vägg med skjutdörr mellan farstun och huset.
-Matbordet behöver inte stå där. (Köksön byggs efter inflytt tänkte vi)
- Altandörr bredvid vedspisen.
-Halv frys för att få bänkyta även där. (vi har en frysbox, tänkt i förrådet/verkstaden)
-Blir de för trångt mellan dusch och handfat i Badrummet?
 
  • Ritning av en planlösning för ett timmerhus med angivna rum och möblering, inklusive kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
windestal
Köket: spis och ho bör vara på samma bänklängd, sätt spisen bredvid vedspisen, kylen där frysen är nu, frysen bredvid. Diskmaskinen intill skafferiet och hon direkt till vänster om den. Eller någon liknande ommöblering.

Badrummet tror jag inte uppfyller tillgänglighetskraven med duschen som den är, iaf inte om det är fasta duschväggar. Kanske om det är vikbara, men då är duschen lite väl nära dörren?

Tvättstugan kanske skulle ha TM/TT bredvid VP istället, så kan ni ha en groventré där ni nu har ett fönster (med fönster i dörren).
 
  • Gilla
linnoh och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det saknas förvaring!
Kanske bredda entrén så att det går att få in lite garderober där? Då skulle fönstret till lilltoan behöva offras.
Även duschen kanske skulle vara värd att göra en liten skrubb/klädkammare av med öppning från korridoren? Det går bra att duscha i badkaret också.

Alla planlösningar är kompromisser med med kommande barn kommer ni behöva förvaring.
 
  • Gilla
linnoh och 1 till
  • Laddar…
Tack windestal! Intressant möblering i köket, jag ska prova den!
Just de .. jag som vill ha en fast duschvägg med glasbetong.
 
Aa Patrik Friberg, har tänkt på den, men de är ju timmer väggar så då tror jag att de måste gå in i huset där för att de ska vara en bärande vägg vid ca 6 meter.
Hm inte tänkt på den förvaringen från korridoren. Tänkte att de blir förvaring under hela trappan också.
Vill så gärna ha dusch å :)
 
Rummet med kök och vardagsrum är inte jättestort för allt det ska rymma. Jag skulle sätta ett stort köksbord i stället för köksö i köksdelen. Då finns det plats för soffor och hängyta i resten av rummet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
ecb182, tack, jag provar med de, är lite rädd att de är för litet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.