Jag håller på att fräscha upp övervåningen på vår 1,5-plansvilla. Idag är det isolerat i hanbjälklaget men jag tänkte flytta upp isoleringen utmed snedtaket och öppna upp till nock. När jag började förlänga läkten för luftspalten upp till nocken märkte jag att det sitter en "nockskiva" (spånskiva) där takstolarna möts. Det innebär liksom att det tar tvärstopp för luften. Min vision var att det skulle bli bra blås från ena takfoten till den andra via nocken. Men det sätter alltså spånskivan stopp för. Jag har försökt illustrera hur det kommer att se ut.

Illustration av ett tak i sektion visar isolering, en nockskiva som hindrar luftflöde, luftspalter och en diffusionsstät innertaksduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om följande alternativ.
1. Hoppas att det går bra ändå med en luftspalt som bara är öppen vid takfoten.
2.. Borra hål i "nockskivan" för att få luften att passera från takfot till takfot om än i reducerad omfattning.
3. Lägga ner projektet och fortsätta köra med isolering på hanbjälklag (trist!)
4. Någon annan kreativ lösning.

Innertaket består för övrigt av en diffustionstät plastduk (Monarfol) så det går inte att sätta in mögelstoppers som jag skulle kunna gjort om det var spontat innertak. Vi har aldrig haft något ångspärr innanför gipset (vilket jag såklart ska sätta in nu), men trots det är det kliniskt fritt från fukt och mögel överallt där jag tittat.

Tacksam för alla tips från er byggfantaster!:heart:
 
Tack för tipset! Skulle vara suveränt - men går det att fästa mögelstopper i en takduk? Jag har liksom ingen råspont att borra och fästa i. Är det inte också lite lattjo att ta hål i en diffustionstät innertaksduk?.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Har du bara duk och ingen råspont hjälper den produkten inte dig.
Jag läste inte tillräckligt noga.
 
Vad är det för duk?
 
Monarfol heter den. Den har suttit där sedan huset byggdes 1986. Den är diffusionstät.
Isoleringen kommer fö att bli ca 20cm. Är det för tjockt för att hoppas att tillräcklig värme läcker ut i luftspalten?
 
Men guuud Anders: - den ser ju ut att vara spot-on!!!! Tack!

Synd bara att jag isolerat, plastat och glesat redan :(

Men det kan vara värt att snitta igenom plast, isolering och masonit och sätta dit en ventil för att vara säker.
Jag gissar att man behöver en för varje takfack. De bör väl sitta ganska nära nocken så luften går från takfot till ventil?

Om man skär ut en liten kvadrat av plastfolien kan man väl laga den genom att tejpa på en ny plastbit (med rejält överlapp) över hålet om man använder rätt tejp?

Jag har 26 fack så det blir ett lagom helgprojekt. Jag hade tänkt be farsan sätta upp panel nästa helg, men det får nog vänta i så fall....

Kom gärna med glada tillrop - jag är helt usel på att bygga och renovera. Jag har gjort varje moment tre gånger men det brukar bli rätt till slut ...

Ha det bäst!

Veronica
 
V VeronicaE skrev:
Om man skär ut en liten kvadrat av plastfolien kan man väl laga den genom att tejpa på en ny plastbit (med rejält överlapp) över hålet om man använder rätt tejp?
Vill man ha det riktigt tätt skall man nog sätta en sådan här (eller liknande) där röret går genom ångspärren:
Vario Multitape tätningstejp för genomföring i ångspärr.
Kostar förstås en slant.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ätskikt/tätskikt-18946-46/stosmanschett-vario
 
Hej igen, dessa går att montera utifrån om du har möjlighet till det, såklart får du ta ner pannorna i sektioner etc, men du slipper du i alla fall öppna upp och skära i taket etc, känns som en enklare lösning.

Jag har hittat en dansk version av instruktioner från Icopal, de går igenom lite mer i detalj vad man bör tänka på (det gör inte den svenska instruktionen).
http://docs.icopal.dk/Undertag/1007Undertags_arbejdsvejledning/?page=18

Har även pratat med icopal sverige och de säger:

Min fråga:
Har ett befintligt tak som använder sig av Monarfol, och takpannor.
Har haft funderingar på att inreda kallvinden, och öppna upp till nock, men jag funderar på hur jag skall ventillera varje takfack, då takfacken inte mynnar ut i en kallvind. Är det IcoAir Ventilationsstos som är tillrådligt att använda här, och i så fall finns det något underlag för detta, jag har tittat på "Monteringsanvisning - Frihängande underlagsprodukter" men denna tar inte upp hur man ventilerar taknocken, om man har en Icke-ventlilerad taknock (men med kallvind) man utgår från.

Deras svar:
Om du inte har tejpade överlappsskarvar på Monarfolen så bör det räck för att ventilera. Annars så går det bra att använd Icoair
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.