Hej!

Jag ska bygga två duschväggar med glasblock och har sökt runt en del och fått fram det mesta för hur jag ska gå tillväga. Kommer att använda lim samt skenor från en monteringssats.

Mitt problem är då fallet mot golvbrunnen, måste därför fylla lutningen för att få en 90 graders yta.
Kommer tvätta ytan med målartvätt samt slipa lite lätt för att få bort den glansiga ytan.
Går det bra att använda fix för våtrum på gammalt klinkers? Klarar dessa av en tjocklek på 2-3 centimeter?
Ytan kommer ju utsättas för vatten vid varje duschtillfälle.

Behöver dessutom bygga upp en "ram" av plast/frigolit där jag kan fylla i med fix för ytan som ska byggas upp med glasblock. Vad hade ni använt för att bygga denna ram?
 
  • Gilla
Latitud79
  • Laddar…
Låter krångligt och blir svårt att få perfekt. Inte funderat på glasväggar ?
 
Har funderat på glasväggar tidigare. Behövde en vägg som är 40cm bredvid tvättstället, hade svårt att hitta några bra glasväggar. Men efter att ha läst det du skrev och funderat ännu beställde jag en glasvägg på hornbach som var 45cm, då kör jag även på en 90 glasvägg också.

Tack för din extra input!

Ifall någon annan har detta bekymmer kan jag tipsa om det jag fick reda på från olika byggvaruhus:
Bästa lösning är att använda de montagelister i plast som man ska lägga mellan varje glasblock.
Man skär dessa allt efter lutningen och bygger upp den lutande ytan. Dessa limmas väl på golvet samt mellan varandra. Snåla ej med lim men tryck samtidigt ihop bitarna. Slutligen lägger man en lång montagelist som ska täcka alla mindre bitar. Därefter är det bara att foga som vanligt. Värt att tänka på är att man inte ska bygga 5 rader som vanligen är rekommenderat i första skedet, börja med 3 rader och låt torka då listerna måste få stabilitet men samtidigt tyngd på sig. En lutning på 1 cm innebär en höjd med endast 3 lister.
Illustration som visar de montagelister i röd färg som används vid byggnation av en lutande glasvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ha en färdig list i rätt storlek överst, börja bygga undertill och korrigera allt eftersom med ett vattenpass. Därefter limmas allt.
 
Redigerat:
Är det bara 2-3cm är det inga som helst problem att limma med fix.
Det går utmärkt att väga in en distansskena/monteringslist i fixet så den ligger i våg, låt den brinna färdigt innan första varvet med glasbetongen.
Detta under förutsättning att väggen är i exakt lod, annars ska klacken vara i 90grader mot väggen
Skulle det behövas mer än 2-3cm går det att gjuta en liten klack med te.x flytspackel, bara att klistra avstängningslister innan flytet.
Skulle personligen inte använda mig av olika bitar av skenorna/listerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.